Ir al contenido

Documat


Investigación colaborativa: potencialidades y problemas

  • Autores: Joao Pedro da Ponte Árbol académico, Ana María Boavida, Diana Jaramillo, Diego Alejandro Pérez (trad.)
  • Localización: Revista Educación y Pedagogía, ISSN 0121-7593, Vol. 23, Nº. 59, 2011 (Ejemplar dedicado a: Educación matemática: enfoque sociocultural), págs. 125-135
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • Collaborative research: ootentials and problems
    • Recherche collaborative: potentialités et problèmes
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      La colaboración constituye una estrategia para lidiar con problemas que parecen de difícil solución de manera individual. Así, el propósito de este artículo es discutir las potencialidades de la colaboración en trabajos de investigación sobre la práctica,y analizar la manera como esa colaboración se puede desarrollar y reflejar sobre problemas que pueden surgir en el transcurso del desarrollo de esos trabajos.

    • English

      Collaboration is a good strategy to deal with problems that seem to be difficult to solve individually. The purpose of this article is to discuss the potentials of collaboration in research projects about the practicum, and to analyze the way in which collaboration can be developed and reflected on problems that may arise during the development of such projects.

    • français

      La collaboration constitue une stratégie pour faire face aux problèmes qui paraissent de solution difficile d�une manière individuelle. Le but de cet article est donc discuter à propos des potentialités de la collaboration dans des travaux de recherche et analyser la manière comme cette collaboration peut être développée et reflétée sur des problèmes qui peuvent survenir au cours du développement de ces travaux.

  • Referencias bibliográficas
    • Boavida, A. M., 2001, “Sobre colaboração e investigação colaborativa”, manuscrito no publicado.
    • Castle, J., 1997, “Rethinking mutual goals in school-university collaboration”, en: H. Christiansen, L. Goulet, C. Krentz y M. Macers, orgs.,...
    • Clark, C. et ál., 1996, “Collaboration as dialogue: Teachers and researchers engaged in conversation and professional development”, American...
    • Christiansen, H. et ál., 1997, “Making the connections”, en: H. Christiansen, L. Goulet, C. Krentz y M. Macers, orgs., Recreating Relationships:...
    • Christiansen, I., 1999, “Are theories in mathematics education of any use to practice?”, For the Learning of Mathematics, vol. 19, núm. 1,...
    • Day, C., 1999, Developing Teachers: The Challenges of Lifelong Learning, London, Falmer.
    • Friesen, D., 1997, “The meaning of collaboration:Redefining pedagogical relationships in students teaching”, en: H. Christiansen, L. Goulet,...
    • Goulet, L., y B. Aubichon, 1997, “Learning collaboration: Research in a First Nations teacher education program”, en: H. Christiansen, L....
    • Hargreaves, A., 1998, Os professores em tempos de mudança, Lisboa, Mc Graw-Hill.
    • Hookey, M., S. Neal y Z. Donoahue, 1997, “Negotiating collaboration for professional growth: A case of consultation”, en: H. Christiansen,...
    • John-Steiner, V., R. Weber y M. Minnis, 1998, “The challenge of studying collaboration”, American Educational Research Journal, vol. 35, núm....
    • Olson, M., 1997, “Collaboration: An epistemological shift”, en: H. Christiansen, L. Goulet, C. Krentz y M. Macers, orgs., Recreating Relationships:...
    • Ponte, J. P., I. Segurado y H. Oliveira, 2003, “What happens when pupils work on mathematical investigations?”, en: A. Peter-Koop et ál.,...
    • Reason, P., 1988a, “Introduction”, en: P. Reason, org., Human Inquiry in Action. Developments in New Paradigm Research, London, Sage Publications,...
    • _, 1988b, “The co-operative inquiry group”, en: P. Reason, org., Human Inquiry in Action. Developments in New Paradigm Research, London, Sage...
    • Stewart, H., 1997, “Metaphors of interrelatedness: Principles of collaboration”, en: H. Christiansen, L. Goulet, C. Krentz y M. Macers, orgs.,...
    • Wagner, J., 1997, “The unavoidable intervention of educational research: A framework for reconsidering researcher-practitioner cooperation”,...

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno