María Cruz Sánchez Gómez , Juan Luis Cabanillas García, María Victoria Martín Cilleros, Irene del Brío Alonso, Sonia Verdugo Castro, Óscar Lorenzo Sánchez
Knowing what leisure alternatives university students devote their free time to and whether these are healthy or not is a socio-educational concern. It is the objectives of each person and their personality that determine the type of leisure time they consume. Among the leisure spaces is digital leisure. In the context of the Teaching Innovation Project for the academic year 2022/2023 of the University of Salamanca "Healthy leisure for students of the university population 2.0", this study aims to find out what young university students of the University of Salamanca understand by digital leisure and what opinion they have about it. Furthermore, the research question to be answered is: What perception do the students of the University of Salamanca have of digital leisure? In order to carry out the research and answer the research question and objective, qualitative methodology was used. The research design was based on content analysis, creating a table of categories and an open-ended survey for data collection. This survey was disseminated among the students of the University of Salamanca of different degrees and by means of non-probabilistic sampling and the snowball technique, a sample of 100 people was obtained. The students understand digital leisure as the realization of their tastes and hobbies with the use of technological resources, highlighting the easy access to information and communication with distant people as positive aspects and addiction and its excessive use as negative. As a limitation, the bias in the selection of the participants stands out, which will be corrected in the future by expanding the sample and the development, analyzing the type of digital leisure consumed.
Conocer a qué alternativas de ocio dedican su tiempo libre los estudiantes universitarios y si estas son saludables o no es una preocupación socioeducativa. Son los objetivos de cada persona y su personalidad los que condicionan qué tipo de ocio se consume. Entre los espacios de ocio se encuentra el ocio digital. En el contexto del Proyecto de Innovación Docente para el curso académico 2022/2023 de la Universidad de Salamanca “Ocio saludable para estudiantes de la población universitaria 2.0”, se produce este estudio que tiene por objetivo averiguar qué entienden los jóvenes universitarios de la Universidad de Salamanca por ocio digital y qué opinión tienen sobre él. Además, la pregunta de investigación a responder es: ¿qué percepción tiene el alumnado de la Universidad de Salamanca del ocio digital? Para llevar a cabo la investigación y dar respuesta al objetivo y pregunta de investigación se ha empleado la metodología cualitativa. El diseño de investigación ha estado basado en el análisis de contenido, creando una tabla de categorías y una encuesta de respuesta abierta para la realización de la toma de datos. Esta encuesta se ha difundido entre el alumnado de la Universidad de Salamanca de diferentes titulaciones y mediante un muestreo no probabilístico y la técnica de bola de nieve se ha obtenido una muestra de 100 personas. El alumnado entiende el ocio digital como la realización de sus gustos y aficiones con el uso de recursos tecnológicos, destacando el fácil acceso a la información y la comunicación con personas lejanas como aspectos positivos y la adicción y su uso excesivo como negativos. Como limitación, destaca el sesgo en la selección de los participantes, que se corregirá en el futuro, ampliando la muestra y el desarrollo, analizando el tipo de ocio digital consumido.
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