Ir al contenido

Documat


Web accessibility and CMS. Moodle as case study

  • Sonia I. Mariño [1] ; Pedro L. Alfonzo [1]
    1. [1] Universidad Nacional del Nordeste

      Universidad Nacional del Nordeste

      Argentina

  • Localización: Campus Virtuales, ISSN-e 2255-1514, Vol. 13, Nº. 2 (Julio/July), 2024, págs. 41-47
  • Idioma: inglés
  • DOI: 10.54988/cv.2024.2.1329
  • Títulos paralelos:
    • Accesibilidad web y CMS. Moodle como caso de estudio
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      El avance de las TIC se puede apreciar en una gama de herramientas de comunicación sincrónicas y asincrónicas que facilitan la interacción sin restricciones espacio-temporales. La Iniciativa de Accesibilidad Web define pautas para que las personas con discapacidad accedan a las TIC. El artículo presenta el método y los resultados obtenidos de la evaluación de la accesibilidad web aplicada al CMS Moodle, utilizando las directrices WCAG 2.0. Los resultados de este estudio proporcionaron datos para guiar futuras investigaciones y desarrollos centrados en procesos de prueba de accesibilidad web utilizando herramientas específicas, con el fin de mejorar la experiencia del usuario.

    • English

      The advance of ICT can be appreciated in a range of synchronous and asynchronous tools for communication that facilitate the interaction without spatio-temporal restrictions. The Web Accessibility Initiative defines guidelines to let people with disabilities access ICT. The article presents the method and the results obtained from web accessibility evaluation applied to Moodle CMS, using guidelines WCAG 2.0. The results of this study provided data to guide further research and development focused on test processes on web accessibility using specific tools, in order to improved user´s experience.

  • Referencias bibliográficas
    • Aizpurua, A.; Harper, S.; Vigo, M. (2016). Exploring the relationship between web accessibility and user experience. International Journal...
    • Conger, S.; Krauss, K.; Simuja, C. (2015). Human factors issues in developing country remote K-12 education. Procedia Manufacturing, 3, 1566-1573.
    • ETSI. (2022). Human Factors and accessibility. (http://www.etsi.org/technologies-clusters/technologies/human-factors-accessibility).
    • Florjančič, V.; Wiechetek, L. (2022). Using Moodle and MS Teams in higher education - a comparative study. inderScienceOnline, 31(2), 264-286.
    • Fundación Sidar (2022). Acceso Universal. (http://www.sidar.org/).
    • Gamage, S.; Ayres, J. R.; Behrend, M.B. (2022). A systematic review on trends in using Moodle for teaching and learning. International Journal...
    • Gillis, A. M. (2019). Quality assurance. (https://searchsoftwarequality.techtarget.com/definition/quality-assurance).
    • GNU. (2021). GNU Operating System. What is free software?. (http://www.gnu.org/philosophy/free-sw.en.html).
    • González Crespo, R.; Espada, J.; Burgos D. (2016). Social4all: Definition of specific adaptations in Web applications to improve accessibility....
    • ISO. (2022) Organización Internacional para la Estandarización. (http://www.iso.org/iso/home.html).
    • ISO. (2012). ISO/IEC 40500:2012. Information technology - W3C Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0.(http://www.iso.org/iso/iso_catalogue/catalogue_tc/catalogue_detail.htm?csnumber=58625).
    • ISO (2008a). ISO/IEC 9241-171:2008. Ergonomics of human-system interaction -- Part 171: Guidance on software accessibility.
    • ISO (2008b). ISO/IEC 9241-20:2008. Ergonomics of human-system interaction -- Part 20: Accessibility guidelines or information/communication...
    • ISO (2008c). ISO/IEC 9241-151:2008 Ergonomics of human-system interaction-- Part 151: Guidance on World Wide Web user interfaces.
    • Mariño, S. I.; Alfonzo, P. L.; Gómez Codutti, A.; Godoy, M. V. (2015). Automatic Evaluation of WCAG 2.0 Guidelines in a Drupal-based Platform....
    • Mariño, S. I.; Alfonzo, P. L.; Escalante, J. E.; Alderete, R.; M. V. Godoy. (2016). Las pautas WCAG 2.0 para determinar el nivel de accesibilidad...
    • Mariño, S. I.; Alfonzo, P. L.; Gomez Codutti. A. E. (2018). An empirical WCAG 2.0 guidelines evaluation applied to journal management software....
    • Mariño, S. I.; Alfonzo, P. L. (2017). Evaluación de la accesibilidad web. Una mirada para asegurar la formación en la temática. Campus Virtuales,...
    • Mariño, S. I.; Alfonzo, P. L. (2018). Web Accessibility and CMS. A case study about Joomla and Drupal plataforms. International Journal of...
    • Mariño, S. I.; Alfonzo, P. L. (2019a). Calidad en uso en plataformas educativas: estudio centrado en la Accesibilidad Web. In XXV Congreso...
    • Mariño, S. I.; Alfonzo, P. L. (2019b). Evidencias de Accesibilidad Web en la generación de sitios: Propuesta de un método. Revista Iberoamericana...
    • Mariño, S. I.; Alfonzo, P. L.; Godoy, M .V. (2020). Medidas de accesibilidad web en una plataforma educativa. European Scientific Journal,...
    • Mariño, S. I.; Alfonzo, P. L.; Alderete, R.; Pagnoni, V.; Gronda, M.; Bordón, J.(2021). Estudios en torno a la Accesibilidad Web. In XXIII...
    • Mariño, S. I.; Alfonzo, P. L. (2022). Estudios de Accesibilidad Web en congresos nacionales. Evidencias en tiempos de pandemia Sars-Cov-2....
    • Moodle. (2022). Moodle. (https://moodle.org/?lang=es).
    • ONCE. (2022). Centro de Investigación. Desarrollo y Aplicación Tiflotécnica. (http://cidat.once.es/).
    • Ramirez, J.; Reyes, C.; Gil, G.; Durgam. (2015). Evolución y reusabilidad en FLOSS. In XVII Workshop de Investigadores en Ciencias de la Computación....
    • Rush, S.; EOWG Participants (2016). W3C Web Accessibility Initiative (WAI). (https://www.w3.org/WAI/fundamentals/accessibility-usability-inclusion/).
    • TAW. (2022). Test de Accesibilidad Web “TAW”. (http://www.tawdis.net/)
    • WAI. (2022). Web Accessibility Initiative. (https://www.w3.org/WAI/fundamentals/accessibility-intro/).
    • WCAG. (2008). Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0. (http://www.w3.org/TR/WCAG20/).
    • W3C. (2016). Understanding the Four Principles of Accessibility. (https://www.w3.org/TR/UNDERSTANDING-WCAG20/intro.html).
    • W3C. (2022). Consorcio World Wide Web. (http://www.w3c.es/Consorcio).

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno