Ir al contenido

Documat


Exploring probability content knowledge in prospective mathematics teachers

  • Ruz, Felipe [1] ; Molina-Portillo, Elena [2] ; Contreras, José Miguel [2]
    1. [1] Universidad de O'Higgins

      Universidad de O'Higgins

      Rancagua, Chile

    2. [2] Universidad de Granada

      Universidad de Granada

      Granada, España

  • Localización: BEIO, Boletín de Estadística e Investigación Operativa, ISSN 1889-3805, Vol. 37, Nº. 2, 2021, págs. 129-147
  • Idioma: inglés
  • Enlaces
  • Resumen
    • In this work we present the process of design, construction and pilot implementation of an instrument to evaluate the knowledge about stochastic in mathematics teachers, in relation to Probability Content. These pilot tests were carried out in a sample of 127 future mathematics teachers, from Spain and Chile. The results are organized starting with some indicators on the psychometric properties of the items analysed and the overall results of the questionnaire. Subsequently, we jointly study the items that make up each category of knowledge of the content considered, between common or expanded, looking for differences between the groups that make up the sample. It is concluded that the instrument has acceptable characteristics, as well as the items analysed and its reformed application is projected in the future.

  • Referencias bibliográficas
    • Batanero, C. (2005). ✭✭Significados de la Probabilidad en la educación secundaria✮✮. En: Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática...
    • Batanero, C. y M. Borovcnik (2016). Statistics and Probability in High School. Rotterdam: Sense Publishers.
    • Batanero, C., G. Burrill y C. Reading (2010). ✭✭Assessment and Feedback in Statistics✮✮. En: Assessment Methods in Statistical Education:...
    • Batanero, C., G. Burrill y C. Reading (2011). ✭✭Teaching Statistics in school mathematics: Challenges for Teaching and teacher education✮✮....
    • Batanero, C. y E. Chernoff (2018). ✭✭Teaching and learning Stochastics: Advances in Probability Education Research✮✮. En: ICME-13 Monographs....
    • Ben-Zvi, D., K. Makar y J. Garfield (2018). International Handbook of Research in Statistics Education. Cham: Springer.
    • Contreras, J. M. (2011). Evaluaci´on de conocimientos y recursos didácticos en la formación de profesores sobre probabilidad condicional (Tesis...
    • Cruz-Ramírez, M., S. Alvarez-Reyes y F. P´erez-Santos (2014). ´ ✭✭Sobre la enseñanza de la distribución Poisson en carreras de ingeniería✮✮....
    • DelMas, R., J. Garfield, A. Ooms y B. Chance (2007). ✭✭Assessing Students - Conceptual Understanding after a First Course in Statistics✮✮....
    • Díaz, C. (2007). Viabilidad de la enseñanza de la inferencia bayesiana en el análisis de datos en psicología (Tesis doctoral). Universidad...
    • Ebel R. y Frisbie, D. (1991). Essentials of Educational Measurement (5th ed.) New Jersey: PrenticeHall.
    • Educación Chile, Ministerio de (2009). Curriculum. Objetivos fundamentales y contenidos mínimos obligatorios de la Educación Básica y Media....
    • Educación Chile, Ministerio de (2012). Bases Curriculares Educación Básica. Santiago: MINEDUC.
    • Educación Chile, Ministerio de (2015). Bases curriculares 7° a 2° medio. Santiago: MINEDUC.
    • Educación Cultura y Deporte, Ministerio de (2014). ✭✭Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico...
    • Educación Cultura y Deporte, Ministerio de (2015). ✭✭Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico...
    • Falk, R. (1986). ✭✭Conditional probabilities: insights and difficulties✮✮. En: Proceedings of the Second International Conference on Teaching...
    • Franklin, C., G. Kader, D. Mewborn, J. Moreno, R. Peck, M. Perry y R. Scheaffer (2007). ✭✭Guidelines for Assessment and Instruction in Statistics...
    • Garfield, J. (2003). ✭✭Assessing Statistical Reasoning✮✮. En: Statistics Education Research Journal 2, p´ags. 22-38.
    • Garfield, J. y A. Ahlgren (1988). ✭✭Difficulties in Learning Basic Concepts in Probability and Statistics: Implications for Research✮✮. En:...
    • Godino, J. D. y C. Batanero (1994). ✭✭Significado institucional y personal de los objetos matem´aticos✮✮. En: Recherches en Didactique des...
    • Godino, J. D., C. Batanero y V. Font (2007). ✭✭The Onto-Semiotic Approach to Research in Mathematics Education✮✮. En: ZDM. The International...
    • Godino, J. D., B. Giacomone, C. Batanero y V. Font (2017). ✭✭Enfoque Ontosemi´otico de los Conocimientos y Competencias del Profesor de Matem´aticas✮✮....
    • Gómez, E. (2014). Evaluaci´on y desarrollo del conocimiento matem´atico para la ense˜nanza de la probabilidad en futuros profesores de educaci´on...
    • Gómez, E., C. Batanero y J. M. Contreras (1960). ✭✭Point biserial correlation coeficient and its generalization✮✮. En: Psychometrika 25, p´ags....
    • Groth, R. y M. Meletiou-Mavrotheris (2018). ✭✭Research on Statistics Teachers Cognitive and Affective Characteristics✮✮. En: International...
    • Hill, H., D. Ball y S. G. Schilling (2008). ✭✭Unpacking Pedagogical Content Knowledge: Conceptualizing and Measuring Teachers Topic-Specific...
    • J. Pedhazur, E. y L. Pedhazur (1991). Measurement, Design, and Analysis. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Inc.
    • Krippendorff, K. (1990). Metodolog´ıa de an´alisis de contenido: Teor´ıa y pr´actica. Barcelona: Paid´os.
    • Landis, J. R. y G. G. Koch (1977). ✭✭The Measurement of Observer Agreement for Categorical Data✮✮. En: Biometrics 33, p´ags. 159-174.
    • Naciones Unidas, Organizaci´on de las (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible.
    • Nunnally, J. (1967). Psychometric Teory. New York: McGraw-Hill.
    • Ojeda, A. M. (1995). ✭✭Dificultades del alumnado respecto a la probabilidad condicional✮✮. En: Revista UNO 5, p´ags. 37-55.
    • Osterlind, S. (1998). ✭✭Constructing test items: Multiple-Choice, Constructed-Response, Performance, and Other Formats✮✮. En: Evaluation in...
    • Perfeccionamiento Experimentación e Investigaciones Pedagógicas, Centro de (2018). Resultados Nacionales Evaluación Nacional Diagnóstica de...
    • Ruz, F., D. D´ıaz-Levicoy, E. Molina-Portillo y K. Ruiz-Reyes (2018). ✭✭Ways to strengthen the statistical literacy, reasoning and thinking...
    • Ruz, F., E. Molina-Portillo y J. M. Contreras (2019). ✭✭Guía de Valorización de la Idoneidad Didáctica de Procesos de Instrucción en Didáctica...
    • Santiesteban, C. (2009). Principios de Psicometría. Madrid: Síntesis.
    • Schoenfeld, A. H. y J. Kilpatrick (2008). ✭✭Toward a theory of proficiency in teaching mathematics✮✮. En: International handbook of mathematics...
    • Shaughnessy, J. M. (1992). ✭✭Research in probability and statistics: Reflections and directions✮✮. En: Handbook of research on mathematics...
    • Shulman, L. (1987). ✭✭Knowledge and teaching: Foundations of the new reform✮✮. En: Harvard Educational Review 57, p´ags. 1-22.
    • Tauber, L. (2001). La construccióon del significado de la distribuci´on normal a partir de actividades de an´alisis de datos (Tesis doctoral)....
    • Teachers of Mathematics, National Council of (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, Virginia: NCTM.
    • Tversky, A. y D. Kahneman (1982). ✭✭Evidential impact of base rates✮✮. En: Judgement under uncertainty: Heuristics and biases. Cambridge University...
    • Wroughton, J. y T. Cole (2013). ✭✭Distinguishing between binomial, hypergeometric and negative binomial distributions✮✮. En: Journal of Statistics...

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno