A Coruña, España
Nowadays it is commonly accepted that Mathematics is a subject whose teaching-learning process is closely related to emotional issues, up to the point of creating feelings of fear, insecurity, anxiety and low self-concept that can transfer and transmit from Education Faculties to primary school classrooms. The aim of this paper is the development and validation of a questionnaire to assess attitudes towards mathematics in Primary Education Teacher Students. The questionnaire is made up of 19 items with five Likert-type response. The sample involved 307 students of the four courses of the Primary Education Degree of the Faculty of Education of the University of A Coruña. The validity and reliability of the questionnaire are established applying statistical techniques and using the statistical package SPSS Statistics v. 21.0. A Cronbach’s alpha coefficient of .92 is obtained and a factor analysis is carried out, obtaining 3 factors: Student’s perception of their math teacher (with nine items), Liking for mathematics (with six items), and Student’s perception of their mathematical ability (four items). The results allow to establish that the questionnaire has a sufficient internal consistence to be used in the evaluation of the attitudes of future teachers about mathematics, the class and the professor.
Hoy ya es comúnmente aceptado que las Matemáticas son una materia cuyo proceso de enseñanza-aprendizaje guarda una estrecha relación con cuestiones afectivas, hasta el punto de generar sentimientos de miedo, inseguridad, ansiedad y bajo autoconcepto que pueden trasladarse y trasmitirse de las facultades de formación de docentes a las aulas de enseñanza obligatoria. Así, la finalidad de este trabajo consiste en la elaboración y validación de un cuestionario que permite evaluar las actitudes hacia las matemáticas de los futuros docentes de Educación Primaria. El cuestionario está formado por 19 ítems con cinco opciones de respuesta tipo Likert. La muestra estuvo formada por 307 estudiantes de los cuatro cursos del Grado en Educación Primaria de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de A Coruña. La validez y fiabilidad del cuestionario se establecen utilizando técnicas estadísticas y empleando el paquete estadístico IBM SPSS Statistics v.21.0. Se obtuvo un Alfa de Cronbach de .92; y se realizó un análisis factorial exploratorio obteniéndose tres factores: Percepción del profesor de matemáticas por parte del alumnado (con nueve ítems), Agrado hacia las matemáticas (con seis ítems) y Percepción que tiene el alumnado de su competencia matemática (cuatro ítems). Los resultados permiten establecer que el cuestionario tiene una consistencia interna suficiente para ser utilizado en la evaluación de las actitudes de los futuros docentes sobre las matemáticas, la clase y el profesor.
© 2008-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados