Ir al contenido

Documat


El conocimiento matemático y la mirada profesional de estudiantes para maestro en el contexto de la generalización de patrones. Caracterización de perfiles

    1. [1] Universidad CEU Cardenal Herrera

      Universidad CEU Cardenal Herrera

      Valencia, España

    2. [2] Universitat d'Alacant

      Universitat d'Alacant

      Alicante, España

  • Localización: Revista complutense de educación, ISSN-e 1988-2793, ISSN 1130-2496, Vol. 29, Nº 4, 2018, págs. 1217-1235
  • Idioma: español
  • DOI: 10.5209/RCED.55070
  • Títulos paralelos:
    • Mathematical knowledge and professional noticing of prospective teachers in the context of pattern generalization. Characterization of Profiles
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      El objetivo de esta investigación es estudiar la relación del conocimiento matemático y la competencia docente "mirar profesionalmente el pensamiento matemático de los estudiantes" en el contexto de la generalización de patrones. Para ello se pidió a 40 estudiantes para maestros (EPM) que resolvieran un problema de generalización de patrones y que describieran e interpretaran las soluciones de tres alumnos de Educación Primaria al mismo problema. A partir del análisis de sus respuestas se caracterizaron cuatro perfiles en el desarrollo de la competencia mirar profesionalmente y se establecieron cuatro grados de conocimiento. El análisis conjunto de los perfiles de la competencia y de los grados de conocimiento permitió refinar los perfiles incorporando descriptores del conocimiento e inferir una trayectoria del desarrollo de la competencia “mirar profesionalmente el pensamiento matemático de los estudiantes”. La investigación evidenció que aunque el conocimiento matemático del contenido es necesario para tener una mirada profesional, ese conocimiento no garantiza la competencia mirar profesionalmente el pensamiento matemático de los estudiantes. Los materiales utilizados y la trayectoria inferida pueden servir de referencia para elaborar módulos de enseñanza sobre la competencia “mirar profesionalmente el pensamiento matemático de los estudiantes” en el contexto de la generalización de patrones.

    • English

      The aim of this research is to study the relationship between mathematical knowledge and teacher competence of professional noticing of children’s mathematical thinking in the context of generalization of patterns. For this purpose, 40 prospective teachers (PPT) were asked to solve a problema of generalization of patterns and to describe and interpret the answers of three elementary students to the same problem. The resolution of the problem allowed to determinate the degree of knowledge of the PPT and the ability to interpret the students’ comprehension from the identification of the significant mathematical elements in the students’ answers allowed to determine the degree of competence. From the analysis of the skills to identify and interpret were generated descriptors to characterize four profiles in the development of the competence, which were later refined by incorporating knowledge descriptors. The research evidenced that the PPT with low level of knowledge, and some with a sufficient level of knowledge, were not able to interpret the comprehension of the elementary students, therefore, although the mathematical knowledge of the content is necessary to have a professional noticing, this knowledge does not guarantee the teaching competence. The materials used and the inferred trajectory can be used as a reference to compose teaching modules about the competence of professional noticing of children’s mathematical thinking in the context of generalization of patterns.

  • Referencias bibliográficas
    • Ball, D.L., Thames, M.H. y Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, 59(5),...
    • Bartell, T.G., Webel, C., Bowen, B. y Dyson, N. (2013). Prospective teacher learning: recognizing evidence of conceptual understanding. Journal...
    • Callejo, M.L. y Zapatera, A. (2016). Prospective primary teachers ’noticing of students’ understanding of pattern generalization Journal of...
    • Carpenter, T.P., Franke, M. L., y Levi, L. (2003).Thinking mathematically: integrating arithmetic and algebra in elementary school. Portsmouth:...
    • Carraher, D.W., Martinez, M.V. y Schliemann, A.D. (2008). Early algebra and mathematical generalization. ZDM. Mathematics Education, 40, 3-22.
    • Dreyfus, T (1991). Advanced mathematical thinking process. Mathematics Education Library, 11, 25-41.
    • Fernández, C., Valls, J. y Llinares, S. (2011). El desarrollo de un esquema para caracterizar la competencia docente mirar con sentido el...
    • Jacobs, V.R., Lamb. L.C., y Philipp, R.A. (2010). Professional noticing of children’s mathematical thinking. Journal for Research in Mathematics...
    • Mason, J. (2002). Researching your own practice: The discipline of noticing. London: Routledge Falmer.
    • National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
    • Pólya, G. (1954). Patterns of Plausible Inference. Princeton: Princeton University Press.
    • Radford, L. (2008). Iconicity and contraction: a semiotic investigation of forms of algebraic generalizations of patterns in different contexts....
    • Radford, L. (2014). The progressive development of early embodied algebraic thinking. Mathematics Education Research Journal, 26, 257-277.
    • Rivera, F.D. (2010). Second grade students’ preinstructional competence in patterning activity. En Pinto, M.F. y Kawasaki, T.F. (Eds.). Proceedings...
    • Sánchez-Matamoros, G., Fernández, C., Llinares, S. y Valls, J. (2013). El desarrollo de la competencia de estudiantes para profesor de matemáticas...
    • Sánchez-Matamoros, G., Fernández, C. y Llinares, S. (2014). Developing pre-service teachers’ noticing of students’ understanding of the derívate...
    • Schack E.O., Fisher M.H., Thomas J.N, Eisenhardt S., Tassell J. y Yoder M. (2013). Prospective elementary school teachers’ professional noticing...
    • Sherin, M.G., Jacobs, V.R. y Philipp, R.A. (Eds.). (2011). Mathematics teacher noticing:Seeing through teachers’ eyes. New York: Routledge.
    • Shulman, L.S. (1986). Those who understand.Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
    • Star, J.R. y Strickland, S.K. (2007). Learning to observe: Using video to improve preservice teachers’ ability to notice. Journal of Mathematics...
    • van Es, E.A. y Sherin, M.G. (2002). Learning to Notice: Scaffolding new teachers’ interpretations of classroom interactions. Journal of Technology...
    • Warren, E. (2005). Young children’s ability to generalise the pattern rule for growing patterns. En Chick, H.L. y Vincent, J.L. (Eds.).Proceedings...
    • Wilson, P.H., Mojica, G.F. y Confrey, J. (2013). Learning trajectories in teacher education: Supporting teachers’ understandings of students’...
    • Zapatera, A. y Callejo, M. L. (2013). Preservice primary teacher’s noticing of students’ generalization process En Lindmeier, A. M. y Heinze,...
    • Zapatera, A. (2015). La competencia mirar con sentido de estudiantes para maestro (EPM) analizando el proceso de generalización en alumnos...

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno