Barcelona, España
En aquest article es presenta una investigació relacionada amb dos conceptes probabilístics, l’espai mostral i la probabilitat d’un esdeveniment compost, realitzada amb alumnes de 2n d’ESO. En el camp de la probabilitat és sabut que un ensenyament efectiu s’ha de fomentar en el coneixement previ per part dels professors de les intuïcions que presenten els alumnes. En aquest sentit, un dels objectius d’aquest treball és determinar i classificar les intuïcions dels alumnes en relació amb els dos conceptes esmentats.
Aquesta tasca s’ha realitzat seguint els paràmetres següents: el conjunt d’estratègies desenvolupades, la comprensió de les situacions presentades i la naturalesa de les argumentacions en relació amb els diferents significats que pot prendre la probabilitat.
Per a l’obtenció de les dades s’ha utilitzat una de les proves d’avaluació de les competències bàsiques aplicades pel Departament d’Educació en els anys 2006-2007. Paral·lelament, s’ha analitzat la influència del treball empíric en la formació i la modificació de les intuïcions dels alumnes. En aquest sentit, els resultats de la investigació assenyalen un camí a seguir per ajudar els estudiants a crear intuïcions correctes, i a la vegada mostren que certes intuïcions que poden interferir en aquest camí sovint són evitables amb l’ajut de l’experimentació.
This paper presents an investigation with two probabilistic concepts, the sample space and the probability of a compound event, made with 13-14 years students. In the field of probability it is known that effective teaching should be preceded by research into the primary intuitive substrate of the relevant subject. In this sense, one of the objectives of this study is to determinate and classify the students’ intuitions about the two concepts mentioned above. This task was carried out according to the following parameters: the set of strategies developed, the understanding of the situations presented and the nature of the students’ arguments in relation to the different meanings of the concept of probability. To obtain the data, we used one of the basic skills test implemented by the Education Department in 2006-2007. Simultaneously, we analyzed the influence of empirical work in the formation and modification of the students’ intuitions. In this sense, the results of the investigation indicate a way forward to help students create correct intuitions showing, at the same time, that the existence of certain intuitions that can interfere in their way are often avoidable with the help of experimentation.
© 2008-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados