Ir al contenido

Documat


Mediational component for didactic mathematical knowledge of Statistics in pre service teachers: an exploratory assessment study

  • Autores: José Pedro Arteaga Cezón Árbol académico, María del Carmen Batanero Bernabeu Árbol académico, María Magdalena Gea Serrano Árbol académico
  • Localización: Educação Matemática Debate, ISSN-e 2526-6136, Vol. 1, Nº. 1, 2017 (Ejemplar dedicado a: jan./abr.), págs. 54-75
  • Idioma: inglés
  • DOI: 10.24116/emd25266136v1n12017a03
  • Títulos paralelos:
    • La componente mediacional del conocimiento didáctico matemático de futuros profesores sobre Estadística: un estudio de evaluación exploratorio
  • Enlaces
  • Resumen
    • English

      We analyse the meditational component of didactic mathematical knowledge related to elementary statistics in a sample of 108 pre service primary school teachers when analysing the med iational suitability of a statistical project. Using the guide to analyse the didactic suitability proposed by Godino (2013) we study the levels in the different descriptors and components of mediational suitability. Our results suggest the need to reinfor ce the mediational component of teacher’ knowledge about statistics.

      Keywords: Didactic Mathematical knowledge. Didactical suitability. Mediational component. Assessment. Teacher education.

    • português

      En este trabajo se evalúa la componente mediacional del conocimiento didáctico matemático sobre estadística que una muestra de 108 futuros profesores de educación primaria pone en juego al analizar la idoneidad mediacional de un proyecto de análisis de datos. Utilizando la guía de análisis de la idoneidad didáctica propuesta por Godino (2013) se definen niveles de aplicación, estudiando el nivel alcanzado por los pa rticipantes en cada uno de los descriptores y componentes. Los resultados sugieren la necesidad de mejorar la componente mediacional del conocimiento del profesor sobre estadística.

      Palabras clave: Conocimiento didáctico matemático. Idoneidad didáctica. Componente mediacional. Evaluación. Formación de profesores.

  • Referencias bibliográficas
    • ARTEAGA, Pedro; BATANERO, Carmen; CAÑADAS, Gustavo; GEA, Maria Magdalena. Evaluación del conocimiento especializado de la estadística en futuros...
    • ARTEAGA, Pedro; BATANERO, Carmen; CONTRERAS, Jose Miguel; CAÑADAS, Gustavo; Evaluación de errores en la construcción de gráficos estadísticos...
    • ARTZT, Alice; ARMOUR-THOMAS, Eleanor; CURCIO, Frances; GURL, Theresa. Becoming a reflective mathematics teacher: a guide for observations...
    • BALL, Deborah; LUBIENSKI, Sara; MEWBORN, Denise. Research on teaching mathematics: The unsolved problem of teachers’ mathematical knowledge....
    • BATANERO, Carmen; BURRIL, Gail; READING, Chris. (Ed). Teaching statistics in school mathematics-challenges for teaching and teacher education...
    • BATANERO, Carmen; DÍAZ, Carmen, Training teachers to teach statistics: what can we learn from research? Statistique et Enseignement, França,...
    • BATANERO, Carmen; DÍAZ, Carmen. Estadística con proyectos. Granada: Departamento de Didáctica de la Matemática, 2011.
    • BIEHLER, Rolf; BEN-ZVI, Dani; BAKKER, Arthur; MAKAR, Katie. Technology for enhancing statistical reasoning at the school level. In: CLEMENTS,...
    • BRUNO, Alicia; ESPINEL, Candelaria. Recta numérica, escalas y gráficas estadísticas: un estudio con estudiantes para profesores. Formación...
    • BURGESS, Tim. A framework for examining teacher knowledge as used in action while teaching statistics. In: Seventh International Conference...
    • CASEY, Stephanie A. Subject matter knowledge for teaching statistical association. Statistics Education Research Journal, v. 9, n. 2, p. 50-68,...
    • CHICK, Helen; PIERCE, Robin. Teaching statistics at the primary school level: beliefs, affordances, and pedagogical content knowledge. In:...
    • EVEN, Rumaha; BALL, Deborah. The professional education and development of teachers of mathematics. The 15th ICMI Study. New York: Springer,...
    • FRANKLIN, Christine; KADER, Gary; MEWBORN, Denise; MORENO, Jerry; PECK, Roxy; PERRY, Mike; SCHEAFFER, Richard. A curriculum framework for...
    • GARFIELD, Joan; BEN-ZVI, Dani. Developing students’ statistical reasoning: Connecting research and teaching practice. New York: Springer,...
    • GODINO, Juan Díaz. Categorías de análisis de conocimientos del profesor de matemáticas. UNION – Revista Iberoamericana de Educación Matemática,...
    • GODINO, Juan Díaz. Diseño y análisis de tareas para el desarrollo del conocimiento didáctico-matemático de profesores. In: CONTRERAS, Jose...
    • GODINO, Juan Díaz. Indicadores de la idoneidad didáctica de procesos de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. Cuadernos de Investigación...
    • GODINO, Juan Díaz; BATANERO, Carmen; ROA, Rafael; WILHELMI, Miguel R. Assessing and developing pedagogical content and statistical knowledge...
    • GODINO, Juan Díaz; CONTRERAS, Angel; FONT, Vicenç. Análisis de procesos de instrucción basado en el enfoque ontológico-semiótico de la cognición...
    • GODINO, Juan Díaz; ORTIZ, Juan Jesús; ROA, Rafael; WILHELMI, Miguel. Models for statistical pedagogical knowledge. In: BATANERO, Carmen; BURRIL,...
    • HILL, Heather; SLEEP, Laurie; LEWIS, Jennifer; BALL, Deborah. Assessing teachers’ mathematical knowledge. In: LESTER JR., Frank K. (Ed.) Second...
    • LLINARES, Salvador; KRAINER, Konrad. Mathematics (student) teachers and teacher educators as learners. In: GUTIERREZ, Angel; BOERO, Paolo....
    • MacGILLIVRAY, Helen; PEREIRA-MENDOZA, Lionel. Teaching statistical thinking through investigative projects. In: BATANERO, Carmen; BURRIL,...
    • MEC. Real Decreto 1513/2006, de 7 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas correspondientes a la Educación primaria....
    • MECD. Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. Madrid: Ministerio de...
    • MURRAY, Scott; GAL, Iddo. Preparing for diversity in statistics literacy: Institutional and educational implications. In: PHILLIPS, Brian....
    • NCTM. Principles and standards for school mathematics. Reston: NCTM, 2000.
    • PINO-FAN, Luis; GODINO, Juan Díaz. Perspectiva ampliada del conocimiento didáctico-matemático del profesor. Paradigma, Venezuela, v. 36, n.1,...
    • PINTO, Jesús. Conocimiento didáctico del contenido sobre la representación de datos estadísticos: estudios de casos con profesores de estadística...
    • QUINTAS, Sandra; FERREIRA, Rosa; OLIVEIRA, Helia. O conhecimento didático de estatística de duas professoras de matemática sobre dados bivariados....
    • REMILLARD, Janine T.; HERBEL-EISENMANN, Beth A.; LLOYD, Gwendolyn Monica. (Ed.). Mathematics teachers at work: connecting curriculum materials...
    • RIDGWAY, Jim; NICHOLSON, James; MCCUSKER, Sean. Mapping new statistical iliteracies and literacies. International Conference on Mathematics...
    • SCHIELD, Milo. Statistical literacy: a new mission for data producers. Statistical Journal of the IAOS, Estados Unidos, v. 27, n. 3-4, p....
    • STOHL, Holylynne. Probability in teacher education and development. In: JONES, Graham A. (Ed.). Exploring probability in schools: Challenges...
    • WHITE, Allan; JAWORSKI, Barbara; AGUDELO-VALDERRAMA, Cecilia.; GOOYA, Zahra. Teachers learning from teachers. In: CLEMENTS, Ken; BISHOP, Allan;...
    • WOOD, Thomas (Ed.). The international handbook of mathematics teacher education. Rotterdam: Sense Publishers, 2008.

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno