Ir al contenido

Documat


La invención de problemas para promover el cambio de actitud hacia las matemáticas: Un estudio exploratorio con estudiantes de bachillerato

  • Gustavo Martínez-Sierra [1] ; Yuridia Arellano-García [1] ; Antonia Hernández Moreno [1]
    1. [1] Universidad Autónoma de Guerrero

      Universidad Autónoma de Guerrero

      México

  • Localización: Números: Revista de didáctica de las matemáticas, ISSN-e 1887-1984, ISSN 0212-3096, Nº. 105, 2020, págs. 103-117
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • The problem posing to promote the change of attitude towards mathematics: An exploratory study with high school students
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      La presente investigación tiene por objetivo el identificar los cambios en la actitud hacia las matemáticas —según el modelo TMA que conceptualiza la actitud hacia las matemáticas en tres dimensiones: disposición emocional hacia las matemáticas, visión de las matemáticas y competencia percibida en matemáticas— de estudiantes de bachillerato mexicanos promovidos por un taller de invención de problemas. En este documento presentamos los resultados de un estudio exploratorio en donde identificamos los cambios de actitud de tres estudiantes de bachillerato. Encontramos que el taller tuvo efectos positivos en la actitud de los participantes. El principal cambio lo detectamos en la visión de las matemáticas de los participantes; y que este cambio provoca el cambio en su percepción de competencia.

    • English

      The purpose of this research is to identify changes in the attitude towards mathematics —according to the TMA model that conceptualizes the attitude towards mathematics in three dimensions: emotional disposition towards mathematics, vision of mathematics and perceived competence in mathematics - of High school students promoted by a problem posing workshop. In this paper we present the results of an exploratory study where we identify the changes in attitude of three high school students. We found that the workshop had positive effects on the attitude of the participants. The main change is detected in the vision of the mathematics of the participants; and that this change causes the change in their perceived competence.

  • Referencias bibliográficas
    • Akay, H., & Boz, N. (2010). The effect of problem posing oriented analyses-II course on the attitudes toward mathematics and mathematics...
    • Attard, C. (2018). Mobile technologies in the primary mathematics classroom: Engaging or not? In N. Calder, K. Larkin, & N. Sinclair (Eds.),...
    • Ayllón, M., Castro, E., & Molina, M. (2011). Invención de problemas y tipificación de problema “difícil” por alumnos de educación primaria....
    • Ayllón, M., & Gómez, I. (2014). La invención de problemas como tarea escolar. Escuela Abierta, 17, 29–40.
    • Cai, J., Hwang, S., Jiang, C., & Silber, S. (2015). Problem-posing research in mathematics education: Some answered and unanswered questions....
    • Daskalogianni, K., & Simpson, A. (2000). Towards a definition of attitude: The relationship between the affective and the cognitive in...
    • DeBellis, V. A., & Goldin, G. A. (2006). Affect and meta-affect in mathematical problem solving: A representational perspective. Educational...
    • Demir, B. B. (2005). The effect of instruction with problem posing on tenth grade students’ probability achievement and attitudes toward probability...
    • Di Martino, P. (2016). Attitude. In G. A. Goldin, M. S. Hannula, E. Heyd-Metzuyanim, A. Jansen, R. Kaasila, S. Lutovac, … Q. Zhang (Eds.),...
    • Di Martino, P., & Zan, R. (2010). “Me and maths”: Towards a definition of attitude grounded on students’ narratives. Journal of Mathematics...
    • Di Martino, P., & Zan, R. (2011). Attitude towards mathematics: A bridge between beliefs and emotions. ZDM - International Journal on...
    • Di Martino, P., & Zan, R. (2015). The construct of attitude in mathematics education. In B. Pepin & B. Roesken-Winter (Eds.), From...
    • Ding, L., Pepin, B., & Jones, K. (2015). Students’ attitudes towards mathematics across lower secondary schools in Shanghai. In B. Pepin...
    • Espinoza G., J., Lupiañez G., J. L., & Segovia A., I. (2014). La invención de problemas y sus ámbitos de investigación en educación matemática....
    • Goldin, G. A., Rösken, B., & Törner, G. (2009). Beliefs—no longer a hidden variable in mathematical teaching and learning processes. In...
    • Gómez-Chacón, I. (2000). Matemática emocional: los afectos en el aprendizaje matemático. Madrid: Narcea.
    • Gómez-Chacón, I. (2009). Actitudes matemáticas: propuestas para la transición del bachillerato a la universidad. Educación Matemática, 21(3),...
    • Gómez-Chacón, I. (2010). Actitudes de los estudiantes en el aprendizaje de la matemática con tecnología. Enseñanza de Las Ciencias, 28(2),...
    • González Jiménez, R. M. (2019). Evaluación de estrategias formativas para mejorar las actitudes hacia las matemáticas en secundaria. Educación...
    • Guerrero, E., Blanco, L. J., & Vicente, F. (2001). Trastornos emocionales ante la educación matemática. In J. N. García (Ed.), Aplicaciones...
    • Haladyna, T., Shaughnessy, J., & Shaughnessy, J. M. (1983). A causal analysis of attitude toward mathematics. Journal for Research in...
    • Hart, L. E. (1989). Describing the affective domain: saying what we mean. In D. McLeod & V. Adams (Eds.), Affect and Mathematical Problem...
    • Higgins, K., Huscroft-D’Angelo, J., & Crawford, L. (2019). Effects of technology in mathematics on achievement, motivation, and attitude:...
    • Hilton, A. (2018). Engaging primary school students in mathematics: Can iPads make a difference? International Journal of Science and Mathematics...
    • Hodges, C. B., & Kim, C. M. (2013). Improving college students’ attitudes toward mathematics. TechTrends, 57(4), 59–66. https://doi.org/10.1007/s11528-013-0679-4
    • Koichu, B., & Kontorovich, I. (2013). Dissecting success stories on mathematical problem posing: A case of the Billiard Task. Educational...
    • Leavy, A., & Hourigan, M. (2019). Posing mathematically worthwhile problems: developing the problem-posing skills of prospective teachers....
    • McLeod, D. B. (1992). Research on affect in mathematics education: A reconceptualization. In D. A. GROUWS (Ed.), Handbook of research on mathematics...
    • McLeod, D. B. (1994). Research on affect and mathematics learning in the JRME: 1970 to the present. Journal for Research in Mathematics Education,...
    • Middleton, J. A., Jansen, A., & Goldin, G. A. (2017). The complexities of mathematical engagement: Motivation, affect, and social interactions....
    • Moyer, J. C., Robison, V., & Cai, J. (2018). Attitudes of high-school students taught using traditional and reform mathematics curricula...
    • Pepin, B. (2011). Pupils’ attitudes towards mathematics: A comparative study of Norwegian and English secondary students. ZDM - International...
    • Sánchez Ruiz, J. G., & Ursini, S. (2010). Actitudes hacia las matemáticas y matemáticas con tecnología: estudios de género con estudiantes...
    • Silver, E. A. (1994). On mathematical problem posing. For the Learning of Mathematics, 14(1), 19–28.
    • Toluk-Uçar, Z. (2009). Developing pre-service teachers understanding of fractions through problem posing. Teaching and Teacher Education,...
    • Zan, R., & Martino, P. Di. (2007). Attitude toward mathematics: overcoming the positive/negative dichotomy. The Montana Mathematics Enthusiast,...

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno