Ir al contenido

Documat


Trabajos Finales de Grado y Máster orientados a investigación como caso de éxito

  • Fernando Martínez-Plumed [1] ; José Hernández-Orallo [1] Árbol académico
    1. [1] Universidad Politécnica de Valencia

      Universidad Politécnica de Valencia

      Valencia, España

  • Localización: Actas de las Jornadas sobre la Enseñanza Universitaria de la Informática (JENUI), ISSN 2531-0607, Nº. 7, 2022, págs. 335-342
  • Idioma: español
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      La realización de proyectos y trabajos académicos realizados al final de los estudios de grado y máster deben desafiar al estudiante a pensar de nuevas maneras, a aplicar sus conocimientos para explorar y resolver problemas, y a compartir ese pensamiento y esa nueva experiencia con sus compañeros. En este sentido, dotar de un un carácter investigador e indagador a estos proyectos es fundamental, no sólo para quienes deciden seguir una carrera académica, sino también para los que eligen una trayectoria profesional para su futuro. En este contexto, este trabajo describe la metodología seguida por nuestro equipo de investigación para proponer y supervisar TFG/TFMs de carácter investigador de manera colaborativa y coordinada entre los integrantes del grupo. El objetivo principal es aumentar la excelencia y la calidad de los trabajos así como mejorar la motivación de nuestros estudiantes involucrándoles en los proyectos de investigación en los que participamos. Los datos obtenidos a través de encuestas realizadas a los alumnos así como el análisis de las calificaciones muestran que no solo los objetivos y competencias se han alcanzado, sino que también la motivación alcanza niveles elevados.

    • English

      The completion of academic projects and assignments at the end of Bachelor’s and Master’s degrees should challenge students to think in new ways, to apply their knowledge to explore and solve problems, and to share that thinking and new experience with their peers.

      In this sense, giving a research and inquiry character to these projects is essential, not only for those who decide to pursue an academic career, but also for those who choose a professional path for their future. In this context, this paper describes the methodology followed by our research team to propose and supervise TFG/TFMs of a research nature in a collaborative and coordinated manner among the members of the group.

      The main objective is to increase the excellence and quality of the work as well as to improve the motivation of our students by involving them in the research projects in which we participate. The data obtained through student surveys and grade analysis show that not only have the objectives and competences been achieved, but also that motivation is high.

  • Referencias bibliográficas
    • [1] J. C. E. Alvarez and G. E. Jiménez. Investigar para publicar: una pregunta y una propuesta para la escritura de los docentes en la universidad....
    • [2] J. Bailey, J. Fyffe, and E. Van Acker. Capstone subjects in undergraduate business degrees: A good practice guide. Griffith University,...
    • [3] P. Barredo, J. Hernández-Orallo, F. MartınezPlumed, and S. h Éigeartaigh. The scientometrics of ai benchmarks: Unveiling the underlying...
    • [4] J. Bergmann and A. Sams. Flipped learning: Gateway to student engagement. Int. Society for Technology in Education, 2014.
    • [5] H. R. Bourne. Point of view: A fair deal for phd students and postdocs. Elife, 2:e01139, 2013.
    • [6] A. Brew. Research and teaching from the stu- dents’ perspective. In Int. policies and practices for academic enquiry: An international...
    • [7] F. Chan Fong Yee. Reflections on teaching and research: Two inseparable components in higher education. Teachers and Teaching, 20(6):755–...
    • [8] L. Contreras and C. Ferri. Wind-sensitive interpolation of urban air pollution forecasts. Procedia Computer Science, 80:313–323, 2016.
    • [9] Á. G. Crespo. Mejora de la docencia mediante proyectos de investigación: Planificación estratégica de sistemas de información. JENUI,...
    • [10] P. Dart, L. Johnston, and C. Schmidt. Enhancing project-based learning: Variations on mentoring. In ASWEC, pages 112–117. IEEE, 1996.
    • [11] R. Desislavov, F. Martínez-Plumed, and J. Hernández-Orallo. Compute and energy consumption trends in deep learning inference. arXiv preprint...
    • [12] B. Diaz-Agudo, J. A. Recio-Garcia, and G. Jimenez-Diaz. Metodología docente para trabajos de fin de grado en grupos de investigación....
    • [13] Eurydice and A. . C. E. Agency. The european higher education area in 2012: Bologna process implantation report. Ministerio de Educación,...
    • [14] J. M. García and M. E. Acacio. El proyecto de investigación: Un complemento eficaz en la docencia de arquitectura de computadores. JENUI,...
    • [15] G. Gibbs. Learning by doing: A guide to teaching and learning methods. Further Education Unit, 1988.
    • [16] J. M. Gómez Hidalgo et al. Plenum: integración de la investigación en la docencia. JENUI, 2005.
    • [17] M. Healey. Linking research and teaching to benefit student learning. Journal of Geography in Higher Education, 29(2):183–201, 2005.
    • [18] M. Healey and A. Jenkins. Developing undergraduate research and inquiry. Higher Education Academy York, 2009.
    • [19] M. Healey, M. Jenkins, and C. Roberts. Researching and evaluating active and inquiry-based learning in geography in higher education....
    • [20] M. Healey, E. Pawson, and M. Solem. Active learning and student engagement: International perspectives and practices in geography in...
    • [21] M. Healy. Linking research and teaching: exploring disciplinary spaces and the role of inquirybased learning. Reshaping the university,...
    • [22] J. Holgado Barroso. El trabajo de fin de grado, una oportunidad para la investigación universitaria. Calidad de la Docencia Universitaria...
    • [23] W. v. Humboldt. On the spirit and organisational framework of intellectual institutions in berlin. Minerva, 8(2):242–250, 1970.
    • [24] G. Jaimovitch-Lopez, D. Castellano Falcón, C. Ferri, and J. Hernández-Orallo. Think big, teach small: Do language models distil occam’s...
    • [25] J. Kinzie. Taking stock of capstones and integrative learning. Peer review, 15(4):27, 2013.
    • [26] R. Land. Undergraduate research in scotland: an enhancement-led approach. Council on undergraduate research quarterly., 33(4):35–41,...
    • [27] A. P. Márquez, J. M. Gil, and L. A. Rosado. Hacia una metodología para el desarrollo de trabajos y proyectos fin de carrera en ingeniería...
    • [28] S. Marshall. Supervising projects and dissertations. In A handbook for teaching and learning in higher education, pages 168–183. 2008.
    • [29] M. d. P. S. Martín, D. P. Ezama, and M. L. D. Jalón. El papel de la investigación como método para el desarrollo de conocimientos y competencias...
    • [30] F. Martínez-Plumed, P. Barredo, S. O. Heigeartaigh, and J. Hernández-Orallo. Research community dynamics behind popular AI benchmarks....
    • [31] F. Martínez-Plumed, J. C. Casamayor, C. Ferri, J. A. Gómez, and E. V. Vidal. Saler: a data science solution to detect and prevent corruption...
    • [32] F. Martínez-Plumed, E. Gómez, and J. Hernández-Orallo. Futures of artificial intelligence through technology readiness levels. Telematics...
    • [33] S. Muggleton. Inductive logic programming. Number 38. Morgan Kaufmann, 1992.
    • [34] S. O’Donovan, J. Gain, and P. Marais. A case study in the gamification of a university-level games development course. In SAICSIT, pages...
    • [35] J. J. Olarte Larrea, F. J. García-Izquierdo, C. Domínguez Pérez, and A. Elizondo. Valoración de los estilos de dirección de proyectos...
    • [36] B. C. on Educating Undergraduates in the Research University. Reinventing undergraduate education: A blueprint for America’s research...
    • [37] E. Onaindía and L. Hernández. Docencia e investigación en inteligencia artificial en la universidad politécnica de valencia. JENUI, 98:340–346.
    • [38] L. A. Paul. Transformative experience. OUP Oxford, 2014.
    • [39] B. Process. European higher education area and bologna process, 2018.
    • [40] M. S. Roth. My modern experience teaching a mooc. Chronicle of Higher Education, 2013.
    • [41] J. Rowley and F. Slack. What is the future for undergraduate dissertations? Education+ Training, 2004.
    • [42] J. Serrano-Guerrero, F. P. Romero, and J. A. Olivas. El proyecto fin de carrera como medio conductor para la iniciación a la investigación....
    • [43] D. Vallejo-Huanga, P. Morillo, and C. Ferri. Semi-supervised clustering algorithms for grouping scientific articles. Procedia Computer...
    • [44] F. Van Vught. The eu innovation agenda: Cha- llenges for european higher education and research. Higher education management and policy,...
    • [45] C. Woolston. Phds: the tortuous truth. Nature, 2019.

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno