Ir al contenido

Documat


Problemas de estimación de grandes cantidades en las aulas de Educación Primaria

  • Lluís Albarracín [1] ; Cristina Lorente [1] ; Antoni Lopera [1] ; Héctor Pérez [1] ; Núria Gorgorió [1]
    1. [1] Universitat Autònoma de Barcelona

      Universitat Autònoma de Barcelona

      Barcelona, España

  • Localización: Epsilon: Revista de la Sociedad Andaluza de Educación Matemática "Thales", ISSN-e 2340-714X, ISSN 1131-9321, Nº 89, 2015, págs. 19-33
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • Large numbers estimation problems in Primary education classroms
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      En este artículo estudiamos la presencia de procesos de modelización matemática en las resoluciones de Problemas de estimación de grandes cantidades de alumnos de Educación Primaria. Observamos que los alumnos resuelven los problemas utilizando diferentes estrategias que incluyen modelos matemáticos como la regla del producto, la iteración de un punto de referencia o la densidad de población, con lo que concluímos que estos problemas permiten introducir los procesos de modelización matemática en las aulas de Educación Primaria.

    • English

      In this paper we study the presence of mathematical modelling processes in Large numbers estimation problems in primary education students solvings. We note that students solve problems using different strategies that include mathematical models as the product rule, the iteration of a reference point or population density. We conclude that these problems constitute a good opportunity allow to introduce mathematical modelling processes in the Primary Education classrooms.

  • Referencias bibliográficas
    • Albarracín, L., y Gorgorió, N. (2013a). Problemas de estimación de grandes cantidades: modelización e influencia del contexto. RELIME. Revista...
    • Albarracín, L. y Gorgorió, N. (2013b). Problemas de estimación de magnitudes no alcanzables: una propuesta de aula a partir de los modelos...
    • Albarracín, L., y Gorgorió, N. (2014). Devising a plan to solve Fermi problems involving large numbers. Educational Studies in Mathematics,...
    • Ärlebäck, J. B. (2009). On the use of realistic Fermi problems for introducing mathematical modelling in school. The Montana Mathematics Enthusiast,...
    • Ärlebäck, J. B. (2011). Exploring the solving process of groups solving realistic fermi problem from the perspective of the anthropolgical...
    • Blum, W., y Borromeo Ferri, R. B. (2009). Mathematical modelling: Can it be taught and learnt? Journal of Mathematical Modelling and Application,...
    • Booth, J. L. y Siegler, R. S. (2006). Developmental and individual differences in pure numerical estimation. Developmental Psychology, 41(6),...
    • Borromeo, R. (2006). Theoretical and empirical differentiations of phases in the modelling process. ZDM, 38(2), 86–95.
    • Carlson, J. E. (1997). Fermi problems on gasoline consumption. The Physics Teacher, 35, 308-309.
    • Efthimiou, C. J., y Llewellyn, R. A. (2007). Cinema, Fermi problems and general education. Physics education, 42(3), 253.
    • Esteley, C. B., Villarreal, M. E., y Alagia, H. R. (2010). The overgeneralization of linear models among university students’ mathematical...
    • García, J. M. (2013). Problemas de Fermi. Suposición, estimación y aproximación. Epsilon, 30(2), 57-68.
    • Hogan, T. P. y Brezinski, K. L. (2003). Quantitative estimation: One, two, or three abilities? Mathematical Thinking and Learning, 5(4), 259–280.
    • Joram, E., Gabriele, A. J., Bertheau, M., Gelman, R., y Subrahmanyam, K. (2005). Children’s use of the reference point strategy for measurement...
    • Jurdak, M. E. (2006). Contrasting perspectives and performance of high school students on problem solving in real world situated, and school...
    • Lesh, R. y Harel, G. (2003). Problem solving, modeling, and local conceptual development. Mathematical Thinking and Learning, 5(2), 157—189.
    • OECD. (2014a). PISA 2012 results: Creative problem solving: students’ skills in tackling real-life problems (Volume V). PISA, OECD Publishing.
    • OECD. (2014b). PISA 2015: Draft collaborative problem solving framework. PISA, OECD Publishing.
    • Peter-Koop, A. (2005). Fermi Problems in Primary Mathematics Classrooms: Fostering Children’s Mathematical Modelling Processes. Australian...
    • Rasmussen, C. L., y King, K. D. (2000). Locating starting points in differential equations: a realistic mathematics education approach. International...
    • Robinson, A. W. (2008). Don’t just stand there—teach Fermi problems! Physics Education, 43 (1), 83-87.
    • Segovia, I., Castro, E., Castro, E. y Rico, L. (1989). Estimación en Cálculo y Medida. Madrid, España: Síntesis.
    • Sriraman, B. y Lesh, R. (2006). Modeling conceptions revisited. ZDM The International Journal on Mathematics Education, 38(3), 247– 254. DOI:...
    • Sriraman, B., y Knott, L. (2009). The mathematics of estimation: Possibilities for interdisciplinary pedagogy and social consciousness. Interchange,...
    • Weinstein, L. (2008). Guesstimation: Solving the World’s Problems on the Back of a Cocktail Napkin. Princeton University Press.
    • Weinstein, L. (2012). Guesstimation 2.0: Solving Today’s Problems on the Back of a Napkin. Princeton University Press.
    • White (2004). Math Literacy. Biochemistry and Molecular Biology Education, 32(6), 410–411.

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno