Ir al contenido

Documat


El uso de narrativas en matemáticas como una forma de ayudar en la elección de estudios universitarios para estudiantes de bachillerato

    1. [1] Universidad a Distancia de Madrid

      Universidad a Distancia de Madrid

      Madrid, España

  • Localización: ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación y docencia creativa, ISSN-e 2254-5883, Vol. 12, 2023, págs. 495-506
  • Idioma: español
  • DOI: 10.30827/Digibug.86000
  • Títulos paralelos:
    • The use of narratives in mathematics as a way to assist in the choice of university studies for high school students
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      La propuesta presentada se centró en usar narrativas en la enseñanza de matemáticas para bachillerato, con el objetivo de orientar a los estudiantes en la elección de estudios universitarios. La metodología integró historias y ejemplos contextualizados para facilitar la comprensión de conceptos matemáticos y conectarlos con situaciones reales y profesionales. Con la participación de 12 estudiantes de bachillerato, 8 padres y 4 profesionales en activo, el programa incluyó actividades basadas en escenarios de la vida real en campos como ingeniería, ciencias y economía, para mostrar la aplicabilidad de las matemáticas en diversas profesiones. La motivación detrás de este enfoque proviene de la necesidad de orientar a estudiantes indecisos sobre su futuro académico, abordando la desconexión entre el aprendizaje matemático y su aplicación práctica. Investigaciones previas indican que la contextualización de las matemáticas mejora el interés y la motivación de los estudiantes, además de ayudarles a visualizar posibles carreras. El programa buscó no solo enriquecer el aprendizaje matemático, sino también inspirar a los estudiantes a considerar carreras relacionadas con las matemáticas, fomentando así una elección de estudios universitarios más informada y motivada.

    • English

      The proposed program focused on using narratives in teaching mathematics for high school students, with the aim of guiding them in choosing university studies. The methodology integrated stories and contextualized examples to facilitate the understanding of mathematical concepts and connect them with real-life and professional situations. With the participation of 12 high school students, 8 parents, and 4 active professionals, the program included activities based on real-life scenarios in fields such as engineering, science, and economics, to demonstrate the applicability of mathematics in various professions. The motivation behind this approach stems from the need to guide undecided students about their academic future, addressing the disconnect between mathematical learning and its practical application. Previous research indicates that contextualization of mathematics improves student interest and motivation, as well as helping them visualize potential careers. The program aimed not only to enrich mathematical learning but also to inspire students to consider careers related to mathematics, thus fostering a more informed and motivated choice of university studies.

  • Referencias bibliográficas
    • Boaler, J (2008). What's Math Got to Do with It?: How Parents and Teachers Can Help Children Learn to Love Their Least Favorite Subject....
    • Dodd, V, Hanson J, & Hooley T (2022). Increasing students’ career readiness through career guidance: measuring the impact with a validated...
    • Ernest, P (2004). Social Constructivism as a Philosophy of Mathematics. State University of New York Press.
    • Hobbs, L, & Davis, R (2013). Narrative Pedagogies in Science, Mathematics and Technology. Research in Science Education, 43, 1289-1305....
    • John, JE, Nelson, PA, Klenczar, B, & Robnett, RD (2020). Memories of math: Narrative predictors of math affect, math motivation, and future...
    • Lesh, R, & Zawojewski, J (2007). Problem Solving and Modeling. In FK Lester (Ed.), Second Handbook of Research on Mathematics Teaching...
    • Mason, J, Burton, L, & Stacey, K (1985). Thinking Mathematically. Addison-Wesley Publishing Company.
    • Patton, MQ (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd ed.). Sage Publications.
    • Sharapova, N, Zholdasbekova, S, Arzymbetova, S, Zaimoglu, O, & Bozshatayeva, G (2023). Efficacy of school-based career guidance interventions:...
    • Savickas, ML (2005). The theory and practice of career construction. En SD Brown, & RW Lent (Eds.), Career development and counseling:...
    • Soares, J, Carvalho, C, & Silva, AD (2022). A systematic review on career interventions for university students: Framework, effectiveness,...
    • Super, DE (1957). The psychology of careers: An introduction to vocational development. Harper & Brothers.

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno