Ir al contenido

Documat


Ejemplos y definiciones de ecuaciones: una ventana hacia el conocimiento conceptual de estudiantes de secundaria

  • Fernández Millán, Elena [1] ; Molina, Marta [2]
    1. [1] Universidad de Granada

      Universidad de Granada

      Granada, España

    2. [2] Universidad de Salamanca

      Universidad de Salamanca

      Salamanca, España

  • Localización: PNA: Revista de investigación en didáctica de la matemática, ISSN-e 1887-3987, Vol. 12, Nº. 3, 2018, págs. 147-172
  • Idioma: español
  • DOI: 10.30827/pna.v12i3.6519
  • Títulos paralelos:
    • Examples and Definitions ofEquations: A Window to the Conceptual Knowledge of Secondary Students
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      En este estudio utilizamos la generación de ejemplos y la definición deconceptos por estudiantes para indagar en el conocimiento conceptualimplícito y explícito del concepto ecuación que han adquirido en laEducación Secundaria. Los estudiantes mostraron facilidad paragenerar ejemplos de ecuaciones y determinar diferencias entre ellos,dando evidencias de su conocimiento conceptual implícito. En cuanto alexplícito, manifestaron dificultades para definir el concepto ecuación.Generar ejemplos les ayudó a identificar elementos comunes,generalizar y expresar verbalmente, aunque con ciertas limitaciones, loque para ellos es una ecuación. Examples and Definitions of Equations: A Window to the ConceptualKnowledge of Secondary StudentsIn this study, we use the generation of examples and the definition ofconcepts by students to study their implicit and explicit conceptualknowledge of the concept of equation acquired in secondary education.Students showed facility to generate examples of equations and todetermine differences between them, giving evidences of their implicitconceptual knowledge. As for the explicit knowledge, they evidenceddifficulties in defining the concept of equation. Generating exampleshelped them to identify common elements, to generalize and to expressverbally, although with some limitations, what an equation is for them.

    • English

      In this study, we use the generation of examples and the definition of concepts by students to study their implicit and explicit conceptual knowledge of the concept of equation acquired in secondary education. Students showed facility to generate examples of equations and to determine differences between them, giving evidences of their implicit conceptual knowledge. As for the explicit knowledge, they evidenced difficulties in defining the concept of equation. Generating examples helped them to identify common elements, to generalize and to express verbally, although with some limitations, what an equation is for them.

  • Referencias bibliográficas
    • Abdul-Rahman, S. (2005). Learning with examples and students’ understanding of integration. En A. Rogerson (Ed.), Proceedings of the Eighth...
    • Albertí, M., Aragoneses, A., Bancells, A., Bosh, A., García, F., Hernández, A., Luque, B., Rovira, R. A., Sabater, L. y Ysem, J. A. (2012)....
    • Almodóvar, J. A., García, P., Gil, J. y Nortes, A. (1997). Matemáticas 2o ESO. Madrid, España: Editorial Santillana.
    • Álvarez, I. y Gómez-Chacón, I. M. (2015). Understanding the algebraic variable: Comparative study of mexican and spanish students. Eurasia...
    • Álvarez, M. D., Hernández, J., Miranda, A. Y., Moreno, M. R., Parra, S., Redondo, M., et al. (2007). Matemáticas 3o ESO. Madrid, España: Editorial...
    • Álvarez, M. D., Hernández, J., Miranda, A. Y., Moreno, M. R., Parra, S., Redondo, M., et al. (2010). Matemáticas 1o ESO. Madrid, España: Editorial...
    • Arcavi, A., Drijvers, P. y Stacey, K. (2017). The learning and teaching of algebra: Ideas, insights and activities. IMPACT (Interweaving mathematics...
    • Arias, J.M. y Maza, I. (2010). Matemáticas 1o ESO. Madrid, España: Editorial Bruño.
    • Arnau, D. y Puig, L. (2013). Actuaciones de alumnos instruidos en la resolución algebraica de problemas en la hoja de cálculo y su relación...
    • Bartomeu, C., Capella, T., Besora, J., Jané, A. y Guiteras, J. M. (2011). Matemáticas 1o ESO. Madrid, España: Editorial McGraw Hill.
    • Bills, L. (2001). Shifts in the Meanings of Literal Symbols. En M. Van den Heuvel-Panhuizen (Ed.), Proceedings of the 25th Conference of the...
    • Bills, L., Dreyfus, T., Mason, J., Tsamir, P., Watson, A. y Zaslavsky, O. (2006). Exemplification in mathematics education. En J. Novotna,...
    • Bills, L. y Rowland, T. (1999). Examples, generalization and proof. En L. Brown (Ed.), Making meaning in mathematics: A collection of extended...
    • Booth, L. R. (1984). Algebra: Children’s strategies and errors. Windsor, Reino Unido: NFER-Nelson.
    • Borowski, E. J. y Borwein, J. M. (1989). Dictionary of mathematics. Londres, Reino Unido: Collins.
    • Brown, S. I. y Walter, M. I. (1990). The art of problem posing. Hillsdale, MI: Lawrence Erlbaum Associates.
    • Capraro, M. y Joffrion, H. (2006). Algebraic equations: Can middle-school students meaningfully translate from words to mathematical symbols?...
    • Castro, A., Prat, M. y Gorgorió, N. (2016). Conocimiento conceptual y procedimental en matemáticas: su evolución tras décadas de investigación....
    • Celma, J., Dols, S., Domenech, E., Fontich, A., Marrasé, J. M., López, S., ... Serrano, E. (2010). Matemáticas 3o ESO. Madrid, España: Editorial...
    • Colera, J., Gaztelu, I. y Colera, R. (2016). Matemáticas 1o ESO. Madrid, España: Editorial Anaya.
    • Colera, J., Gaztelu, I. y Colera, R. (2016). Matemáticas 2o ESO. Madrid, España: Editorial Anaya.
    • Colera, J., Gaztelu, I. y Oliveira, M. J. (2016). Matemáticas orientadas a las enseñanzas académicas 3o ESO. Madrid, España: Editorial Anaya.
    • Colera, A., Martí, M. D., Polo, M., Salvador, A. y Solanes, F. (2007). Matemáticas 3o ESO. Barcelona, España: Editorial Casals.
    • Corbarán, F., Álvarez, J. L., Fernández-Aliseda, A., González, A. E., Hans, J. A., Muñoz, J., ... Sánchez, P. (2003). Matemáticas 2o ESO....
    • Corbarán, F., Álvarez, J. L., Fernández-Aliseda, A., González, A. E., Hans, J. A., Muñoz, J. y Queralt, T. (2003). Matemáticas 4o ESO (Opción...
    • Crooks, N. y Alibali, M. (2014). Defining and measuring conceptual knowledge in mathematics. Developmental Review, 34(4), 344-377.
    • Diccionario Libre (2003-2015). Mathematics. Recuperado de http://encyclopedia2.thefreedictionary.com/Equation+
    • Fernández-Millán, E. y Molina, M. (2016). Indagación en el conocimiento conceptual del simbolismo algebraico de estudiantes de secundaria...
    • Fernández-Millán, E. y Molina, M. (2017). Secondary students’ implicit conceptual knowledge of algebraic symbolism. An exploratory study through...
    • Filloy, E. y Rojano, T. (1989). Solving equations: The transition from arithmetic to algebra. For the Learning of Mathematics, 9(2), 19-25.
    • Filloy, E., Rojano T. y Puig, L. (2008). Educational algebra. A theoretical and empirical approach. New York, NY: Springer.
    • Frías, V., Molero, M., Salvador, A. y Zuasti, Z. (2007). Matemáticas 1o ESO. Barcelona, España: Editorial Casals.
    • Furinghetti, F. y Paola, D. (1994). Parameters, unknowns and variables: A little difference? En J. P. da Ponte y J. F. Matos (Eds.), Proceedings...
    • García, F.J. (2011). Matemáticas 1o ESO. Madrid, España: Editex. Goldenberg, P. y Mason, J. (2008). Shedding light on and with example spaces....
    • Herscovics, N. y Kieran, C. (1980). Constructing meaning for the concept of equation. Mathematics Teacher, 73(8), 572-580.
    • Hiebert, J. y Lefevre, P. (1986). Conceptual and procedural knowledge in mathematics: An introductory analysis. En J. Hiebert (Ed.), Conceptual...
    • Küchemann, D. E. (1981). Algebra. En K. M. Hart, M. L. Brown, D. E. Kuchemann, D. Kerslake, G. Ruddock y M. McCartney (Eds.), Children’s understanding...
    • Leinhardt, G. (1993). On teaching. En Glase, R. (Ed.), Advances in instructional psychology, 4 (pp. 1-54). Hillsdale, MI: Erlbaum.
    • Maragallo, J. (2011). Matemáticas 3o ESO. Madrid, España: Editorial Editex.
    • Molina, M. (2007). Desarrollo del pensamiento relacional y comprensión del signo por algunos alumnos de tercero educación primaria (tesis...
    • Molina, M., Rodríguez-Domingo, S., Cañadas, M. C. y Castro, E. (2017). Secondary school students’ errors in the translation of algebraic statements....
    • Resnick, L. B., Cauzinille-Marmeche, E. y Mathieu, J. (1987). Understanding algebra. En J. A. Sloboda y D. Rogers (Eds.), Cognitive process...
    • Rittle-Johnson, B. y Schneider, M. (2015). Developing conceptual and procedural knowledge of mathematics. En R. C. Kadosh y A. Dowker (Eds.),...
    • Rittle-Johnson, B. y Star, J. R. (2007). Does comparing solution methods facilitate conceptual and procedural knowledge? An experimental study...
    • Ross, A. y Willson, V. (2012). The effects of representations, constructivist approaches, and engagement on middle school students’ algebraic...
    • Rowland, T. (2008). The purpose, design and use of examples in the teaching of elementary mathematics. Education Study of Mathematics, 69,...
    • Sánchez, J. L. y Vera, J. (1999). Matemáticas 2o ESO. Navarra, España: Editorial Oxford.
    • Szydlik, J. (2015). Mathematical conversations to transform algebra class. Mathematics Teacher, 108(9), 656-661.
    • Tossavainen, T., Attorps, L. y Väisänen, P. (2011). On mathematics students’ understanding of the equation concept. Far East Journal of Mathematical...
    • Tsamir, P. Tiroh, D. y Levenson, E. (2008). Intuitive nonexamples; the case of triangles. Education Study of Mathematics, 69, 81-95.
    • Uriondo, J. L. (2007). Matemáticas 1o ESO. Navarra, España: Editorial Oxford.
    • Usiskin Z. (1988). Conceptions of school algebra and uses of variables. En A. F. Coxford y A. P. Shulte (Eds.), The ideas of algebra K-12...
    • Vizmanos, J. R., Anzola, M., Alcaide, F. y Peralta, J. (2008). Matemáticas 4o ESO (Opción B). Madrid, España: Editorial SM.
    • Vizmanos, J. R., Anzola, M., Mansilla, S. y Bujanda, M. P. (2010). Matemáticas 1o ESO. Madrid, España: Editorial SM.
    • Vizmanos, J. R., Anzola, M., Peralta, J. y Bargueño, J. (2008). Matemáticas 2o ESO. Madrid, España: Editorial SM.
    • Watson, A. y Mason, J. (2002). Extending example spaces as a learning/teaching strategy in mathematics. En A. Cockburn y E. Nardi (Eds.),...
    • Watson, A. y Mason, J. (2005). Mathematics as a constructive activity: Learners generating examples. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates....
    • Wikipedia (s.f.). Equation. Recuperado de http://en.wikipedia.org/wiki/Equation Wolfram MathWorld (1999–2015). Equation. Recuperado de http://mathworld.wolfram.com/search/?...
    • Zaslavsky, O. (2008). Attention to similarities and differences: A fundamental principle for task design and implementation in mathematics...
    • Zazkis, R. y Leikin, R. (2007). Generating examples: from pedagogical tool to research tool. For the Learning of Mathematics, 27(2), 15-21.
    • Zazkis, R. y Leikin, R. (2008). Exemplifying definitions: a case of a square. Education Study of Mathematics, 69, 131-148.
    • Zhu, S. y Simon, H. (1987). Learning mathematics from examples and by doing. Cognition and Instruction, 4, 137-166.

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno