Ir al contenido

Documat


Assessing Preservice Teachers’ Digital Creativity in Mathematics

  • Carvajal, Silvia [1] ; Giménez, Joaquín [1] ; Font, Vicenç [1] ; Sánchez , Alicia [1]
    1. [1] Universitat de Barcelona

      Universitat de Barcelona

      Barcelona, España

  • Localización: REDIMAT, ISSN-e 2014-3621, Vol. 13, Nº. 1, 2024 (Ejemplar dedicado a: February), págs. 38-58
  • Idioma: inglés
  • DOI: 10.17583/redimat.14095
  • Títulos paralelos:
    • Evaluando Creatividad Digital en Matemáticas de Futuros Docentes
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      En esta investigación se estudia y caracteriza la idea de creatividad digital como parte del desarrollo de la competencia digital en la formación inicial de docentes de Secundaria. El objetivo de la investigación es evaluar la creatividad digital de futuros profesores, distinguiendo diversos niveles de logro. Para ello, se presenta una rúbrica como resultado de estudios teóricos y con ella se analizan los niveles conseguidos por un grupo de estudiantes de un máster de formación de profesorado de matemáticas en España. Concretamente, se analizan 40 trabajos finales de máster donde los participantes reflexionan sobre su propia práctica docente. A partir del análisis, se presentan evidencias de cuatro niveles de desarrollo considerando cada una de las dimensiones que conforman la rúbrica. La mayoría de participantes se sitúan entre el segundo y tercer nivel de logro y encontramos dificultades para alcanzar el nivel más alto. Reconocemos que una de las variables que influyen en ello es el poco tiempo dedicado a la valoración de la propia experiencia en el Practicum y se describen otros motivos posibles.

    • English

      In this research, we study and characterize digital creativity as part of the development of digital competence in the initial training of secondary school teachers. The aim of this research is to assess preservice teachers’ digital creativity, identifying several levels of achievement. A rubric is presented as a result of theoretical studies, and with this rubric we analyze the levels achieved by a group of preservice teachers of the Master's program in Teacher Training of Mathematics in Spain. In particular, we analyze 40 master’s final projects where participants reflect on their own teaching practice. Based on this analysis, we present evidence of four levels of development considering each of the dimensions proposed in the tool. Most of the participants achieved the second or third level and we find difficulties in reaching the highest level. We recognize that one of the variables that influence this is the little time devoted to the evaluation of one's own experience in the Practicum and we describe other possible causes.

  • Referencias bibliográficas
    • Aldon, G. (2010). Handheld calculators between instrument and document. ZDM – Mathematics Education, 42(7), 733–745. https://doi.org/10.1007/s11858-010-0275-4
    • Artigue, M. (2009). The future of teaching and learning mathematics with digital technologies. En C. Hoyles & J. B. Lagrange (Eds.), Mathematics...
    • Bartolini Bussi, M. G., Chiappini, G., Paola, D., Reggiani, M., & Robutti, O. (2004). Teaching and learning mathematics with tools. En...
    • Brown, L., & Reid, D. A. (2006). Embodied cognition: Somatic markers, purposes and emotional orientations. Educational Studies in Mathematics,...
    • Carvajal, S. (2018). Competencia digital en la formación del profesorado en matemáticas [Tesis doctoral, Universitat de Barcelona]. Dipòsit...
    • Carvajal, S., Font, V., & Giménez, J. (2017). Caracterización de la competencia digital en la formación de futuros profesores de secundaria...
    • Carvalho, M. C. P. (2012). A prática do professor de anos iniciais no ensino da matemática e a utilização de recursos tecnológicos [Tesis...
    • Chamberlin, S. A., & Moon, S. M. (2005). Model-eliciting activities as a tool to develop and identify creatively gifted mathematicians....
    • Christou, C., Mousoulides, N., Pittalis, M., & Pita-Pantazi, D. (2005). Problem solving and problem posing in a dynamic geometry environment....
    • De Simone, M. (2015). Rationality in mathematics teaching: The emergence of emotions in decision-making. [Tesis doctoral, Universitá di Torino]....
    • Drijvers P. (2015). Digital technology in mathematics education: Why it works (or doesn’t). En S. Cho (Ed.), Selected Regular Lectures from...
    • European Commission, Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture (2019). Key competences for lifelong learning. Publications...
    • Falloon, G. (2020). From digital literacy to digital competence: the teacher digital competency (TDC) framework. Educational Technology Research...
    • Ferrara, F., & De Simone, M. (2014). Using Habermas in the study of mathematics teaching: The need for a wider perspective. En P. Liljedahl,...
    • Font, V., Godino, J. D. & Gallardo, J. (2013). The emergence of objects from mathematical practices. Educational Studies in Mathematics,...
    • Giménez, J. & Vanegas, Y. (2011). Competencias, aprendizaje y evaluación. En J.M. Goñi (Ed.), Didáctica de las Matemáticas. Formación...
    • Godino, J. D., Giacomone, B., Batanero, C., & Font, V. (2017). Enfoque ontosemiótico de los conocimientos y competencias del profesor...
    • Healy, L. & Powell, A. B. (2013). Understanding and overcoming “disadvantage” in learning mathematics. En M. A. Clements, A. J. Bishop,...
    • Hoyles, C. (1998). A culture of proving in school mathematics? En D. Tinsley & D. Johnson (Eds.), Information and communications technologies...
    • Kampylis, P. G., & Valtanen, J. (2010). Redefining Creativity — Analyzing Definitions, Collocations, and Consequences. The Journal of...
    • Kaput, J. (2000). Transforming algebra from an engine of inequity to an engine of mathematical power by “algebrafying” the K-12 curriculum...
    • Lagrange, J. B. (2000). L'intégration d'instruments informatiques dans l'enseignement: Une approche par les techniques. Educational...
    • Lei, J. (2009). Digital natives as preservice teachers: What technology preparation is needed? Journal of Computing in Teacher Education,...
    • Leikin, R. (2009). Exploring mathematical creativity using multiple solution tasks. En R. Leikin, A. Berman, & B. Koichu (Eds.), Creativity...
    • Lev-Zamir, H., & Leikin, R. (2013). Saying versus doing: teachers’ conceptions of creativity in elementary mathematics teaching. ZDM –...
    • Liljedahl, P., & Sriraman, B. (2006). Musings on mathematical creativity. For the learning of mathematics, 26(1), 17-19.
    • LOMLOE (2020) Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. https://www.boe.es/buscar/pdf/2020/BOE-A-2020-17264-consolidado.pdf
    • Maher, M. L., & Poon, J. (1996). Modeling design exploration as co-evolution. Computer-Aided Civil and Infrastructure Engineering, 11(3),...
    • Mallart, A., & Deulofeu, J. (2017). Estudio de indicadores de creatividad matemática en la resolución de problemas. Revista Latinoamericana...
    • Ministerio de Educación y Formación Profesional y Administraciones educativas de las comunidades autónomas. (2022). Marco de Referencia de...
    • Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College...
    • Nacarato, A. M. (2011). Práticas pedagógicas e educação matemática. En H. Amaral da Fontoura & M. Silva (Eds.), Práticas pedagógicas,...
    • Papadopoulos, I., Barquero, B., Richter, A., Daskolia, M., Barajas, M. & Kynigos, C. (2015). Representations of creative mathematical...
    • Polo, M. (2017). The professional development of mathematics teachers: Generality and specificity. En G. Aldon, F. Hitt, L. Bazzini, &...
    • Ritcher, A., Barquero, B., Font, V., & Barajas, M. (2015). ¿Cómo promover la creatividad matemática? El papel de las comunidades de interés...
    • Royo, P., Coll, C., & Giménez, J. (2017). e-Collaborative forums as mediators when solving algebraic problems. En G. Aldon, F. Hitt, L....
    • Sala, G., Font, V., Barquero, B., & Giménez, J. (2017). Contribución del EOS en la construcción de una herramienta de evaluación del pensamiento...
    • Sánchez, A., Font, V., & Breda, A. (2022). Significance of creativity and its development in mathematics classes for preservice teachers...
    • Seckel, M. J., Breda, A., Sánchez, A., & Font, V. (2019). Criterios asumidos por profesores cuando argumentan sobre la creatividad matemática....
    • Seckel, M. J. & Font, V. (2015). Competencia de análisis didáctico en la formación inicial de profesores de matemática de Chile. En P....
    • Sequera, E. (2007). Creatividad y desarrollo profesional docente en matemáticas para la educación primaria [Tesis doctoral, Universitat de...
    • Siew, N. M., & Chong, C. L. (2014). Fostering students' creativity through Van Hiele's 5 phase-based tangram activities. Journal...
    • Stake, R. E. (2007). Investigación con estudio de casos (R. Filella, Trad.; 4ª ed.). Morata.
    • Torrance, E. P. (1974). Torrance tests of creative thinking: Norms-technical manual. Scholastic Testing Services.

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno