Ir al contenido

Documat


Una propuesta de modelización en secundaria: problemas de estimación de magnitudes no alcanzables

  • Autores: Lluís Albarracín Gordo Árbol académico, María Núria Gorgorió i Solá Árbol académico
  • Localización: Modelling in Science Education and Learning, ISSN-e 1988-3145, Nº. 4, 2011, págs. 71-81
  • Idioma: español
  • DOI: 10.4995/msel.2011.3055
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      En este artículo presentamos los Problemas de Estimación de Magnitudes No Alcanzables como una oportunidad para introducir la modelización matemática en las aulas de Educación Secundaria Obligatoria. Establecemos los conceptos de Magnitud No Alcanzable y de los problemas centrados en su estimación. A continuación, presentamos un estudio realizado con alumnos de secundaria con el objetivo de observar la presencia de procesos de modelización en las propuestas de resolución que plantean los alumnos para este tipo de problemas. A partir de los datos obtenidos se deduce que los alumnos pueden utilizar procesos de modelización en su resolución.

    • English

      In this paper we present the Estimation of Non Attainable Magnitudes Problems as a tool to introduce mathematics modelling in compulsory secondary education classrooms. We define the concepts of Non Attainable Magnitude and the problems focused in its estimation. Secondly, we present an study done with secondary school students in order to observe whether they use modelling procedures in their resolution proposals. The data show that students can use modeling procedures to solve that kind of problems.

  • Referencias bibliográficas
    • W. Blum. Icme study 14: Applications and modelling in mathematics education— discussion document. Educational studies in mathematics, 51:149—171,...
    • W. Blum and D. Leiss. How do students and teachers deal with modelling problems? In C. Haines, P. Galbraith, W. Blum, and S. Khan, editors,...
    • C. B. Esteley, M. E. Villarreal, and H. R. Alagia. The overgeneralization of linear models among university students’ mathematical productions:...
    • R. Borromeo Ferri. Theoretical and empirical differentiations of phases in the modelling process. ZDM, 38(2):86—95, 2006. http://dx.doi.org/10.1007/BF02655883
    • J. G. Greeno. Number sense as situated knowing in a conceptual domain. Journal for Research in Mathematics Education, 22(13):170—218, 1991....
    • R. Lesh and G. Harel. Problem solving, modeling, and local conceptual development. Mathematical Thinking and Learning, 5(2):157, 189, 2003.
    • A. R. Taylor M. G. Jones and B. Broadwell. Estimating linear size and scale: Body rulers.
    • International Journal of Science Education, 31(11):1495—1509, 2009. [8] G. Polya. How to solve it. Princeton University Press, 1945.
    • Luis Puig. Elementos de resolución de problemas. Ed. Comares, Granada, 1996.
    • J. Sowder. Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning, chapter Esti- mation and number sense, pages 371—389. Macmillan Publishing...
    • T. R. Tretter, M. G. Jones, T. Andre, A. Negishi, and J. Minogue. Conceptual boundaries and distances: Students’ and adults’ concepts of the...
    • H. Winter. Modelle als konstrukte zwischen lebensweltlichen situationen und arithmetischen begrien. Grundschule, 26(3):10—13, 1994.

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno