Ir al contenido

Documat


Resolución de un problema de generalización por alumnado con trastorno del espectro autista

  • Chico Gómez, Ángeles [1] ; Polo Blanco, Irene [2] Árbol académico ; Climent Rodríguez, Nuria [1] Árbol académico ; Gómez Hurtado, Inmaculada [1]
    1. [1] Universidad de Huelva

      Universidad de Huelva

      Huelva, España

    2. [2] Universidad de Cantabria

      Universidad de Cantabria

      Santander, España

  • Localización: Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, ISSN-e 2174-6486, ISSN 0212-4521, Vol. 42, Nº 3, 2024, págs. 75-96
  • Idioma: español
  • DOI: 10.5565/rev/ensciencias.5990
  • Títulos paralelos:
    • Solution of a Generalisation Problem by Students with Autism Spectrum Disorder
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Este estudio aborda el proceso de generalización de cuatro estudiantes (11-12 años) con trastorno del espectro autista durante una sesión de un taller de resolución de problemas en el que se usan distintos tipos de representación: manipulativos, pictogramas y tablas. La videograbación de la sesión y las producciones de los participantes se analizan según el nivel de generalización de relaciones funcionales que evidencian y el tipo de representación empleado. Su resolución muestra saltos entre términos y niveles de generalización que coinciden con el uso de distintas representaciones o relaciones funcionales. Se ha evidenciado que el uso de diferentes tipos de representación influye en el proceso de generalización de los estudiantes, y que se alcanzan niveles más altos cuando usan tablas.

    • English

      This study addresses the generalization process manifested by four 11 or 12-year-old children with autism spectrum disorder during a session of a problem-solving workshop in which several types of representation are used: manipulative ones, pictograms and tables. The videorecording of the session and the productions of the participants are analysed according to the levels of generalisation of functional relationships. The children’s resolution process shows gaps regarding terms and levels, corresponding to functional relationships or representational changes. Using different types of representation has shown to influence the students’ generalisation process, which reaches higher levels when tables are used.

  • Referencias bibliográficas
    • American Psychiatric Association, APA (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5th ed.). DSM-5. American Psychiatric...
    • Ayabe, H., Manalo, E., Fukuda, M. y Sadato, N. (2021). What diagrams are considered useful for solving mathematical word problems in Japan?...
    • Bae, Y. S., Chiang, H. M. y Hickson, L. (2015). Mathematical word problem solving ability of children with Autism Spectrum Disorder and their...
    • Blanton, M. L. (2008). Algebra and the Elementary Classroom: Transforming Thinking, Transforming Practice. Heinemann.
    • Blanton, M., Brizuela, B., Gardiner, A. M., Sawrey, K. y Newman-Owens, A. (2015). A learning trajectory in 6-year-olds’ thinking about generalising...
    • CAST (2018). Universal Design for Learning Guidelines version 2.2. CAST.
    • Carraher, D., Martinez, M. y Schliemann, A. (2008). Early algebra and mathematical generalization. ZDM, 40(1), 3-22. https://doi.org/10.1007/s11858-007-0067-7
    • Chico, A., Gómez-Hurtado, I. y Climent, N. (2022). Problem-solving by students with Asperger’s Syndrome. En J. Hodgen, E. Geraniou, G. Bolondi...
    • Cleary, S. y Barnett J. H. (2015). Using research-based strategies to teach algebraic problem solving skills to students with autism spectrum...
    • Cox, S. K. y Root, J. R. (2020). Modified schema-based instruction to develop flexible mathematics problem solving strategies for students...
    • Delisio, L., Bukaty, C. y Taylor, M. (2018). Effects of a graphic organizer intervention package on the Mathematics word problem solving abilities...
    • Duval, R. (2016). Un análisis cognitivo de problemas de comprensión en el aprendizaje de las matemáticas. En R. Duval y A. Sáenz-Ludlow (Eds.),...
    • Gevarter, C., Bryant, D. P., Bryant, B., Watkins, L., Zamora, C. y Sammarco, N. (2016). Mathematics interventions for individuals with Autism...
    • Goñi-Cervera, J., Cañadas, M. C. y Polo-Blanco, I. (2022). Generalisation in students with autism spectrum disorder: an exploratory study...
    • Hunter, J. y Miller, J. (2022). The use of cultural contexts for patterning tasks: supporting young diverse students to identify structures...
    • Klaren, M., Pepin, B. y Thurlings, M. (2017). Autism and mathematics education. En A. Bikner-Ahsbahs, M. Haspekian, A. Bakker y M. Maracci...
    • Pinto, E. y Cañadas, M. C. (2021). Generalizations of third and fifth graders within a functional approach to early algebra. Mathematics Education...
    • Radford, L. (2002). The seen, the spoken and the written: A semiotic approach to the problem of objectification of mathematical knowledge....
    • Real Decreto 157/2022, de 1 de marzo, por el que se establecen la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria. Boletín Oficial...
    • Root, J., Henning, B. y Boccumini, L. (2018). Teaching Students with Autism and Intellectual Disability to Solve Algebraic Word Problems....
    • Root, J. R., Ingelin, B. y Cox, S. K. (2021). Teaching mathematical word problem solving to students with autism spectrum disorder: a best-evidence...
    • Rose, D. H. y Gravel, J. W. (2010). Universal Design for Learning. En E. Baker, P. Peterson, y B. McGaw (Eds.), International Encyclopedia...
    • Schoppler, E., Mesibov, G. y Hearsey, K. (2013). Structured teaching in the TEACCH system. En E. Schoppler y G. Mesibov (Eds.), Learning and...
    • Steele, D. y Johanning, D. (2004). A schematic-theoretic view of problem solving and development of algebraic thinking. Educational Studies...
    • Stephens, A., Fonger, N., Strachota, S., Isler, I., Blanton, M., Knuth, E. y Murphy-Gardiner, A. (2017). A learning progression for elementary...
    • Strachota, S. (2016). Conceptualizing generalization. IMVI Open Mathematical Education Notes, 6(1), 41-55.
    • Stylianou, D. (2011). An examination of middle school students’ representation practices in mathematical problem solving through the lens...
    • Whitby, P. J. (2013). The effects of solve it! On the mathematical word problem solving ability of adolescents with autism spectrum disorder....

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno