Ir al contenido

Documat


Interacción entre la maestra y los estudiantes en la enseñanza aprendizaje de clases de polígonos

    1. [1] Universitat d'Alacant

      Universitat d'Alacant

      Alicante, España

  • Localización: Investigación en Educación Matemática XXV / coord. por Teresa Fernández Blanco Árbol académico, Cristina Núñez García, María Consuelo Cañadas Santiago Árbol académico, José Antonio González-Calero Somoza Árbol académico, 2022, ISBN 978-84-09-45038-1, págs. 179-187
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • The interplay of teachers and student actions in the teachingand learning of polygons class
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      El objetivo de esta investigación fue caracterizar una enseñanza que responde al pensamiento matemático de los estudiantes de 3º de educación primaria sobre el aprendizaje de clases de polígonos. Identificamos características de las acciones de la maestra y los argumentos y procesos de justificación generados por los estudiantes cuando resolvían tareas sobre clases de polígonos, Tomamos un episodio de enseñanza dirigido a apoyar la capacidad de análisis de los estudiantes de figuras geométricas para ilustrar algunas de estas interacciones. Los resultados indican la relevancia de las relaciones entre las cuestiones planteadas por la maestra sobre los procedimientos de resolución de los estudiantes, el tipo de tareas presentadas y la naturaleza de los argumentos justificativos de los estudiantes para apoyar la relación entre la deconstrucción dimensional y las aprehensiones cognitivas, necesaria para el aprendizaje de clases de polígonos.

    • English

      The aim of this research was to characterize teaching that responds to the mathematical thinking of students in the third grade of primary education about learning of polygon classes. We identified characteristics of the teachers’ actions and the different types of arguments and justification processes generated by students when solving tasks about polygon classes. We selected a teaching episode addressed at supporting students’ capacity to analyse geometrical figures to illustrate some of these interactions. Findings indicate the relevance of the relationships between the questions posed by the teacher about students’ solving procedures, the type of tasks presented, and the nature of students’ justificatory arguments to support the relationship between dimensional deconstruction and cognitive apprehensions, necessary for learning polygon classes.

  • Referencias bibliográficas
    • Ambrose, R. y Kenehan, G. (2009). Children’s evolving understanding of polyhedra in the classroom. Mathematical Thinking and Learning, 11(3),...
    • Bartolini, M. G. y Baccaglini-Frank, A. (2015) Geometry in early years: sowing seeds for a mathematical definition of squares and rectangles....
    • Battista, M. (2017). The development of geometric and spatial thinking. En F. K. Lester (Ed.), Second handbook of Research on Mathematics...
    • Bernabeu, M., Llinares, S. y Moreno, M. (2021a). Levels of sophistication in elementary students’ understanding of polygon concept and polygons...
    • Bernabeu, M., Moreno, M. y Llinares, S. (2021b). Primary school students’ understandings of polygons and the relationships between polygons....
    • Bernabeu, M., Moreno, M. y Llinares, S. (2022). Cambios en la comprensión de las relaciones entre polígonos en estudiantes de 8-9 años. Enseñanza...
    • Clements, D., Swaminathan, S., Hannibal, M. y Sarama, J. (1999). Young children’s concepts of shape. Journal for Research in Mathematics Education,...
    • Conner, A., Singletary, L. M., Smith, R. C., Wagner, P. A. y Francisco, R. T. (2014). Teacher support for collective argumentation: A framework...
    • Duval, R. (1995). Geometrical pictures: Kinds of representation and specific processings. En R. Sutherland y J. Mason (Eds.), Exploiting mental...
    • Duval, R. (2017). Understanding the mathematical way of thinking – The registers of semiotic representations. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-56910-9
    • Franke, M., Webb, N., Chan, A., Battey, D., Ing, M., Freund, D. y De, T. (2007). Eliciting student thinking in elementary school mathematical...
    • Hiebert, J. y Grouws, D. (2017). The effects of classroom mathematics teaching on students’ Learning. En F.K. Lester (Ed.), Second handbook...
    • Jacobs, V. y Empson, S. (2016). Responding to children’s mathematical thinking in the moment: an emerging framework of teaching moves. ZDM...
    • Martin, T. S., McCrone, S. M. S., Bower, M. L. W. y Dindyal, J. (2005). The interplay of teacher and student actions in the teaching and learning...
    • Miles, M. B. y Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis. Sage Publications.
    • Pirie, S., Kieren, T. y Gordon, C. (1999). Growing minds, growing mathematical understanding: Mathematical understanding, abstraction and...
    • Sinclair, N., Bussi, M. G. B., de Villiers, M., Jones, K., Kortenkamp, U., Leung, A. y Owens, K. (2016). Recent research on geometry education:...

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno