Santander, España
En este trabajo se propone una clasificación descriptiva de los errores que cometen los estudiantes de la Educación Secundaria Obligatoria (ESO) al resolver ecuaciones lineales, así como de las causas que los originan. La clasificación de errores se realiza desde el punto de vista del contenido matemático y se obtiene a partir de un cuestionario de ecuaciones lineales que realizan 266 estudiantes de 13 a 16 años. Para identificar las causas que originan los errores se llevan a cabo entrevistas cognitivas. Los resultados completan y reformulan otras clasificaciones encontradas en la literatura y profundizan en la identificación de las causas del error.Causes of errors in the resolution of simple linear equationsIn this paper we categorise students’ errors when solving linear equations and we identify the causes for those errors. The research has involved 266 13-16 years old high school students. Data from a questionnaire on linear equations solving and cognitive interviews are reported and analysed. Results complete and reformulate other error categorizations found in the literature and deepen in the identification of the origin of these errors.
In this paper we categorise students’ errors when solving linear equations and we identify the causes for those errors. The research has involved 266 13-16 years old high school students.Data from a questionnaire on linear equations solving andcognitive interviews are reported and analysed.Results complete and reformulate other error categorizations found in the literature and deepen in the identification of the origin of these errors.
© 2008-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados