Ir al contenido

Documat


Resumen de Diseño de criterios para reducir la variabilidad en la calificación de exámenes de matemáticas en pruebas de acceso a la universidad

Elena Mengual, Lluís Albarracín Gordo Árbol académico, José María Muñoz Escolano Árbol académico, Antonio Miguel Oller Marcén Árbol académico, María Núria Gorgorió i Solá Árbol académico

  • español

    Este artículo presenta el proceso de construcción de criterios para calificar exámenes de matemáticas con el propósito de reducir la variabilidad en las calificaciones otorgadas por distintos correctores. Desde la identificación de fenómenos no deseados en el proceso de corrección, se proporcionan directrices teóricas para generar criterios de calificación que se prueban empíricamente y se refinan en dos estudios consecutivos. Los resultados del estudio muestran que los Criterios de Calificación por Categorización de Tareas propuestos disminuyen de forma efectiva la variabilidad en las calificaciones en pruebas de matemáticas.Criteria design to reduce variability in the grading of mathematics exams in tests of university entranceThis article presents the process of construction of criteria to qualify math tests in order to reduce the variability in the grades given by different correctors. From the identification of undesirable-phenomena in correction process, we provide theoretical guidelines to generate qualification criteria that are empirically tested and refined in two consecutive studies. The results of the study show that Rating Criteria by Categorization of proposed tasks effectively decrease the variability in the scores in math tests.Doi: 10.30827/pna.v13i2.7740

  • English

    This article presents the process of construction of criteria to qualify math tests in order to reduce the variability in the grades given by different correctors. From the identification of undesirable-phenomena in correction process, we provide theoretical guidelines to generate qualification criteria that are empirically tested and refined in two consecutive studies. The results of the study show that Rating Criteria by Categorization of proposed tasks effectively decrease the variability in the scores in math tests.


Fundación Dialnet

Mi Documat