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Persistencia del impacto del programa Building Blocks en las habilidades numéricas tempranas de los niños ecuatorianos

  • Bojorque, Gina [1] ; Torbeyns, Joke [2] ; Van Hoof, Jo [2] ; Verschaffel, Lieven [2]
    1. [1] Universidad de Cuenca

      Universidad de Cuenca

      Cuenca, Ecuador

    2. [2] KU Leuven

      KU Leuven

      Arrondissement Leuven, Bélgica

  • Localización: Estudios pedagógicos, ISSN-e 0718-0705, ISSN 0718-0705, Vol. 49, Nº. 3, 2023, págs. 49-62
  • Idioma: español
  • DOI: 10.4067/S0718-07052023000400049
  • Títulos paralelos:
    • Persistence of the impact of the Building Blocks program on Ecuadorian children’ early numerical abilities
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      RESUMEN El objetivo del estudio fue examinar la persistencia del impacto del programa Building Blocks en las habilidades numéricas de los niños ecuatorianos, un año después finalizada la intervención. Al finalizar el primer grado, 313 niños, que participaron del estudio en jardín infantil1, rindieron una prueba de habilidades numéricas. En el jardín infantil, los niños fueron asignados a un grupo experimental (programa Building Blocks) o de control (programa regular de matemáticas). Los resultados indicaron que al final del primer grado, los niños del grupo experimental obtuvieron puntajes significativamente más altos en la prueba que los niños del grupo control, aunque la diferencia entre ambos grupos fue menor que al finalizar el jardín infantil. Se dicuten al final las implicaciones teóricas y prácticas.

    • English

      The aim of the present study was to examine the persistence of the impact of the Building Blocks program on Ecuadorian children’s early numerical abilities, one year after the finalization of the treatment. At the end of grade one, 313 children, who participated in the study during their kindergarten year, received a follow-through test on early numerical abilities. In kindergarten, children were assigned to either an experimental (Building Blocks program) or a control (regular mathematics program) condition. Results indicated that by the end of grade one, the children who participated in the experimental condition in kindergarten obtained significantly higher scores on the early numerical abilities test than those from the control condition, though the difference between both groups was smaller than at the end of the kindergarten. The theoretical and practical implications are discussed at the end.


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