Ir al contenido

Documat


EDIFíCATE 2023: II National and I International Congress of Advanced Schools Buildings Engineering and Technical Architecture

Imagen de portada del libro EDIFíCATE 2023

Información General

  • Autores: Juan Manuel Santiago Zaragoza (coord.) Árbol académico, María Lourdes Gutiérrez Carrillo (coord.), (coord.) Árbol académico, Elisabet Suárez Vargas (coord.)
  • Editores: Universidad de Granada
  • Año de publicación: 2024
  • País: España
  • Idioma: inglés
  • ISBN: 9788433873064
  • Títulos paralelos:
    • EDIFíCATE 2023: II Congreso Nacional y I Congreso Internacional de Escuelas de Ingeniería de Edificación y Arquitectura Técnica
  • Recoge los contenidos presentados a: EDIFÍCATE (2. 2023. Granada).
  • Enlaces

Listado de artículos

    • TOPIC 1. Building Engineering in the National and International framework: Management models and Curricula

      • The professional career of technical architecture is under discussion in Spanish universities that offer this academic degree

        María Luisa Collado López, José Manuel Gandía Romero

        págs. 1-11

        Artículo
      • Integration of Sustainable Development Goals into the Technical Architecture degree

        María José Ruá Aguilar Árbol académico, Joaquín Ángel Martínez Moya, Angel M. Pitarch Roig, Lucía Reig Cerdá

        págs. 12-20

        Artículo
      • Internationalization information tools in the School of Building Engineering of the University of Granada

        Ana Martínez Vela

        págs. 21-29

        Artículo
      • Professional retraining for Building Engineers in Sustainability and Circular Economy

        Jesús González Arteaga, Nelia Valverde Gascueña, Juan Pedro Ruiz Fernández, David Valverde Cantero

        págs. 30-39

        Artículo
      • Formación dual universitaria: revisión de experiencias pioneras en la Comunidad Autónoma Vasca

        Miriam Peñalba Otaduy Árbol académico

        págs. 40-48

        Artículo
      • Sustainability-based analysis of deontological codes in technical architecture

        Aleix Alva, Montserrat Bosch González

        págs. 49-58

        Artículo
      • Towards an integrated management of heritage: the town of Khenguet Sidi Nadji between reality and preojection

        Maher Bouchachi Brihmouche, Antonio Jiménez Delgado

        págs. 59-65

        Artículo
      • Survey and analysis of the mobility of students of Technical Architecture in La Laguna

        Ruth Pino Suárez

        págs. 66-76

        Artículo
      • La titulación de Arquitectura Técnica de A Coruña tras medio siglo de formación

        Juan Luis Pérez Ordóñez Árbol académico, Susana Robles Sánchez, Sindy Seara Paz, Carlos Losada Pérez, Marta Benítez García Árbol académico

        págs. 77-86

        Artículo
      • The Education in Technical Architecture. 50 years of the school

        María Luisa Collado López

        págs. 87-95

        Artículo
      • Experiencia de un posgrado en BIM management en la universidad pública

        Inmaculada Oliver Faubel, Alberto Cerdán Castillo, Begoña Fuentes Giner, Juan Luis Pérez Ordóñez Árbol académico

        págs. 96-106

        Artículo
      • Estudios simultáneos entre los Grados en Ingeniería de Edificación y en Ingeniería Civil de la Universidad Católica de Murcia

        S Aledo Guerao, Nuria Rosa Roca, Eloisa González Ponce Árbol académico

        págs. 107-113

        Artículo
      • Integración de competencias de sostenibilidad y de los Objetivos de Desarrollo Sostenible en el Grado en Arquitectura Técnica: El proyecto JOIN-RISe

        Javier Garabito López, Francisco Fiol Oliván Árbol académico, Carmelo Muñoz Ruipérez, Verónica Calderón Carpintero Árbol académico, Lourdes Alameda Cuenca Romero, Sara Gutiérrez González Árbol académico

        págs. 114-121

        Artículo
      • Modification of the ECI/3855/2007 Order. An opportunity after the Act for the University System and the Decree 822/2021

        Juan Manuel Santiago Zaragoza Árbol académico, María Segarra Cañamares, Fabián García Carrillo

        págs. 122-130

        Artículo
      • On the affinity of three degrees "Building", "Architecture studies" and "Civil Engineering" at the University of Granada

        Juan Manuel Santiago Zaragoza Árbol académico, Emilio Gómez Cobos, Fabián García Carrillo

        págs. 131-140

        Artículo
      • The Renewal of the Study Plan of the Degree in Building of the Higher Technical School of Building Engineering of the UGR

        Fabián García Carrillo, Emilio Gómez Cobos, Juan Manuel Santiago Zaragoza Árbol académico

        págs. 141-148

        Artículo
      • Case study of energy demand in near-zero energy houses and houses under the passivhaus standard

        Carolina Piña Ramírez, Victoria Santiago Rasilla, Roberto Vidales Barriguete, Alejandra Vidales Barriguete Árbol académico, Patricia Aguilera Benito

        págs. 149-156

        Artículo
    • TOPIC 2. Active teaching approaches in undergraduate and postgraduate courses

      • New ways of teaching and learning in architectural design

        Graziella Bernardo, Luis Palmero Iglesias

        págs. 158-167

        Artículo
      • Learning by teaching: Flipped classroom model applied to quality test and control of building materials

        Antonio Serrano Jiménez, María Martín Morales Árbol académico, Gloria Maria Cuenca Moyano, Paula Matilde Esquivias Fernández, María Martínez Rojas Árbol académico

        págs. 168-176

        Artículo
      • Teaching passive design strategies and sustainability in construction by using BIM and project-based learning

        Susana Hormigos Jiménez, Francesc Masdeu, Joan Muñoz, Cristian Carmona, Gabriel Antonio Horrach Sastre

        págs. 177-186

        Artículo
      • Systemic approach for management of project complexity. The role of the discipline of Architectural Technology in university education

        Cristiana Cellucci

        págs. 187-197

        Artículo
      • págs. 198-206

        Artículo
      • Use of digital and physical twins of construction details to improve spatial understanding of architecture in building engineering and technical architecture subjects

        Adela Rueda Márquez de la Plata, María Pérez Sendín, Pablo Alejandro Cruz Franco

        págs. 207-216

        Artículo
      • Application of new technologies augmented reality (AR) and virtual reality (VR) to the teaching of technical subjects in systems.

        Pablo Alejandro Cruz Franco, Elena Gómez Bernal, Adela Rueda Márquez de la Plata

        págs. 217-225

        Artículo
      • Theoretical-practical training in safety at work at height for students of the degree in Building Engineering: the experience of the UCAM

        Francisco José Martínez Montesinos, José Enrique Segura Valera, Nuria Rosa Roca

        págs. 226-234

        Artículo
      • Case study based on experimental work in Building Materials subject

        F. Masdeu, G. Horrach, J. Muñoz, C. Carmona, S. Hormigos

        págs. 235-243

        Artículo
      • Entre investigación y docencia: registro de valores patrimoniales y medioambientales en la arquitectura de Jujol

        Jesús Esquinas Dessy, Juan Mercadé Brulles, Felipe Buill, Isabel Zaragoza

        págs. 244-253

        Artículo
      • Obstáculos de la enseñanza en el área de conocimiento de Construcciones Arquitectónicas

        Carmen Campra García de Viguera, Antonio Jiménez Delgado, Asunción Menargues Marcilla

        págs. 254-262

        Artículo
      • Acquisition of professional competences applying problem-based learning methodology in the subject: “Seminario de Laboratorio de Materiales”

        Javier Puentes Mojica, Gonzalo Barluenga Badiola, Irene Palomar Herrero

        págs. 263-270

        Artículo
      • págs. 271-274

        Artículo
      • Teaching outside the classroom. The case of the School of Architecture and Cultural Heritage in Syracuse

        Paola Barbera, Maria Rosaria Vitale, Stefania de Medici, Caterina F. Carocci

        págs. 275-283

        Artículo
      • STEAM como metodología pedagógica innovadora en la educación superior delgrado de Arquitectura Técnica de la Universidad de Burgos: Procesos de enseñanza- aprendizaje, realidad, formación y experiencia.

        Carmelo Muñoz Ruipérez, Alba Rodrigo Bravo, Francisco Fiol Oliván Árbol académico, Javier Garabito López, Marina Muñoz Arranz

        págs. 284-291

        Artículo
      • Trabajo Final de Grado en el Grado en Ingeniería de Edificación de la Universidad Católica de Murcia: metodología y resultados

        Eloisa González Ponce Árbol académico, José Enrique Segura Valera, S. Aledo Guerao

        págs. 292-298

        Artículo
      • Applied Physics for Acoustic and Hygrothermal comfort

        Ana Belén Jódar Reyes Árbol académico, Yaiza Fuentes García, Antolino Gallego Molina Árbol académico

        págs. 299-303

        Artículo
      • Adaptation of the teaching of the subject Construction III of the Degree in Technical Architecture of the UPV due to COVID-19 to e-learning and b-learning

        Milagro Iborra Lucas, José Manuel Gandía Romero, Ana Martínez Ibernón

        págs. 304-312

        Artículo
      • Educational innovation on the reinforcement of confined concrete elements

        Alberto Leal Matilla, Alfonso Cobo Escamilla Árbol académico, María Isabel Prieto Barrio Árbol académico

        págs. 313-320

        Artículo
    • TOPIC 3. Building Research

      • Investigación Internacional: Tesis doctoral Universidades Sevilla y Montpellier (Francia) sobre la Prevención de Riesgos Laborales en las obras de Restauración en Edificios Patrimoniales

        Rosa María Domínguez Caballero, Graziella Bernardo

        págs. 322-331

        Artículo
      • Multidisciplinary and multi-scalar approach for regeneration of social housing and its habitat

        Cristiana Cellucci

        págs. 332-341

        Artículo
      • Selection of schools in Palma (Mallorca) for indoor air quality measurements, towards the promotion of health

        M. Angels Llabrés Morey, Mercedes del Río Merino Árbol académico, Susana Hormigos Jiménez

        págs. 342-353

        Artículo
      • Plasterboard partitions: a way out to reduce construction waste on site

        Mercedes del Río Merino Árbol académico, Paola Villoria Sáez

        págs. 354-361

        Artículo
      • Knowledge of earth construction. From empiricism to technicality

        M. Miranda Santos, B. González Sánchez, A. Corominas, J. Ramirez Casas, Antonia Navarro Ezquerra

        págs. 362-369

        Artículo
      • Mejoras en la seguridad de la protección individual contra caídas. Estudio de absorbedores de energía, equipos de amarre y selección correcta de nudos

        Pedro Ignacio Sáez Menchacatorre, Elena Ángela Carrión Jackson, Encarnación García González, Antonio Jiménez

        págs. 370-379

        Artículo
      • Recycled materials with vulcanized rubber waste

        Marta Rodríguez Aybar, Esther Moreno Fernández, César Porras Amores Árbol académico, Manuel Alejandro Pedreño Rojas Árbol académico

        págs. 380-387

        Artículo
      • Methodological approach to urban regeneration through urban indicators database

        Ivan Ortega Castillo, Ana María Lacasta Palacio Árbol académico, María del Pilar Giraldo Forero

        págs. 388-396

        Artículo
      • Investigación en proyectos multidisciplinares coordinados desde el área de Construcciones Arquitectónicas

        Antonio Jiménez Delgado, Maher Bouchachi Brihmouche, Iñaki Sáez Mentxakatorre, Carmen Campra García de Viguera

        págs. 397-404

        Artículo
      • La investigación inmobiliaria de la Cátedra Observatorio de la Vivienda UPV en y su impacto en la Edificación

        Fernando Cos-Gayón López, Igor Fernández Plazaola, Ángel Martín Furones, Mirian Guillen Vivas

        págs. 405-411

        Artículo
      • Detección Oportuna de Asentamientos Informales Emergentes: explorando fuentes de datos para modelos predictivos

        Miriam Guillen Viva, Fernando Cos-Gayón López

        págs. 412-419

        Artículo
      • Analysis and characterization of “Marès” sandstone as a construction element, according to its extraction area

        Javier Oliver Vives, Francesc Masdeu Mayans, Cristian Carmona Gómez

        págs. 420-430

        Artículo
      • Positive Energy Buildings Potential for Climate Change Adaptation and Energy Poverty Mitigation

        Marta Torres González, Carlos Rubio-Bellido, Emilio Gómez Cobos, Daniel Sánchez García, José David Bienvenido Huertas, Miguel Ángel León Muñoz, Cristina Maestre Rodríguez, Evelyn Delgado Gutiérrez, Yanet Corona

        págs. 431-439

        Artículo
      • Design of sustainable non-structural concrete using construction and demolition waste with the addition of reused rock wool as a by-product of residential demolitions

        Evelio Teijón López Zuazo, Cristina Gavron Siqueira, Ángel Vega Zamanillo

        págs. 440-446

        Artículo
      • Graphic analysis and 3D virtual representation of the San Fernando courtyard of the Hotel Alfonso XIII in Seville

        María Rosario Chaza Chimeno, Virginia Asunción Jiménez Sanchez, Fernando Rico Delgado, Pablo Díaz Cañete

        págs. 447-457

        Artículo
      • Surrogate modelling exploiting long-term monitoring data for damage identification of the Muhammad Tower in the Alhambra in Granada, Spain

        Enrique García Macías, Filipo Ubertini, Rafael Castro Triguero Árbol académico, Rafael Gallego, Esther Puertas, Israel Alejandro Hernández González

        págs. 458-467

        Artículo
      • Automated OMA and normalization of resonant frequencies of a 13th-century tower in the Alhambra monumental complex in Granada, Spain

        Enrique García Macías, Filipo Ubertini, Rafael Castro Triguero Árbol académico, Rafael Gallego, Esther Puertas, Israel Alejandro Hernández González

        págs. 468-477

        Artículo
      • Populations of Digital Twins: Towards a Comprehensive Damage Identification of Historical Constructions

        Israel Alejandro Hernández González, Enrique García Macías

        págs. 478-487

        Artículo
      • Combining research and final degree project: Improvement of the fire behaviour of bamboo. Study in the species Guadua Angustifolia and Phyllostachys Pubescens

        Erika Viviana Bedoya Beltrán, Alina Avellaneda, Laia Haurie Ibarra

        págs. 488-497

        Artículo
      • Real-time monitoring of green roofs in Barcelona

        Aleix Alva, Inmaculada R. Cantalapiedra, Fanny Esther Berigüete Alcántara, Montserrat Bosch, Ana María Lacasta Palacios Árbol académico

        págs. 498-507

        Artículo
      • Potential of bio-based pozzolanic additions for cementitious materials

        Brenda Arias Cárdenas, Laia Haurie Ibarra, Ana María Lacasta Palacio Árbol académico, Antonia Navarro Ezquerra

        págs. 508-517

        Artículo
      • Análisis de la vulnerabilidad sísmica de edificios de obra de fábrica mediante un modelo de macroelementos no lineales

        María del Carmen Figueroa Martín, Rafael Gallego Sevilla Árbol académico

        págs. 518-527

        Artículo
      • Compression behaviour of pre-collapsed concrete specimens confined with FRP fabrics bonded externally with epoxy resins

        Alberto Leal Matilla, Alfonso Cobo Escamilla Árbol académico, María Isabel Prieto Barrio Árbol académico

        págs. 528-536

        Artículo
      • Elaboración y caracterización de compuestos de tierra mediante la incorporación de residuos agrícolas

        Ana Cervilla Maldonado, Ignacio Valverde Espinosa Árbol académico, Francisco Martín Villegas, Raquel Fuentes García, Ignacio Valverde Palacios Árbol académico

        págs. 537-543

        Artículo
    • TOPIC 4. Innovation and digital transformation of teaching

      • Teaching-learning strategy applied to heritage rehabilitation: collaborative models in a real environment

        María Lourdes Gutiérrez Carrillo, María Marcos Cobaleda, Guadalupe Romero Sánchez

        págs. 544-553

        Artículo
      • Exploring built heritage through an interdisciplinary and cross-cutting approach: applying HBIM systems for the conservation-rehabilitation, management and maintenance of domestic architecture in Tetuan

        Julio Calvo Serrano, Adelaida Martín Martín, María Dolores Gámez Montalvo, Carlos Malagón Luesma

        págs. 554-562

        Artículo
      • Teaching construction through 3D models

        Jaime Santa Cruz Astorqui, Alejandra Vidales Barriguete Árbol académico, Mercedes del Río Merino Árbol académico

        págs. 563-572

        Artículo
      • The Coordination between first year courses in the Technical Architecture degree: a practice for learning improvement

        Beatriz Martín Domínguez, Rafael Adé Beltrán, Juan Villarroya Gaudó

        págs. 573-578

        Artículo
      • Prevención, seguridad y salud laboral en Ingeniería de la Edificación a través de YouTube y Moodle

        Priscila Martín Vales, Evelio Teijón López Zuazo

        págs. 579-583

        Artículo
      • The Final Degree Project of the Building Engineer as an interdisciplinary experience

        Soledad Diego Gómez, David Valverde Cantero, María Segarra Cañamares

        págs. 584-593

        Artículo
      • Virtual Reality applied to Construction subjects in the Bachelor's Degree in Technical Architecture at the ETSIE (UPV)

        José Manuel Gandía Romero, Milagro Iborra Lucas, Fernando CosGayón López, Jalal Saadi, Adrian Llorca Sanchis, Josep Ramon Lliso Ferrando

        págs. 594-599

        Artículo
      • Sustainable development applied to presentation environments for final degree projects

        Catalin Miron, María de las Nieves González, María Segarra, Antonio José Carpio de los Pinos

        págs. 600-608

        Artículo
      • Collaborative Project-Based Learning for ICT subjects in the field of construction: Home automation in building

        María Beatriz Montalban Pozas

        págs. 609-618

        Artículo
      • Teaching MEP systems using BIM technology in construction engineering, and the need to adopt a strict numerical calculation methodology

        Cristian Carmona Gómez, Gabriel Antonio Horrach Sastre, Francisco Masdeu, Joan Muñoz, Susana Hormigos Jiménez

        págs. 619-628

        Artículo
      • Proyecto de innovación docente REFOR_CA_Refuerzo de competencias digitales y docentes del profesorado del Departamento de Construcciones Arquitectónicas de la Universidad de Granada

        Antonio Jesús Aguilar Aguilera, I.M. Pereira Leite de Freitas Loureiro, R. Nieto Álvarez, Nelson Bruno Martins Marques da Costa Árbol académico, M. Martínez Carrillo, María Dolores Martínez Aires Árbol académico, María Martín Morales Árbol académico, María Martínez Rojas Árbol académico, María Lourdes Gutiérrez Carrillo, L. Gámez Montalvo, J. Durán Álvarez, Ana del Cid Mendoza, María Luisa de la Hoz Torres, José David Bienvenido Huertas, Pedro Arezes

        págs. 629-635

        Artículo
      • Innovation and digital transformation in teaching to valorize the resilience and environmental potential of the built heritage

        Antonello Monsù Scolaro, Fabio Fatiguso

        págs. 636-645

        Artículo
      • Innovación educativa a través de la realidad virtual y el empleo de espacios tridimensionales de origen fotogramétrico en instalaciones vinculadas a la edificación

        José Enrique Segura Valera, S Aledo Guerao, F.J. Martínez Montesinos, Pedro Antonio Díaz Guirado

        págs. 646-654

        Artículo
      • Experiencia en los Proyectos de Innovación Docente implantados en la Escuela Politécnica de la Universidad Católica de Murcia

        Nuria Rosa Roca, F.J. Martínez Montesinos, Mercedes Galiana Agulló, Eloisa González Ponce Árbol académico

        págs. 655-661

        Artículo
      • Estrategias de coordinación en el Grado en Edificación. Experiencias de innovación docente

        Miguel Ángel León Muñoz, María Rosario Chaza Chimeno, Mª del Valle García Soria, Sheila López Rosa Árbol académico

        págs. 662-670

        Artículo

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de libro

Opciones de compartir

Opciones de entorno