Ir al contenido

Documat


Rutas cognitivas de futuros maestros ante una situación comparativa de razones desiguales

    1. [1] Universitat d'Alacant

      Universitat d'Alacant

      Alicante, España

    2. [2] Universitat de València

      Universitat de València

      Valencia, España

  • Localización: Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, ISSN-e 2174-6486, ISSN 0212-4521, Vol. 37, Nº 2, 2019, págs. 151-172
  • Idioma: español
  • DOI: 10.5565/rev/ensciencias.2606
  • Títulos paralelos:
    • Cognitive paths of pre-service teachers when they compare unequal ratios
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      En esta investigación se analizan las rutas cognitivas que subyacen a las resoluciones de un grupo de futuros maestros ante una tarea de comparación de razones desiguales en el contexto de las ofertas comerciales. La revisión de la literatura y el análisis en profundidad de las componentes críticas de la tarea nos han permitido definir las dimensiones de análisis de las resoluciones. A partir de ellas hemos realizado un análisis cualitativo de corte interpretativo del cual se desprende que los participantes poseen un escaso desarrollo del pensamiento relativo. Un número importante de ellos presenta dificultades con la comparación de las cantidades relativas desiguales cuando estas se les presentan normalizadas de forma diferente y con distinto referente.

    • English

      In this research we analyze the cognitive paths that underlie the resolutions of a pre-service teacher’s group to solve a task of comparing unequal ratios in the context of commercial offers. The review of the literature and the in-depth analysis of the critical components of the task have allowed us to define the analysis dimensions of the resolutions. From them we have made an interpretative and qualitative analysis which shows that participants have a poor development of relative thinking. A significant number of them present difficulties with the comparison of unequal relative quantities when they are presented as normalized in a different way and with a different referent.

  • Referencias bibliográficas
    • Ben-Chaim, D., Fey, J. T., Fitzgerald, W. M., Benedetto, C. y Miller, J. (1998). Proportional reasoning among 7th grade students with different...
    • Ben-Chaim, D., Ilany, B. S. y Keret, Y. (2002). Mathematical and pedagogical knowledge of pre-and in-service elementary teachers before and...
    • Clark, M., Berenson, S. y Cavey, L. (2003), A comparison of ratios and fractions and their roles as tools in proportional reasoning, Journal...
    • Cramer, K. y Post, T. (1993). Proportional reasoning. Mathematics Teacher, 86(5), 404-407.
    • Fernández, A. (2009). Razón y proporción. Un estudio en la escuela primaria. Valencia: Universitat de València.
    • Fernández, C. y Llinares, S. (2012). Características del desarrollo del razonamiento proporcional en la educación primaria y secundaria. Enseñanza...
    • Freudenthal, H. (1983). Didactical phenomenology of mathematical structures. Dordrecht: D. Reidel.
    • Gómez, B. (2016). Sobre el análisis didáctico de la razón. En E. Castro, E. Castro, J. L. Lupiáñez, J. F. Ruiz, y M. Torralbo (Eds.), Investigación...
    • Gómez, B. y García, A. (2015). What is a better buy? Rationale and empirical analysis of unequal ratios tasks in commercial offers contexts....
    • Gómez, B., Monje, J., Pérez-Tyteca, P. y Rigo, M. (2013). Performance in ratio realistic discount task. En B. Ubuz, Ç. Haser y M. A. Mariotti...
    • Hart, K. M. (1981). Children’s understanding of mathematics: 11-16. Londres: John Murray Publishers Ltd.
    • Heller, P., Ahlgren, A., Post, T., Behr, M. y Lesh, R. (1989). Proportional reasoning: The effect of two context variables, rate type and...
    • Hoffer, A. (1988). Ratios and proportional thinking. En: T. Post (Ed.), Teaching mathematics in grades K-8: Research based methods. (pp. 285-313)....
    • Ilany, B. S., Keret, Y. y Ben-Chaim, D. (2004). Implementation of a model using authentic investigative activities for teaching ratio &...
    • Karplus, R., Pulos, S. y Stage, E. K. (1983). Early adolescents’ proportional reasoning on «rate» problems. Educational Studies in Mathematics,...
    • Lamon, S. J. (1993). Ratio and proportion: connecting content and children’s thinking. Journal for Research in Mathematics Education, 24(1),...
    • Lamon, S. J. (2012). Teaching fractions and ratios for understanding. Essential content knowledge and instructional strategies for teachers,...
    • Livy, S. y Vale, C. (2011). First year pre-service teachers’ mathematical content knowledge: Methods of solution for a ratio question. Mathematics...
    • Lobato, J. y Ellis, A. (2011). Developing essential understanding of ratios, proportions and proportional reasoning for teaching mathematics...
    • Monje, J., Pérez-Tyteca, P. y Gómez, B. (2013). Trabajando la metacognición en una tarea de razón y proporción. En A. Berciano, G. Gutiérrez,...
    • Noelting, G. (1980). The development of proportional reasoning and the ratio concept. Part I—Differentiation of stages. Educational Studies...
    • Parker, M. (1997). The ups and downs of percent (and some interesting connections). School Science and Mathematics, 97(8), 406-412. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1997.tb17385.x
    • Singer, J. A. y Resnick, L. B. (1992). Representations of proportional relationships: are children part-part or part-whole reasoners? Educational...
    • Smith, J. P. (2002). The development of students’ knowledge of ratios. En B. Litwiller y G. Bright (Eds.), 2002 Yearbook of the nctm (pp....
    • Sowder, J., Armstrong, B., Lamon, S., Simon, M., Sowder, L. y Thompson, A. (1998). Educating teachers to teach multiplicative structures in...
    • Thompson, P. (1994). The development of the concept of speed and its relationship to concepts of rate. En G. Harel y J. Confrey (Eds.), The...
    • Tourniaire, F. y Pulos, S. (1985). Proportional reasoning: A review of the literature. Educational Studies in Mathematics, 16(2), 181-204....
    • Valverde, G. y Castro, E. (2012). Prospective Elementary School Teachers Proportional Reasoning. pna, 7(1), 1-17.
    • Vergnaud, G. (1983). Multiplicative structures. En R. Lesh y M. Landau (Eds.), Acquisitions of Mathematics Concepts and Processes (pp. 127-174)....

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno