Ir al contenido

Documat


Estudio exploratorio con futuras maestras sobre lenguas matemáticas para enseñar la relación entre área y volumen

  • Abigail Caro [1] ; Núria Planas [1]
    1. [1] Universitat Autònoma de Barcelona

      Universitat Autònoma de Barcelona

      Barcelona, España

  • Localización: Avances de investigación en educación matemática: AIEM, ISSN-e 2254-4313, Nº. 19, 2021, págs. 117-131
  • Idioma: español
  • DOI: 10.35763/aiem.v0i19.361
  • Títulos paralelos:
    • Exploratory study with preservice primary teachers on mathematical languagesfor teaching the relationship between area and volume
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      En este artículo resumimos un estudio exploratorio sobre el conocimiento de contenidos de la materia de educación matemática en un entorno de formación inicial de profesorado; desde nuestro posicionamiento sociocultural, nos fijamos en el papel mediador de laslenguasmatemáticas utilizadas en la instrucción y en los materiales curriculares, y escogemos contenidos relativos a lenguas matemáticamente relevantesparala enseñanza y el aprendizaje de la relación entre área y volumen.Con base en respuestas aun cuestionario,primero examinamos qué saben o anticipanlas futuras maestras acerca dela función de la lengua en la enseñanza y el aprendizaje del contenido matemático específico. Luego amplificamos el análisis conentrevistasselectivasguiadas por respuestas al cuestionario. Los resultados muestran estudiantescon una comprensión débil de contenidos de la materia que habrán de enseñar -conceptos de área y volumen-, a la vez queiniciándose en la construcción de contenidos sobre cómo enseñar la materia -lenguas matemáticas para enseñar la relación entre área y volumen.

    • English

      In this article, we report an exploratory study about the knowledge of mathematics education subject content in a setting ofeducation preservice training; within our sociocultural positioning, we focus on the mediating role of mathematical languages used in instruction and curricular material, and choose content relative to mathematically-relevant languages for the teaching and learning of the relationship between area and volume. Based on responses from a questionnaire, we first examine what primary school student teachers know or anticipate ofthe function of language when teaching and learningthe specific mathematical content. We then amplify the analysis by means of selective interviewsguided by responses to the questionnaire. Our results show student teachers withweak understanding of contents of the subject to be taught -concepts of area and volume-whilebecoming initiated in the construction of contents on how to teach the subject-mathematical languagesfor teaching the area-volume relationship.

  • Referencias bibliográficas
    • Ball, D. L., Thames, M, H., & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education,...
    • Caro, A. (2020). Conocimiento de futuros profesores de primaria sobre el uso de la lengua para la enseñanza de matemáticas: Estudio con la...
    • Chitera, N. (2011). Language of learning and teaching in schools: An issue for research in mathematics teacher education? Journal of Mathematics...
    • Clements, D. H., Sarama, J., Van Dine, D. W., Barret, J. E., Cullen, C. J. …, & Earnes, C. L. (2018). Evaluation of three interventions...
    • De Gamboa, G., Badillo, E., & Ribeiro, C. M. (2015). El horizonte matemático en el conocimiento para la enseñanza del profesor: Geometría...
    • Departament d’Educació (2013). Competències bàsiques de l’àmbit matemàtic. Barcelona: Generalitat de Catalunya.
    • Erath, K., Ingram, J., Moschkovich, J., & Prediger, S. (2021). Designing and enacting instruction that enhances language for mathematics...
    • Essien, A., Chitera, N., & Planas, N. (2016). Language diversity in mathematics teacher education: Challenges acrossuevathree countries....
    • Gee, J. P. (1999). An introduction to discourse analysis: Theory and method. Nueva York: Routledge.
    • Ingram, J. (2018). Moving forward with ethnomethodological approaches to analysing mathematics classroom interactions. ZDM-Mathematics Education,...
    • Pimm, D. (2019/1987). Speaking mathematically: Communication in mathematics classrooms. Londres, Inglaterra: Routledge Revivals.
    • Planas, N. (2018). Language as resource: A key notion for understanding the complexity of mathematics learning. Educational Studies in Mathematics,...
    • Planas, N. (2021). How specific can language as resource become for the teaching of algebraic concepts? ZDM-Mathematics Education, 53, 277-288.
    • Planas, N., Badillo, E., & Chico, J. (2019). Soportes lingüísticos matemáticamente relevantes en la enseñanza de la ecuación cuadrática....
    • Planas, N., Chico, J., García-Honrado, I., & Arnal-Bailera, A. (2020). Discursos del alumno y del profesor en clase de matemáticas. En...
    • Planas, N., Morgan, C., & Schütte, M. (2018). Mathematics and language. Lessons and directions from two decades of research. En T. Dreyfus,...
    • Planas, N., Morgan, C. y Schütte, M. (2021). Developing a perspective on multiplicity in the study of language in mathematics classrooms....
    • Prediger, S. (2019). Investigating and promoting teachers’ expertise for languageresponsive mathematics teaching. Mathematical Education Research...
    • Prediger S., Erath K., & Moser-Opitz, E. (2019). The language dimension of mathematical difficulties. En A. Fritz, V. Haase, & P....
    • Radford, L. & Barwell, R. (2016). Language in mathematics education research. En Á. Gutiérrez, G. C. Leder, & P. Boero (Eds.), The...
    • Rangnes, T., & Meaney, T. (2021). Preservice teachers learning from teaching mathematics in multilingual classrooms. En N. Planas, C....
    • Shulman, L. S. (1986a). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
    • Shulman, L. S. (1986b). Paradigms and research programs in the study of teaching: A contemporary perspective. En M. Wittrock (Ed.), Handbook...
    • Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-23.
    • Shulman, L. S. (2005). Signatures pedagogies in the professions. Daedalus –Journal of the American Academy of Arts & Sciences, Summer...
    • White, D. Y., Crespo, S., & Civil, M. (Eds.) (2016). Cases for mathematics teacher educators: Facilitating conversations about inequities...

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno