Ir al contenido

Documat


Impact of theoretical perspectives on the design of mathematical modelling tasks

  • Berta Barquero [1] ; Britta Eyrich Jessen
    1. [1] Universitat de Barcelona

      Universitat de Barcelona

      Barcelona, España

  • Localización: Avances de investigación en educación matemática: AIEM, ISSN-e 2254-4313, Nº. 17, 2020, págs. 98-113
  • Idioma: inglés
  • DOI: 10.35763/aiem.v0i17.317
  • Títulos paralelos:
    • Impacto del enfoque teórico en el diseño de tareas de modelización matemática
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      En este trabajo discutimos cómo la adopción de un marco teórico concreto incide en el diseño de tareas en el ámbito de investigación de modelización y aplicaciones. Con este objetivo, comenzamos refiriéndonos a la existencia de distinto modelos epistemológicos de referencia sobre la modelización matemática para analizar sus consecuencias en la toma de decisiones sobre el diseño e implementación de tareas de modelización. En particular, presentamos el análisis de tres estudios de caso, que han sido seleccionados como representantes de diferentes enfoques teóricos sobre modelización matemática. En base a estos, discutimos el impacto del modelo epistemológico de referencia elegido en el proceso de diseño de tareas sobre modelización y las ecologías locales planeadas para su implementación.

    • English

      In this paper, we discuss how the adoption of a particular theoretical framework affects task design in the research field of modelling and applications. With this purpose, we start by referring to the existence of different reference epistemological models about mathematical modelling to analyse better the consequences they have for decision making concerning designing modelling tasks and their implementation. In particular, we present the analysis of three case studies, which have been selected as representatives of different theoretical perspectives to modelling. We discuss the impact of the chosen reference epistemological model on the task design process of mathematical modelling and the local ecologies suited for their implementation.

  • Referencias bibliográficas
    • Ärlebäck, J. B., & Doerr, H. M. (2015). At the core of modelling: Connecting, coordinating and integrating models. In K. Krainer, &...
    • Ärlebäck, J. B., & Doerr, H. M. (2018). Students’ interpretations and reasoning about phenomena with negative rates of change throughout...
    • Barquero, B., & Bosch, M. (2015). Didactic Engineering as a research methodology: From fundamental situations to study and research paths....
    • Barquero, B., Bosch, M., & Gascón, J. (2019). The unit of analysis in the formulation of research problems: The case of mathematical modelling...
    • Blum, W. (2015). Quality teaching of mathematical modelling: What do we know, what can we do? In S. J. Cho (Ed.), Proceedings of the 12th...
    • Blum, W., & Leiß, D. (2007). How do students and teachers deal with mathematical modelling problems? The example Sugarloaf and the DISUM...
    • Blum, W., & Niss, M. (1991). Applied mathematical problem solving, modelling, applications, and links to other subjects. State, trends...
    • Borromeo Ferri, R. (2007). Modeling from a cognitive perspective: Individual modeling routes of pupils. In C. Haines, P. Galbraith, W. Blum,...
    • Bosch, M. (2018). Study and Research Paths: A model for inquiry. Proceedings of the International Congress of Mathematics (pp. 4001–4022)....
    • Bosch, M., & Gascón, J. (2006). Twenty-five years of the didactic transposition. ICMI Bulletin, 58, 51-65.
    • Burkhardt, H. (2018). Ways to teach modelling. A 50 year study. ZDM Mathematics Education, 50(1-2), 61–75.
    • Cai, J., Cirillo, M., Pelesko, J. A., Borromeo Ferri, R., et al. (2014). Mathematical modeling in school education: Mathematical, cognitive,...
    • Chevallard, Y. (1999). L’analyse des pratiques enseignantes en théorie anthropologique du didactique. Recherches en Didactique des Mathématiques,...
    • Chevallard, Y. (2006). Steps towards a new epistemology in mathematics education. In M. Bosch (Ed.), Proceedings of CERME4 (pp. 21–30). Barcelona:...
    • Chevallard, Y. (2015). Teaching mathematics in tomorrow’s society: A case for an oncoming counter paradigm. In S. J. Cho (Ed.), Proceedings...
    • Doerr, H. M., & English, L. D. (2003). A modeling perspective on students’ mathematical reasoning about data. Journal for Research in...
    • English L. D., Ärlebäck J. B., & Mousoulides N. (2016). Reflections on progress in mathematical modelling research. In Á. Gutiérrez, G....
    • Czocher, J.A. (2017). Mathematical modelling cycles as task design heuristics. The Mathematics Enthusiast, 14(1), 129-140.
    • Fonseca, C., Gascón, J., & Lucas, C. (2014). Desarrollo de un modelo epistemológico de referencia en torno a la modelización funcional....
    • Galbraith, P. L., Henn, H., Blum , W., & Niss, M. (2007). Modeling and applications in mathematics education The 14th ICMI Study. New...
    • García, F. J., Barquero, B., Florensa, I., & Bosch, M. (2019). Diseño de tareas en el marco de la Teoría Antropológica de lo Didáctico....
    • García, F. J., Gascón, J., Higueras, L. R., & Bosch, M. (2006). Mathematical modelling as a tool for the connection of school mathematics....
    • Greefrath G. (2020). Mathematical modelling competence. Selected current research developments. Avances de Investigación en Educación Matemática,...
    • Jessen, B. E., Kjeldsen, T. H., & Winsløw, C. (2015). Modelling: From theory to practice. In K. Krainer, & N. Vondrová (Eds.), Proceedings...
    • Kaiser, G. (2007). Modelling and modelling competencies in school. In C. Haines, P. Galbraith, W. Blum, & S. Khan (Eds.), Mathematical...
    • Kaiser, K., & Schwarz, B. (2006). Mathematical modelling as bridge between school and university. ZDM Mathematics Education, 38(2), 196–208.
    • Kaiser, G., & Sriraman, B. (2006). A global survey of international perspectives on modeling in mathematics education. ZDM Mathematics...
    • Kieran, C., Doorman, M., & Ohtani, M. (2015). Frameworks and principles for task design. In A. Watson, & M. Ohtani (Eds.), Task design...
    • Lesh, R. A., Cramer, K., Doerr, H. M., Post, T., & Zawojewski, J. S. (2003). Model development sequences. In R. A. Lesh, & H. M. Doerr...
    • Lesh, R., & Doerr, H. (2003). Foundations of a model and modeling perspective on mathematics teaching, learning, and problem solving....
    • Lesh, R., & Fennewald, T. (2013). Introduction to Part I Modeling: What is it? Why do it? In R. Lesh, P. L. Galbraith, C. R. Haines, &...
    • Lesh, R., Hoover, M., Hole, B., Kelly, A., & Post, T. (2000). Principles for developing thought-revealing activities for students and...
    • Lucas, C. (2015). Una posible razón de ser del cálculo diferencial elemental en el ámbito de la modelización funcional. PhD Manuscript. Universidad...
    • Lucas, C., Fonseca, C., Gascón, J., & Schneider, M. (2020). The phenomenotechnical potential of reference epistemological models: The...
    • Maaß, K. (2010). Classification scheme for modeling tasks. Journal für MathematikDidaktik, 31(2), 285–311.
    • Vorhölter, K., Greefrath, G., Borromeo Ferri, R., Leiß, D., & Schukajlow, S. (2019). Mathematical modelling. In H. N. Jahnke, & L....

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno