The teaching of statistics and probability begins in the first years of primary school since both processes are necessary to understand and implement the statistical research cycle from data collection, data processing, data analysis and drawing of conclusions from these. This qualitative and descriptive research was focused on collecting information about the argumentative characteristics of the interpretation of frequency tables for grouped data, in students in their second year of high school (15-16 years), which is relevant because the interpretation of this type of this type of tables entails errors and problems within the statistical research cycle. From different analyzes of interpretations of statistical elements for the graphs and adapted to the frequency tables that are relevant to this research, three categories were proposed for these interpretations: rational, intuitive, and literal. The predominating category was the rational type, consisting of using relevant mathematic concepts and explanations, with the assurance that these are the suitable mechanisms for solving problems and generating arguments with mathematical foundations.
La enseñanza de la estadística y probabilidad inicia en los primeros años de educación básica pues ambas ramas son necesarias para comprender e implementar el ciclo de investigación estadística desde la recolección de datos, su procesamiento, análisis y elaboración de conclusiones a partir de estos. Esta investigación cualitativa y descriptiva se centró en recoger información sobre las características argumentativas de la interpretación de tablas de frecuencia para datos agrupados, en estudiantes de segundo medio (15-16 años), lo cual es relevante pues la interpretación de este tipo de tablas conlleva a errores y problemas dentro del ciclo investigativo estadístico. Desde distintos análisis de interpretaciones de elementos estadísticos para los gráficos y adaptados a las tablas de frecuencia atingentes a esta investigación, se propusieron tres categorías para estas interpretaciones: racional, intuitivo y literal, de las cuales predominó el tipo racional consistente en utilizar conceptos y explicaciones matemáticas pertinentes, con la seguridad de que son los mecanismos adecuados para resolver problemas, generando argumentos con fundamentos matemáticos.
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