Ir al contenido

Documat


Missing Value and Comparison Problems: What Pupils Know before the Teaching of Proportion

  • Autores: Ana Isabel Silvestre, Joao Pedro da Ponte Árbol académico
  • Localización: PNA: Revista de investigación en didáctica de la matemática, ISSN-e 1887-3987, Vol. 6, Nº. 3, 2012, págs. 73-83
  • Idioma: inglés
  • DOI: 10.30827/pna.v6i3.6142
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      En este trabajo se analizan los procesos matemáticos y las dificultades en la resolución de problemas de proporción de alumnos de sexto grado antes de la enseñanza formal de este tema. Usando métodos cualitativos, se examinan los procesos de pensamiento de los alumnos, en cuatro niveles de desempeño, en problemas de valor ausente y comparación. Los resultados muestran la tendencia de los alumnos a usar una composición escalar y estrategias de descomposición en los problemas de valor ausente, y estrategias funcionales en los problemas de comparación. Las dificultades de los alumnos se relacionan con la falta de reconocimiento de la naturaleza multiplicativa de las relaciones proporcionales.

    • English

      This paper analyses grade 6 pupils� mathematical processes and difficulties in solving proportion problems before the formal teaching of this topic. Using a qualitative methodology, we examine pupils� thinking processes at four levels of performance in missing value and comparison problems. The results show that pupils tend to use scalar composition and decomposition strategies in missing value problems and functional strategies in comparison problems. Pupils� difficulties are related to a lack of recognition of the multiplicative nature of proportion relationships.

  • Referencias bibliográficas
    • Bowers, J., Nickerson, S., & Kenehan, G. (2002). Using technology to teach concepts of speed. In B. Litwiller & G. Bright (Eds.),...
    • Christou, C., & Philippou, G. (2002). Mapping and development of intuitive proportional thinking. Journal of Mathematical Behavior, 20(3),...
    • Cramer, K., Post, T., & Currier, S. (1993). Learning and teaching ratio and proportion: research implications. In D. Owens (Ed.), Research...
    • Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (1994). Introduction: Entering the field of qualitative research. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln...
    • Hart, K. (1984). Ratio: children’s strategies and errors. London, United Kingdom: NFER–Nelson.
    • Lamon, S. (1993). Ratio and proportion: Connecting content and children’s thinking. Journal for Research in Mathematics Education, 24(1),...
    • Lesh, R., Post, T., & Behr, M. (1988). Proportional reasoning. In M. Behr & J. Hiebert (Eds.), Number concepts and operations for...
    • Post, T., Behr, M., & Lesh, R. (1988). Proportionality and the development of prealgebra understandings. In A. Coxford (Ed.), Algebraic...
    • Stanley, D., McGowan, D., & Hull, S. H. (2003). Pitfalls of over-reliance on cross multiplication as a method to find missing values....
    • Van Dooren, W., De Bock, D., Hessels, A., Janssens, D., & Verschaffel, L. (2005). Not everything is proportional: effects of age and problem...
    • Vergnaud, G. (1983). Multiplicative structures. In R. Lesh & M. Landau (Eds.), Acquisition of mathematics concepts and processes (pp....

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno