Ir al contenido

Documat


Relevance and identification of biases in statistical graphs by prospective Primary school teachers

  • Elena Molina-Portillo [1] ; José Miguel Contreras-García [1] ; Valeria Bizet-Leyton [1] ; David Molina-Muñoz [1]
    1. [1] Universidad de Granada

      Universidad de Granada

      Granada, España

  • Localización: BEIO, Boletín de Estadística e Investigación Operativa, ISSN 1889-3805, Vol. 40, Nº. 1, 2024
  • Idioma: inglés
  • Enlaces
  • Resumen
    • The power of information visualisation represented by means of statistical graphics requires the study of their understanding by citizens and the knowledge of how the transfer of statistical knowledge occurs at school. The purpose of this study is to observe the degree of statistical literacy of future teachers based on an evaluation of the statistical graphics used in the media, and the identification of biases that may be shown by them. Results implicitly show an acceptable identification of agreements while showing a very poor identification of biases. It may then be concluded that there is a need for educational reinforcement with respect to teaching and learning statistics that impact on the school.

  • Referencias bibliográficas
    • Aguilar, A., E. Carreño, J. Carrillo, N. Climent, L. Contreras, D. Escudero, E. Flores, P. Flores, M. Montes, and N. Rojas. 2013. “El Conocimiento...
    • Arteaga, P., C. Batanero, G. Cañadas, and J. M. Contreras. 2011. “Las Tablas y Gráficos Estadísticos Como Objetos Culturales.” Números. Revista...
    • Arteaga, P., C. Batanero, and J. M. Contreras. 2011. “Gráficos Estadísticos En La Educación Primaria y La Formación de Profesores.” Indivisa...
    • Batanero, C. 2002. “Los Retos de La Cultura Estadística.” In Jornadas Interamericanas de Enseñanza de La Estadística, Buenos Aires. Conferencia...
    • Cassany, D. 2006. Tras Las Líneas: Sobre La Lectura Contemporánea. Anagrama.
    • Contreras, J. M., E. Molina-Portillo, J. D. Godino, and C. Batanero. 2017. “Construcción de Un Cuestionario Para Evaluar La Interpretación...
    • Contreras, J. M., E. Molina-Portillo, J. D. Godino, C. Rodríguez-Pérez, and P. Arteaga. 2017. “Funciones Semióticas Críticas En El Uso de...
    • Curcio, F. R. 1989. Developing Graph Comprehension. Elementary and Middle School Activities. National Council of Teachers of Mathematics.
    • Espinel, M., M. González, A. Bruno, and J. Pinto. 2009. “Las Gráficas Estadísticas.” In Tendencias Actuales de La Investigación En Educación...
    • Frankenstein, M. 1998. “Reading the World with Math: Goals for a Critical Mathematical Literacy Curriculum.” In Beyond Heroes and Holidays:...
    • Friel, S. N., F. R. Curcio, and G. W. Bright. 2001. “Making Sense of Graphs: Critical Factors Influencing Comprehension and Instructional...
    • Gal, I. 2002. “Adult’s Statistical Literacy. Meanings, Components, Responsibilities.” International Statistical Review 70 (1): 1–25.
    • Garfield, J., and D. Ben-Zvi. 2007. “How Students Learn Statistics Revisited: A Current Review of Research on Teaching and Learning Statistics.”...
    • Godino, J. D. 2009. “Categorías de Análisis de Los Conocimientos Del Profesor de Matemáticas.” Unión, Revista Iberoamericana de Educación...
    • Kosslyn, S. M. 1985. “Graphics and Human Information Processing.” Journal of the American Statistical Association 80 (391): 499–512.
    • Makar, K., and J. Fielding-Wells. 2011. “Teaching Teachers to Teach Statistical Investigations.” In Teaching Statistics in School Mathematics-Challenges...
    • Ministerio de Educación y Ciencia. 2006a. “Real Decreto 1513/2006, de 7 de Diciembre, Por El Que Se Establecen Las Enseñanzas Mínimas Correspondientes...
    • Ministerio de Educación y Ciencia. 2006b. “Real Decreto 1631/2006, de 29 de Diciembre, Por El Que Se Establecen Las Enseñanzas Mínimas Correspondientes...
    • Ministerio de Educación y Ciencia. 2007. “Real Decreto 1467/2007, de 2 de Noviembre, Por El Que Se Establece La Estructura de Bachillerato...
    • Ministerio de Educación y Ciencia. 2014a. “Real Decreto 1105/2014, de 26 de Diciembre, Por El Que Se Establece El Currículo Básico de La Educación...
    • Ministerio de Educación y Ciencia. 2014b. “Real Decreto 126/2014, de 28 de Febrero, Por El Que Se Establece El Currículo Básico de La Educación...
    • Molina-Portillo, E., J. M. Contreras, J. D. Godino, and D. Díaz-Levicoy. 2017. “Interpretación Crítica de Gráficos Estadísticos Incorrectos...
    • Morales, P. 2009. Análisis de Ítems En Las Pruebas Objetivas. Facultad de Ciencias Humanas y Sociales de la Universidad Pontificia Comillas.
    • Nikiforidou, Z., A. Lekka, and J. Pange. 2010. “Statistical Literacy at University Level: The Current Trends.” Procedia-Social and Behavioral...
    • Orcutt, J. D., and J. B. Turner. 1993. “Shocking Numbers and Graphic Accounts: Quantified Images of Drug Problems in the Print Media.” Social...
    • Pfannkuch, M., and D. Ben-Zvi. 2011. “Developing Teachers’ Statistical Thinking.” In Teaching Statistics in School Mathematics-Challenges...
    • Powsner, S. M., and E. R. Tufte. 1997. “Summarizing Clinical Psychiatric Data.” Psychiatric Services 48 (11): 1458–60.
    • Schield, M. 2002. “Three Kinds of Statistical Literacy: What Should We Teach.” In Proceedings of the Sixth International Conference on Teaching...
    • Shulman, L. S. 1986. “Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching.” Educational Researcher 15 (2): 4–14.
    • Sutherland, S., and J. Ridgway. 2017. “Interactive Visualisations and Statistical Literacy.” Statistics Education Research Journal 16 (1):...
    • Thompson, A. G. 1992. “Teachers’ Beliefs and Conceptions: A Synthesis of Research.” In Handbook on Mathematics Teaching and Learning, edited...
    • Tufte, E. R. 1997. Visual Explanations: Images and Quantities, Evidence and Narrative. Graphics Press.
    • Tufte, E. R. 2001. The Visual Display of Quantitative Information. 2ª ed. Graphics Press.
    • Wainer, H. 2000. Visual Revelations: Graphical Tales of Fate and Deception from Napoleon Bonaparte to Ross Perot. Erlbaum.
    • Wallman, K. K. 1993. “Enhancing Statistical Literacy: Enriching Our Society.” Journal of the American Statistical Association 88 (421): 1–8.
    • Watson, J. M. 1997. “Assessing Statistical Literacy Using the Media.” In The Assessment Challenge in Statistics Education, edited by I. Gal...

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno