Ir al contenido

Documat


Grupo GRIAL

  • Francisco José García-Peñalvo [1] Árbol académico ; María José Rodríguez-Conde [1] Árbol académico ; Roberto Therón [1] Árbol académico ; Alicia García-Holgado [1] Árbol académico ; Fernando Martínez-Abad [1] Árbol académico ; Alejandro Benito-Santos [1]
    1. [1] Universidad de Salamanca

      Universidad de Salamanca

      Salamanca, España

  • Localización: IE Comunicaciones: Revista Iberoamericana de Informática Educativa, ISSN-e 1699-4574, Nº. 30 (Julio-Diciembre), 2019, págs. 33-48
  • Idioma: español
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      El Grupo de Investigación en InterAcción y eLearning (GRIAL) es un Grupo de Investigación Reconocido (GIR) de la Universidad de Salamanca y, actualmente, Unidad de Investigación Consolidada (UIC) de la Junta de Castilla y León. Su mayor seña de identidad es que es un grupo de investigación multidisciplinar que surge en torno a la creación y aplicación de tecnología educativa, por tanto, en su composición integra fundamentalmente ingenieros en informática y pedagogos, pero en él se incluyen humanistas, bibliotecólogos, filósofos o filólogos entre otros perfiles. En este artículo se presentan las líneas de investigación del grupo que actualmente son más activas, avaladas por sus proyectos y sus principales publicaciones.

    • English

      The research GRoup in InterAction and eLearning (GRIAL) is a Recognized Research Group of the University of Salamanca and, currently, a Consolidated Research Unit by the Regional Council of Castile and León. Its most prominent defining characteristic is that it is a multidisciplinary research group which arise around the creation and application of educational technology; therefore, it is composed fundamentally by computer engineers and educationalists, but it also includes humanists, biotechnologists, philosophers, philologists among other professional profiles. This article presents the research lines of the group that are currently most active, supported by their projects and their leading publications.

  • Referencias bibliográficas
    • Abgaz, Y., Dorn, A., Piringer, B., Wandl-Vogt, E., & Way, A. (2018). Semantic Modelling and Publishing of Traditional Data Collection Questionnaires...
    • Benito-Santos, A. (2016). Visualización de datos en Humanidades Digitales. (Máster Universitario en Sistemas Inteligentes Trabajo de Fin de...
    • Benito-Santos, A., & Theron, R. (2019). La visualización de datos en la lectura digital moderna: Pasado, presente y futuro. In J. A. Cordón...
    • Benito-Santos, A., & Therón, R. (2019). Cross-domain visual exploration of academic corpora via the latent meaning of user-authored keywords. IEEE...
    • Benito-Santos, A., Therón, R., Losada, A., Sampaio, J. E., & Lago-Peñas, C. (2018). Data-Driven Visual Performance Analysis in Soccer:...
    • Berlanga, A. J., & García-Peñalvo, F. J. (2008). Learning Design in Adaptive Educational Hypermedia Systems. Journal of Universal Computer...
    • Bielba-Calvo, M., Martínez-Abad, F., Herrera-García, M. E., & Rodríguez-Conde, M. J. (2015). Diseño de un instrumento de evaluación de competencias...
    • Bradley, A. J., El-Assady, M., Coles, K., Alexander, E., Chen, M., Collins, C., . . . Wrisley, D. J. (2018). Visualization and the Digital Humanities....
    • Briz-Ponce, L., Pereira, A., Carvalho, L., JuanesMéndez, J. A., & García-Peñalvo, F. J. (2017). Learning with mobile technologies – Students’...
    • Camacho, J., Therón, R., García-Giménez, J. M., Maciá-Fernández, G., & García-Teodoro, P. (2019). Group-Wise Principal Component Analysis...
    • Colomo-Palacios, R., Casado-Lumbreras, C., SotoAcosta, P., García-Peñalvo, F. J., & TovarCaro, E. (2013). Competence gaps in software personnel:...
    • Colomo-Palacios, R., Casado-Lumbreras, C., SotoAcosta, P., García-Peñalvo, F. J., & TovarCaro, E. (2014). Project managers in global software...
    • Conde, M. Á., Fernández-Llamas, C., Ribeiro Alves, J. F., Ramos, M. J., Celis Tena, S., Gonçalves, J., . . . García-Peñalvo, F. J. (2019). RoboSTEAM...
    • Conde-González, M. Á., Colomo-Palacios, R., GarcíaPeñalvo, F. J., & Larrueca, X. (2018). Teamwork assessment in the educational web of...
    • Conde-González, M. Á., García-Peñalvo, F. J., Casany, M. J., & Alier, M. (2009). Adapting LMS architecture to the SOA: an Architectural...
    • Cruz-Benito, J., García-Peñalvo, F. J., & Therón, R. (2019). Analyzing the software architectures supporting HCI/HMI processes through...
    • Cruz-Benito, J., Therón, R., García-Peñalvo, F. J., & Pizarro Lucas, E. (2015). Discovering usage behaviors and engagement in an educational virtual...
    • Cruz-Benito, J., Vázquez-Ingelmo, A., SánchezPrieto, J. C., Therón, R., García-Peñalvo, F. J., & Martín-González, M. (2018). Enabling adaptability...
    • Dorn, A., Wandl-Vogt, E., Abgaz, Y., Benito-Santos, A., & Therón, R. (2018). Unlocking cultural conceptualisation in indigenous language resources:...
    • Endert, A., Hossain, M. S., Ramakrishnan, N., North, C., Fiaux, P., & Andrews, C. (2014). The human is the loop: new directions for visual analytics....
    • Ferreras-Fernández, T., García-Peñalvo, F. J., MerloVega, J. A., & Martín-Rodero, H. (2016). Providing open access to PhD theses: Visibility...
    • Fidalgo-Blanco, Á., Sein-Echaluce, M. L., & GarcíaPeñalvo, F. J. (2014). Knowledge spirals in higher education teaching innovation. International...
    • Fidalgo-Blanco, Á., Sein-Echaluce, M. L., & GarcíaPeñalvo, F. J. (2015). Epistemological and ontological spirals: From individual experience...
    • Gamazo, A., Martínez-Abad, F., Olmos-Migueláñez, S., & Rodríguez-Conde, M. J. (2018). Evaluación de factores relacionados con la eficacia...
    • García-Casal, J. A., Martínez-Abad, F., CidBartolomé, T., Smith, S. J., Llano-Ordóñez, K., Perea-Bartolomé, M. V., . . . FrancoMartín, M....
    • García-Holgado, A. (2018). Análisis de integración de soluciones basadas en software como servicio para la implantación de ecosistemas tecnológicos...
    • García-Holgado, A., Camacho Díaz, A., & GarcíaPeñalvo, F. J. (2019a). Engaging women into STEM in Latin America: W-STEM project. In M....
    • García-Holgado, A., Camacho Díaz, A., & GarcíaPeñalvo, F. J. (2019b). La brecha de género en el sector STEM en América Latina: Una propuesta...
    • García-Holgado, A., Cruz-Benito, J., & GarcíaPeñalvo, F. J. (2015). Analysis of knowledge management experiences in Spanish public administration....
    • García-Holgado, A., & García-Peñalvo, F. J. (2014). Knowledge management ecosystem based on Drupal platform for promoting the collaboration...
    • García-Holgado, A., & García-Peñalvo, F. J. (2016). Architectural pattern to improve the definition and implementation of eLearning ecosystems. Science...
    • García-Holgado, A., & García-Peñalvo, F. J. (2017a). A metamodel proposal for developing learning ecosystems. In P. Zaphiris & A. Ioannou...
    • García-Holgado, A., & García-Peñalvo, F. J. (2017b). Preliminary validation of the metamodel for developing learning ecosystems. In J....
    • García-Holgado, A., & García-Peñalvo, F. J. (2018a). Gestión del conocimiento abierto mediante ecosistemas tecnológicos basados en soluciones...
    • García-Holgado, A., & García-Peñalvo, F. J. (2018b). Human interaction in learning ecosystems based on open source solutions. In P. Zaphiris &...
    • García-Holgado, A., & García-Peñalvo, F. J. (2018c). Learning ecosystem metamodel quality assurance. In Á. Rocha, H. Adeli, L. P. Reis, &...
    • García-Holgado, A., & García-Peñalvo, F. J. (2019). Validation of the learning ecosystem metamodel using transformation rules. Future Generation...
    • García-Holgado, A., García-Peñalvo, F. J., Mena, J., & González-González, C. S. (2017). Introducción de la Perspectiva de Género en la docencia...
    • García-Holgado, A., García-Peñalvo, F. J., & Rodríguez-Conde, M. J. (2015). Definition of a technological ecosystem for scientific knowledge...
    • García-Holgado, A., Marcos-Pablos, S., & GarcíaPeñalvo, F. J. (2019). A Model to Define an eHealth Technological Ecosystem for Caregivers....
    • García-Holgado, A., Marcos-Pablos, S., Therón, R., & García-Peñalvo, F. J. (2019). Technological ecosystems in the health sector: A mapping study...
    • García-Holgado, A., Mena, J., García-Peñalvo, F. J., & González, C. S. (2018). Inclusion of gender perspective in Computer Engineering...
    • García-Holgado, A., Sánchez-Prieto, J. C., GarcíaHolgado, L., Zangrando, A., Yiğit, Ö., & García-Peñalvo, F. J. (2018). Inclusion of the students...
    • García-Holgado, A., Tajes-Reiris, I., Kearney, N. A., Martinus, C., & García-Peñalvo, F. J. (2019). An app to support yoga teachers to...
    • García-Holgado, A., Verdugo-Castro, S., SánchezGómez, M. C., & García-Peñalvo, F. J. (2019). Trends in studies developed in Europe focused on...
    • García-Peñalvo, F. J. (2005). Estado actual de los sistemas E-Learning. Education in the Knowledge Society, 6(2)
    • García-Peñalvo, F. J. (2015). Mapa de tendencias en Innovación Educativa. Education in the Knowledge Society (EKS), 16(4), 6-23. doi:10.14201/eks2015164623
    • García-Peñalvo, F. J. (2016a). A brief introduction to TACCLE 3 – Coding European Project. In F. J. García-Peñalvo & J. A. Mendes (Eds.), 2016...
    • García-Peñalvo, F. J. (2016b). Digital humanities data processing. Journal of Information Technology Research, 9(1), v-viii.
    • García-Peñalvo, F. J. (2016c). The WYRED project: A technological platform for a generative research and dialogue about youth perspectives...
    • García-Peñalvo, F. J. (2017). WYRED Project. Education in the Knowledge Society, 18(3), 7- 14. doi:10.14201/eks2017183714
    • García-Peñalvo, F. J. (2018). Ecosistemas tecnológicos universitarios. In J. Gómez (Ed.), UNIVERSITIC 2017. Análisis de las TIC en las Universidades...
    • García-Peñalvo, F. J. (2019). Women and STEM disciplines in Latin America: The W-STEM European Project. Journal of Information Technology...
    • García-Peñalvo, F. J. (Ed.) (2008). Advances in ELearning: Experiences and methodologies. Hershey, PA, USA: Information Science Reference...
    • García-Peñalvo, F. J., Alarcón, H., & Domínguez, Á. (2019). Active learning experiences in Engineering Education. International Journal of...
    • García-Peñalvo, F. J., Colomo-Palacios, R., García, J., & Therón, R. (2012). Towards an ontology modeling tool. A validation in software engineering...
    • García-Peñalvo, F. J., Cruz-Benito, J., Conde, M. Á., & Griffiths, D. (2014). Virtual placements for informatics students in open source...
    • García-Peñalvo, F. J., & Durán-Escudero, J. (2017). Interaction design principles in WYRED platform. In P. Zaphiris & A. Ioannou (Eds.), Learning...
    • García-Peñalvo, F. J., Fidalgo-Blanco, Á., & SeinEchaluce, M. L. (2018). An adaptive hybrid MOOC model: Disrupting the MOOC concept in...
    • García-Peñalvo, F. J., Franco Martín, M., GarcíaHolgado, A., Toribio Guzmán, J. M., Largo Antón, J., & Sánchez Gómez, M. C. (2016).Psychiatric...
    • García-Peñalvo, F. J., García de Figuerola, C., & Merlo-Vega, J. A. (2010). Open knowledge: Challenges and facts. Online Information Review,...
    • García-Peñalvo, F. J., & García-Holgado, A. (2019). WYRED, a platform to give young people the voice on the influence of technology in...
    • García-Peñalvo, F. J., García-Holgado, A., VázquezIngelmo, A., & Seoane-Pardo, A. M. (2018). Usability test of WYRED Platform. In P. Zaphiris...
    • García-Peñalvo, F. J., & Kearney, N. A. (2016). Networked youth research for empowerment in digital society. The WYRED project. In F. J....
    • García-Peñalvo, F. J., & Mendes, J. A. (2018). Exploring the computational thinking effects in pre-university education. Computers in Human...
    • García-Peñalvo, F. J., Merlo-Vega, J. A., FerrerasFernández, T., Casaus-Peña, A., Albás-Aso, L., & Atienza-Díaz, M. L. (2010). Qualified Dublin...
    • García-Peñalvo, F. J., Rodríguez-Conde, M. J., Seoane-Pardo, A. M., Conde-González, M. Á., Zangrando, V., & García-Holgado, A. (2012)....
    • García-Peñalvo, F. J., & Seoane-Pardo, A. M. (2015). Una revisión actualizada del concepto de eLearning. Décimo Aniversario. Education...
    • García-Peñalvo, F. J., Vázquez-Ingelmo, A., & García-Holgado, A. (2019). Study of the Usability of the WYRED Ecosystem Using Heuristic...
    • García-Peñalvo, F. J., Vázquez-Ingelmo, A., GarcíaHolgado, A., & Seoane-Pardo, A. M. (2019). Analyzing the usability of the WYRED Platform...
    • Gómez-Aguilar, D. A., García-Peñalvo, F. J., & Therón, R. (2014). Analítica Visual en eLearning. El Profesional de la Información, 23(3),...
    • Gómez-Aguilar, D. A., Hernández-García, Á., GarcíaPeñalvo, F. J., & Therón, R. (2015). Tap into visual analysis of customization of grouping of...
    • González, C. S., Martínez-Estévez, M. d. l. A., MartínFernandez, A., Aranda, C., García-Holgado, A., Gil, M., . . . Gershon, T. S. (2018)....
    • González Izard, S., Juanes Méndez, J. A., Ruisoto Palomera, P., & García-Peñalvo, F. J. (2019). Applications of Virtual and Augmented Reality...
    • González-González, C. S., García-Holgado, A., & García-Peñalvo, F. J. (2019). Introduciendo la perspectiva de género en la enseñanza universitaria:...
    • González-González, C. S., García-Holgado, A., García-Peñalvo, F. J., & Mena, J. (2018a). Educando para la igualdad en la universidad: experiencias...
    • González-González, C. S., García-Holgado, A., García-Peñalvo, F. J., & Mena, J. (2018b). Towards equality in higher education: Innovative...
    • González-Rogado, A. B., Rodríguez-Conde, M. J., Olmos-Migueláñez, S., Borham, M., & García-Peñalvo, F. J. (2013). Experimental evaluation...
    • González-Torres, A., García-Peñalvo, F. J., TherónSánchez, R., & Colomo-Palacios, R. (2016). Knowledge discovery in software teams by means...
    • Gros, B., & García-Peñalvo, F. J. (2016). Future trends in the design strategies and technological affordances of e-learning. In M. Spector,...
    • Grupo GRIAL. (2019). Producción Científica del Grupo GRIAL de 2011 a 2019 (GRIAL-TR2019-010). Salamanca, España: Grupo GRIAL, Universidad...
    • Gura, C., Dorn, A., Benito-Santos, A., Wandl-Vogt, E., & Losada, A. (2017). Co-Designing Innovation Networks for Cross-Sectoral Collaboration...
    • Jänicke, S. (2016, 24 October 2016). Valuable research for visualization and digital humanities: A balancing act. Paper presented at the 1st...
    • Joo-Nagata, J., Martínez Abad, F., García-Bermejo Giner, J., & García-Peñalvo, F. J. (2017). Augmented reality and pedestrian navigation through...
    • López San Segundo, C., Frutos, F. J., & herón, R. (2019). Linternauta: A Web Application for the Interpretation of Magic Lantern Slides According...
    • Losada, A. G., Therón, R., & Benito, A. (2016). BKViz: A Basketball Visual Analysis Tool. IEEE Computer Graphics and Applications, 36(6),...
    • Macia-Fernandez, G., Camacho, J., Magan-Carrion, R., Garcia-Teodoro, P., & Therón, R. (2018). UGR'16: A new dataset for the evaluation...
    • Marcos-Pablos, S., García-Holgado, A., & GarcíaPeñalvo, F. J. (2018a). Trends in European research projects focused on technological ecosystems...
    • Marcos-Pablos, S., García-Holgado, A., & GarcíaPeñalvo, F. J. (2018b). Trends in European research projects focused on technological ecosystems...
    • Marcos-Pablos, S., & García-Peñalvo, F. J. (2019). Technological Ecosystems in Care and Assistance: A Systematic Literature Review. Sensors,...
    • Martínez-Abad, F., Olmos-Migueláñez, S., & Rodríguez-Conde, M. J. (2015). Evaluación de un programa de formación en competencias informacionales...
    • Muñoz-Sánchez, J. L., Sánchez-Gómez, M. C., Martín-Cilleros, M. V., Blanco-Dorado, C., & Franco-Martín, M. Á. (2017). Suicide prevention...
    • Olmos-Migueláñez, S., & Rodríguez-Conde, M. J. (2010). Diseño del proceso de evaluación de los estudiantes universitarios españoles: ¿Responde...
    • Ramírez-Montoya, M. S., & García-Peñalvo, F. J. (2018). Co-creation and open innovation: Systematic literature review. Comunicar, 26(54),...
    • Rodríguez Conde, M. J., García-Holgado, A., Zangrando, A., & García-Peñalvo, F. J. (2018). Delphi study to identify the young people priorities...
    • Rodríguez-Conde, M. J., Martínez-Abad, F., & Olmos-Migueláñez, S. (2013). Assessment of information skills in secondary education: A causal...
    • Sánchez-Prieto, J. C., Hernández-García, Á., GarcíaPeñalvo, F. J., Chaparro-Peláez, J., & OlmosMigueláñez, S. (2019). Break the walls! Second-Order...
    • Santamaría, R., Therón, R., Durán, L., García, A., González, S., Sánchez, M., & Antequera, F. (2018). Genome-wide search of nucleosome patterns...
    • Santamaría, R., Therón, R., & Quintales, L. (2014). BicOverlapper: Visual analysis for gene expression. Bioinformatics, 30(12), 1785- 1786....
    • Sein-Echaluce, M. L., Fidalgo-Blanco, Á., & GarcíaPeñalvo, F. J. (Eds.). (2019). Innovative Trends in Flipped Teaching and Adaptive Learning....
    • Therón, R. (2006). Visual Analytics of Paleoceanographic Conditions Proceedings of the 2006 IEEE Symposium On Visual Analytics Science And...
    • Therón, R., Benito-Santos, A., Santamaría, R., & Losada, A. (2019). Towards an UncertaintyAware Visualization in the Digital Humanities....
    • Therón, R., Seguín, C., Cruz, L., & Vaquero, M. (2014). Highly interactive and natural user interfaces: enabling visual analysis in historical...
    • Therón, R., & Wandl-Vogt, E. (2014). The fun of exploration:How to access a non-standard language corpus visually. In A. Hautli-Janisz, V....
    • Torrecilla Sánchez, E. M., Martínez-Abad, F., OlmosMigueláñez, S., & Rodríguez-Conde, M. J. (2014). Formación en competencias básicas para...
    • Torrecilla Sánchez, E. M., Olmos-Miguélañez, S., & Martínez-Abad, F. (2019). Explanatory factors as predictors of academic achievement in...
    • Torrijos Fincias, P., Torrecilla Sánchez, E. M., & Rodríguez-Conde, M. J. (2018). Experimental evaluation of emotional development programmes...
    • Vázquez-Ingelmo, A., García-Peñalvo, F. J., & Therón, R. (2019a). Addressing Fine-Grained Variability in User-Centered Software Product...
    • Vázquez-Ingelmo, A., García-Peñalvo, F. J., & Therón, R. (2019b). Information Dashboards and Tailoring Capabilities - A Systematic Literature...
    • Vázquez-Ingelmo, A., García-Peñalvo, F. J., Therón, R., & Conde, M. Á. (2019). Extending a dashboard meta-model to account for users’ characteristics...
    • Verdugo-Castro, S., Sánchez-Gómez, M. C., & García-Holgado, A. (2018). Gender gap in the STEM sector in pre and university studies of Europe...
    • Verdugo-Castro, S., Sánchez-Gómez, M. C., GarcíaHolgado, A., & García-Peñalvo, F. J. (2019). Revisión y estudio cualitativo sobre la brecha de...

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno