Ir al contenido

Documat


Interacción en foros virtuales al integrar modelización matemática para formar ingenieros

  • Juárez Ramírez, Jazmin Adriana [1] ; Chamoso Sánchez, José María [2] ; González Astudillo, María Teresa [2]
    1. [1] Instituto Politécnico Nacional

      Instituto Politécnico Nacional

      México

    2. [2] Universidad de Salamanca

      Universidad de Salamanca

      Salamanca, España

  • Localización: Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, ISSN-e 2174-6486, ISSN 0212-4521, Vol. 38, Nº 3, 2020, págs. 161-178
  • Idioma: español
  • DOI: 10.5565/rev/ensciencias.3041
  • Títulos paralelos:
    • Interaction in virtual forums by integrating mathematical modelling to train engineers
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      La modelización matemática posibilita que los estudiantes vinculen su aprendizaje con situaciones reales. En este trabajo se analiza una experiencia con estudiantes de ingeniería cuando elaboraban un proyecto de modelización matemática utilizando foros virtuales, que considera los niveles de interacción y de profundidad de sus mensajes y la influencia de esos foros en las modificaciones realizadas para mejorar sus trabajos. Los resultados reflejan que, principalmente, se consiguieron niveles de interacción medios y niveles de profundidad bajos, que el nivel de interacción dependió de la forma de realizar la experiencia, y que los más altos niveles de interacción y profundidad se correspondieron con las mayores mejoras de los trabajos. Ello abre posibilidades futuras sobre el uso de foros virtuales al integrar la modelización en el aprendizaje de las matemáticas en cursos universitarios.

    • English

      Mathematical modelling allows students to associate their learning with real situations. This paper analyzes an experience with engineering students when they were developing a mathematical modelling project using virtual forums, which considers the levels of interaction and depth of their messages and the influence of those forums on the modifications made to improve their work. The results mainly reflect that medium levels of interaction and low levels of depth were achieved, that the level of interaction depended on how the experience was performed, and that the highest levels of interaction and depth corresponded to the greatest improvements in the work. This opens up for future possibilities in the use of virtual forums by integrating modelling into university-level mathematics learning.

  • Referencias bibliográficas
    • Alsina, C. (2007). Teaching applications and modelling at tertiary level. En W. Blum, P. L. Galbraith, H-W, Henn y M. Niss (Eds.), Modelling...
    • Barquero, B., Bosch, M. y Gascón, J. (2014). Incidencia del «aplicacionismo» en la integración de la modelización matemática en la enseñanza...
    • https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.933
    • Biasutti, M. (2017). A comparative analysis of forums and wikis as tools for online collaborative learning. Computers and Education, 111,...
    • https://doi.org/10.1016/j.compedu.2017.04.006
    • Blomhoj, M. (2004). Mathematical modelling. A theory for practice. En B. Clarke (Ed.), International perspectives on learning and teaching...
    • Blomhoj, M. (2009). Different perspectives in research on the teaching and learning mathematical modelling. En M. Blomhoj y S. Carreira (Eds.),...
    • Blum, W. y Borromeo-Ferri, R. (2009). Mathematical modelling: Can it be taught and learnt? Journal of Mathematical Modelling and Application,...
    • Borromeo-Ferri, R. (2006). Theoretical and empirical differentiations of phases in the modelling process. (ZDM), The International Journal...
    • https://doi.org/10.1007/BF02655883
    • Cáceres, M. J., Chamoso, J. y Azcárate, P. (2010). Analysis of the revisions that pre-service teachers of mathematics make of their own project...
    • https://doi.org/10.1016/j.tate.2010.01.003
    • Camarena, P. (2004). La matemática en el contexto de las ciencias. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa, 17(I), 57-61.
    • Camarena, P. (2009). Mathematical models in the context of sciences. En M. Blomhoj y S. Carreira (Eds.), Mathematical applications and modelling...
    • Chaachoua, H. y Saglam, A. (2006). Modelling by differential equations. Teaching Mathematics and its Applications, 25(1), 15-22. https://doi.org/10.1093/teamat/hri024
    • Chamoso, J. y Cáceres, M. J. (2009). Analysis of the reflections of student-teachers of mathematics when working with learning portfolios...
    • Cheng, C. K., Paré, D. E., Collimore, L. M. y Joordens, S. (2011). Assessing the effectiveness of a voluntary online discussion forum on improving...
    • Daher, W. y Awawdeh, J. (2015). Pre-service teachers’ modelling processes through engagement with model eliciting activities with a technological...
    • Dyment, J. y O’Connell, T. (2011). Assessing the quality of reflection in student journals: a review of the research. Teaching in Higher Education,...
    • https://doi.org/10.1080/13562517.2010.507308
    • Galbraith, P. (2012). Models of modelling: Genres, purposes or perspectives. Journal of Mathematical Modelling and Application, 1(5), 3-16.
    • Herrera, M. A. y Casado, J. (2015). Interaction analysis of a blog/journal of teaching practice. Internet and Higher Education, 27, 32-43....
    • Hrastinski, S., Keller, C. y Carlsson, S. (2010). Design exemplars for synchronous e-learning: A design theory approach. Computers and Education,...
    • https://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.02.025
    • Huincahue, J., Borromeo-Ferri, R. y Mena-Lorca, J. (2018). El conocimiento de la modelización matemática desde la reflexión en la formación...
    • Juárez, J., Chamoso, J., González, M. y Rodríguez, M. (2015). Diseño de una experiencia con foros virtuales en un curso de matemáticas para...
    • Jyothi, S., McAvinia, C. y Keating, J. (2012). A visualisation tool to aid exploration of students interactions in asynchronous online communication....
    • Kaiser, G. y Schwarz, B. (2010). Authentic modelling problems in mathematic‒examples and experiences. Journal für Mathematik-Didaktik, 31,...
    • https://doi.org/10.1007/s13138-010-0001-3
    • Kaiser, G. y Sriraman, B. (2006). A global survey of international perspectives on modelling in mathematics education. (ZDM), The International...
    • Kim, J. (2013). Influence of group size on students’ participation in online discussion forums. Computers and Education, 62, 123-129. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.10.025
    • Klymchuk, S., Zverkova, T., Gruenwald, N. y Sauerbier, G. (2010). Increasing engineering students’ awareness to environment through innovative...
    • https://doi.org/10.1093/teamat/hrn007
    • Khourey-Bowers, C. (2005). Emergent reflective dialogue among preservice teachers mediated through a virtual learning environment. Journal...
    • Llinares, S. y Valls, J. (2009). The building of pre-service primary teachers’ knowledge of mathematics teaching: interaction and online video...
    • Lucas, M., Gunawardena, C. y Moreira, A. (2014). Assessing social construction of knowledge online: A critique of the interaction analysis...
    • Lucas, M. y Moreira, A. (2011). Using social web tools for knowledge construction. International Journal of Technology Enhanced Learning,...
    • https://doi.org/10.1504/IJTEL.2011.039399
    • Murillo, R. y Marcos, G. (2009). Un modelo para potenciar y analizar las competencias geométricas y comunicativas en un entorno interactivo...
    • Onrubia, J. y Engel, A. (2009). Strategies for collaborative writing and phases of knowledge construction in CSCL environments. Computers...
    • https://doi.org/10.1016/j.compedu.2009.06.008
    • Romero, C., López, M. I., Luna, J. M. y Ventura, S. (2013). Predicting students’ final performance from participation in on-line discussion...
    • Rowland, D. R. (2006). Student difficulties with units in differential equations in modelling contexts. International Journal of Mathematical...
    • Silva, J. y Gros, B. (2007). Una propuesta para el análisis de interacciones en un espacio virtual de aprendizaje para la formación continua...
    • So, H. J. (2009). When groups decide to use asynchronous online discussions: collaborative learning and social presence under a voluntary...
    • https://doi.org/10.1111/j.1365-2729.2008.00293.x
    • Soon, W., Tirtasanjaya, L. y McInnes, B. (2011). Understanding the difficulties faced by engineering undergraduates in learning mathematical...
    • https://doi.org/10.1080/0020739X.2011.573867
    • Sun, Y. y Gao, F. (2017). Comparing the use of a social annotation tool and a threaded discussion forum to support online discussions. Internet...
    • https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2016.10.001
    • Verschaffel, L., Van Dooren, W., Greer, B. y Mukhopadhyay, S. (2010). Reconceptualising word problems as exercises in mathematical modelling....

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno