Ir al contenido

Documat


Three Key Concepts of the Theory of Objectification Knowledge, Knowing, and Learning

  • Autores: Luis Radford Árbol académico
  • Localización: REDIMAT, ISSN-e 2014-3621, Vol. 2, Nº. 1, 2013, págs. 7-44
  • Idioma: inglés
  • Títulos paralelos:
    • Tres conceptos clave de la teoría de la objetivación: saber, conocimiento y aprendizaje
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      En este artículo presento tres conceptos claves de un teoría histórico-cultural de enseñanza-aprendizaje de las matemáticas�la teoría de la objetivación. Los conceptos en cuestión son: saber, conocimiento y aprendizaje. Las bases filosóficas de la teoría se encuentran en el trabajo de Georg W. F. Hegel y su desarrollo posterior en la filosofía de K. Marx y la tradición dialéctica (que incluye a Vygotsky y a Leont�ev). El saber, sostengo, es movimiento. De manera más específica, el saber esta constituido de formas siempre en movimiento de reflexión y acción histórica y culturalmente codificadas. El saber es pura posibilidad y puede adquirir realidad a través de la actividad concreta�la actividad que mediatiza el saber y el conocimiento. La naturaleza inherente mediatizada del conocimiento requiere la intervención del aprendizaje, que teorizo como procesos sociales, sensibles y materiales de objetivación. Estas ideas son ilustradas a través de un detallado ejemplo con estudiantes de 9 a 10 años.

    • English

      In this article I sketch three key concepts of a cultural-historical theory of mathematics teaching and learning¿the theory of objectification. The concepts are: knowledge, knowing and learning. The philosophical underpinning of the theory revolves around the work of Georg W. F. Hegel and its further development in the philosophical works of K. Marx and the dialectic tradition (including Vygotsky and Leont¿ev). Knowledge, I argue, is movement. More specifically, knowledge is a historically and culturally codified fluid form of thinking and doing. Knowledge is pure possibility and can only acquire reality through activity¿the activity that mediates knowledge and knowing. The inherent mediated nature of knowing requires learning, which I theorize as social, sensuous and material processes of objectification. The ideas are illustrated through a detailed classroom example with 9- 1 0-year-old students.

  • Referencias bibliográficas
    • Arendt, H. (1 958). The modern concept of history. The Review of Politics, 20(4), 570-590. doi:1 0.1 01 7/S0034670500034227.
    • Artigue, M. (1 995). The role of epistemology in the analysis of teaching/learning relationships in mathematics education. In Y. M. Pothier...
    • Artigue, M. (2009). Didactical design in mathematics education. In C. Winsløw (Ed.), Nordic research in mathematics education....
    • Blunden, G. (2009). Foreword. In Hegel's logic (pp. 7-1 01 ). Pacifica, CA: MIA.
    • Cai, J., & Knuth, E. (2011 ). Early algebraization. New York: Springer.
    • Campbell, S. (2002). Constructivism and the limits of reason: Revisiting the Kantian problematic. Studies in Philosophy and Education,...
    • Gardener, S. (n.d.). Hegel: Glossary. Retrieved from http://philosophyfaculty.ucsd.edu/faculty/ewatkins/Hegel- Glossary.pdf.
    • Hegel, G. W. F. (1 977). Phenomenology of spirit. Oxford: Oxford University Press (First edition, 1 807).
    • Hegel, G. (2001 ). The philosophy of history. Kitchener, ON: Batoche Books. (Original work published 1 837)
    • Hegel, G. (2009). Logic. (W. Wallace, Trans.). Pacifica, CA: MIA. (Original work published 1 830)
    • Heidegger, M. (2004). On the essence of language. New York: SUNY. (Original work published 1 999)
    • Hirata, S., Morimura, N., & Houki, C. (2009). How to crack nuts: Acquisition process in captive chimpanzees (pan troglodytes) observing...
    • Ilyenkov, E. V. (1 977). Dialectical logic. Moscow: Progress Publishers.
    • Janet, P. (1 929). L'évolution psychologique de la personnalité [The psychological evolution of personality]. Paris: Masson.
    • Kant, I. (2003 ). Critique of pure reason. (N. K. Smith, Trans.) New York: St. Marin's Press. (Original work published 1 787)
    • Lave, J. (1 988). Cognition in practice. Cambridge: Cambridge University Press.
    • Lave, J., & Wenger, E. (1 991 ). Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge: Cambridge University Press.
    • Lawlor, R., & Lawlor, D. (1 979). Theon of Smirna: Mathematics useful for understanding Plato. San Diego: Wizards Bookshelf.
    • Lefèvre, W. (1 981 ). Rechenstein und sprache [computing stones and language]. In P. Damerow & W. Lefèvre (Eds.), Rechenstein...
    • Leont'ev, A. N. (1 978). Activity, consciousness, and personality. Englewood Clif s, NJ: Prentice-Hall.
    • Lerman, S. (1 996). Intersubjectivity in mathematics learning: A challenge to the radical constructivist paradigm? Journal for Research...
    • Manitius, K. (1 888). Des hypsikles schrift anaphorikos nach überlieferung und inhalt kritisch behandelt [Hypsikles' text "anaphorikos"...
    • Marx, K. (1 973 ). Grundrisse: Introduction to the critique of political economy. Baltimore: Penguin Books.
    • Marx, K. (1 998). The German ideology. New York: Prometheus Books.
    • Matsuzawa, T., Biro, D., Humle, T., Inoue-Nakamura, N., Tonooka, R., & Yamakoshi, G. (2001 ). Emergence of culture in wild chimpanzees:...
    • Maybee, J. (2009). Picturing Hegel. Lanham, MD: Lexington Books.
    • Mikhailov, F. T. (1 980). The riddle of the self. Moscow: Progress Publishers.
    • Nicomachus of Gerasa. (1 938). Introduction to arithmetic. (M. L. D'Ooge, Trans.). Ann Arbor: University of Michigan Press.
    • Otte, M. (1 998). Limits of constructivism : Kant, Piaget and Peirce. Science & Education, 7, 425-450.
    • Radford. (2006). Variables, unknowns, and parameters of mathematical generality. In Mini-Workshop on studying original sources in mathematics...
    • Radford, L. (2007). Towards a cultural theory of learning. In D. Pitta- Pantazi & G. Philippou (Eds.), Proceedings of the fifth congress...

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno