Ir al contenido

Documat


Características del Discurso Matemático de un profesor durante la enseñanza de la Función Cuadrática

  • Natalia Múnera [1]
    1. [1] Universitat Autònoma de Barcelona

      Universitat Autònoma de Barcelona

      Barcelona, España

  • Localización: Epsilon: Revista de la Sociedad Andaluza de Educación Matemática "Thales", ISSN-e 2340-714X, ISSN 1131-9321, Nº 114, 2023, págs. 31-48
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • Characteristics of a teacher's Mathematical Discourse during the teaching of the Quadratic Function
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      El discurso matemático de un profesor durante la enseñanza de la función cuadrática es estudiado en clase de secundaria con estudiantes entre 13 y 16 años. En este discurso son analizados diferentes tipos de funciones (usos de la lengua), como: ideacionales, aquellas que posibilitan la producción de significado alrededor de contenidos matemáticos; textuales, aquellas que combinan significados producidos en clase; y funciones con peticiones ideacionales o textuales. Los resultados del análisis muestran dos características en el discurso matemático del profesor: hay tipos de funciones predominantes en su discurso y su hilo conductor está marcado por funciones con peticiones

    • English

      The mathematical discourse of a teacher during the teaching of the quadratic function is studied in a high school class with students between 13 and 16 years old. In this discourse, different types of functions (language uses) are analyzed, such as: ideational, those that enable the production of meaning around mathematical content; textual, those that combine meanings produced in class; and functions with ideational or textual requests. The results of the analysis show two characteristics in the teacher's mathematical discourse: there are predominant types of functions in his discourse and its common thread is marked by functions with requests

  • Referencias bibliográficas
    • Adler, J. (2012). Knowledge Resources in and for School Mathematics Teaching. En G. Gueudet, B. Pepin, y L. Trouche (Eds.), From Text to «Lived»...
    • Adler, J., y Ronda, E. (2015). A Framework for Describing Mathematics Discourse in Instruction and Interpreting Differences in Teaching. African...
    • Adler, J., y Venkat, H. (2014). Teachers’ mathematical discourse in instruction: Focus on examples and explanations. En H. Venkat, M. Rollnick,...
    • Bills, L., Dreyfus, T., Mason, J., Tsamir, P., Watson, A., & Zaslavsky, O. (2006). Exemplification in mathematics education. En J. Novotna,...
    • Halliday, M. A. K. (2014). Halliday’s introduction to functional grammar. Routledge.
    • Halliday, M. A. K. (2017). Obras esenciales de M.A.K. Halliday. (J. Arús, A. Montemayor−Borsinger, E. Ghio, A. Kevorkian, A. Lukin, F. Mónaco,...
    • Kaput, J., Blanton, M., y Moreno, L. (2008). Algebra from a symbolization point of view. En J. Kaput, D. Carraher, y M. Blanton (Eds.), Algebra...
    • Kostić, V., y Sekulić, T. (2022). Teaching quadratic functions in Classroom and online using mathematical software tools. Proceedings TIE...
    • Morgan, C. (2006). What does social semiotics have to offer mathematics education research? Educational Studies in Mathematics, 61, 219-245.
    • Planas, N., Chico, J., García-Honrado, I., y Arnal-Bailera, A. (2019). Discursos del alumno y del profesor en clase de matemáticas. En Investigación...
    • Ruthven, K., y Hofmann, R. (2016). A case study of epistemic order in mathematics classroom dialogue. PNA, 11(1), 5-33.
    • Sfard, A. (2008). Thinking as Communicating: Human Development, the Growth of Discourses, and Mathematizing. Cambridge, MA: Cambridge University...
    • Sfard, A. (2012). Introduction: Developing mathematical discourse — Some insights from communicational research. International Journal of...
    • Venkat, H., y Adler, J. (2012). Coherence and connections in teachers’ mathematical discourses in instruction. Pythagoras, 33(3).
    • Watson, A., y Mason, J. (2005). Mathematics as a constructive activity: Learners generating examples. Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
    • Zodik, I., y Zaslavsky, O. (2008). Characteristics of teachers’ choice of examples in and for the mathematics classroom. Educational Studies...

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno