Ir al contenido

Documat


La construcción mental de funciones exponenciales usando multiplicación repetida

  • Tomás Díaz-Berríos [2] ; Rafael Martínez-Planell [1]
    1. [1] University of Puerto Rico System

      University of Puerto Rico System

      Puerto Rico

    2. [2] Escuela Superior José Rojas Cortés, Oficina Regional Educativa de Bayamón, Departamento de Educación de Puerto Rico
  • Localización: Educación matemática, ISSN-e 0187-8298, ISSN 1665-5826, Vol. 37, Nº. 2, 2025, págs. 138-170
  • Idioma: español
  • DOI: 10.24844/EM3702.05
  • Títulos paralelos:
    • The construction of exponential functions by secondary school students using repeated multiplication
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Usamos la teoría APOE (Acción-Proceso-Objeto-Esquema) para analizar cómo estudiantes que cursan estudios de escuela superior (15-16 años) pueden construir función exponencial basándose en multiplicación repetida. En un ciclo de investigación previo, se propuso un modelo de construcciones mentales que un estudiante podría hacer para entender estas funciones. En este segundo ciclo de investigación ponemos a prueba el modelo. El modelo se utilizó para diseñar materiales didácticos que fomentaran las construcciones propuestas. Los materiales se implementaron en un curso preparatorio al cálculo. Se obtuvieron datos del trabajo colaborativo de los estudiantes a lo largo del semestre y de entrevistas semiestructuradas con ocho estudiantes. Los resultados muestran que los estudiantes de este segundo ciclo de investigación lograron hacer la mayor parte de las construcciones propuestas en el modelo. Este estudio pretende contribuir a entender cómo los estudiantes pueden construir su entendimiento de las funciones exponenciales.

    • English

      We use Action-Process-Object-Schema (APOS) theory to study how high school students (15-16 years old) may construct exponential functions based on repeated multiplication. In a previous research cycle, a model of mental constructions a student may use to understand these functions was proposed. In this second research cycle, we test the model. The model was used to design didactical materials that foment the proposed constructions. The materials were implemented in a precalculus course. Data was obtained from students’ collaborative work throughout the semester and from semi-structured interviews with eight students. The results show that students in this second research cycle could do most of the constructions proposed in the model, thereby improving the results of the first cycle. This study contributes to understanding how students may construct exponential functions.

  • Referencias bibliográficas
    • Arnon, I., Cottrill, J., Dubinsky, E. Oktac, A., Fuentes, S. R., Trigueros, M., y Weller, K. (2014). APOS Theory A Framework for Research...
    • Borji, V., Surynková, P., Kuper, E., y Robová, J. (2023). University students’ understanding of exponential and logarithmic concepts: in case...
    • Confrey, J., y Smith, E. (1994). Exponential functions, rates of change, and the multiplicative unit. Educational Studies in Mathematics,...
    • Confrey, J., y Smith, E. (1995). Splitting, covariation, and their role in the development of exponential functions. Journal for Research...
    • Díaz-Berríos, T., y Martínez-Planell, R. (2022). High school student understanding of exponential and logarithmic functions. The Journal of...
    • Dubinsky, E., y McDonald, M. (2001). APOS: A constructivist theory of learning in undergrad mathematics education. En D. Holton (Ed.), The...
    • Ellis, A. B., Özgur, Z., Kulow, T., Williams, C. C., y Amidon, J. (2015). Quantifying exponential growth: Three conceptual shifts in coordinating...
    • Ellis, A. B., Özgur, Z., Kulow, T., Dogan, M. F., y Amidon, J. (2016). An exponential growth learning trajectory: Students’ emerging understanding...
    • Ferrari-Escolá, M., Martínez-Sierra, G., y Méndez-Guevara, M. E. M. (2016). Multiply by adding: Development of a logarithmic-exponential covariational...
    • Kidron, I. (2018). Students’ conceptions of irrational numbers. International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education,...
    • Kuper, E., y Carlson, M. (2020). Foundational ways of thinking for understanding the idea of logarithm. Journal of Mathematical Behavior,...
    • Murmur, O., y Zazkis, R. (2021). Irrational gap: sensemaking trajectories of irrational exponents. Educational Studies in Mathematics, 107,...
    • Sirotic, N., y Zazkis, R. (2007). Irrational numbers: The gap between formal and intuitive knowledge. Educational Studies in Mathematics,...
    • Weber, K. (2002). Students’ understanding of exponential and logarithmic functions. En Proceedings of the 24th Annual Meeting of the North...

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno