Ir al contenido

Documat


Matemàtiques a l’estany

  • Ramon Miquel Bergadà Marimon [1]
    1. [1] INS Martí l’Humà de Montblanc
  • Localización: NouBiaix: revista de la FEEMCAT i la SCM, ISSN-e 2014-7104, ISSN 1133-4282, Nº. 38, 2016, págs. 24-42
  • Idioma: catalán
  • Enlaces
  • Resumen
    • English

      «Matemàtiques a l’estany» (mathematics at the pond) is a mathematics project proposal for secondary education, carried out by means of a training itinerary which consists of six stages. Its starting point is the study of a problem or a contextual project related to the contents to be studied. Solving this initial proposal will generate the introduction of mathematical contents, the use of manipulative and technological materials, carrying out individual or collaborative activities, as well as sharing and presenting ideas and results. Evaluation takes place during the entire process. The classroom is not limited to physical space, but goes much further, as it includes the immediate surroundings, virtual surroundings and technological tools of communication and collaboration. The objective is for the students to «do maths». «For the things we have to learn, we learn by doing them» (Aristotle).

    • català

      «Matemàtiques a l’estany» és una proposta de treball de les matemàtiques a l’ESO a través d’un itinerari formatiu que consta de sis etapes, i que té com a punt de partida l’estudi d’un problema o un projecte contextual en connexió amb els continguts a estudiar. La resolució d’aquesta proposta inicial provocarà la introducció de continguts matemàtics, l’ús de materials manipulatius i tecnològics, la realització d’activitats individuals i col.

      laboratives i compartir i presentar idees i resultats. L’avaluació està integrada en tot el procés i l’aula no es redueix a un espai físic, sinó que va molt més enllà, ja que inclou l’entorn més proper, l’entorn virtual i les eines tecnològiques de comunicació i de col.

      laboració. Tot això amb l’objectiu que l’alumnat «faci matemàtiques». «El que hem d’aprendre a fer ho aprenem fent-ho» (Aristòtil).

  • Referencias bibliográficas
    • Alsina, A., Busquets, O., Esteve, O., Torra, M. (2006). La reflexió sobre la pròpia pràctica: una eina per progressar en l’ensenyament de...
    • ARB (Assessment Resource Bank)-Mathematics. http://arb.nzcer.org.nz.
    • Aubanell, A. (2006). Materials manipulables a l’aula de matemàtiques. Biaix, 25, 45-56.
    • Aubanell, A. (2006). Recursos materials i activitats experimentals en l’educació matemàtica a secundària. http://www.xtec.cat/~aaubanel.
    • Barberà, E. (2001). Pensar matemàticament: estratègies per al pensament. Escola catalana, 376.
    • Bonals, J. (2000). El trabajo en pequeños grupos en el aula. Barcelona: Graó.
    • Burgués, C., Sarramona, J. (2013) Competències bàsiques de l’àmbit matemàtic. Identificació i desplegament a l’educació secundària obligatòria....
    • Callís Franco, J., Canals Tolosa, M. A. (2003). Curs per a l’actualització de l’ensenyament/aprenentatge de la matemàtica. Barcelona: Generalitat...
    • Creamat. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament d’Ensenyament. http://srvcnpbs. xtec.cat/creamat/joomla/index.php/inici.
    • Edu3.cat. Portal de ràdio i televisió educatives per Internet. www.edu3.cat.
    • Edu365.cat. Portal del Departament d’Ensenyament. Generalitat de Catalunya. http://www. edu365.cat.
    • Esteve, O. (2007). Nuevas perspectivas en la formación de profesorado de lenguas: hacia el aprendizaje reflexivo o «Aprender a través de la...
    • Freudenthal, H. (1991) Revisiting mathematics education: China lectures. Kluwer Academic Publishers.
    • Freudenthal Institute. Applets for mathematics students. http://www.fi.uu.nl/wisweb/en.
    • Grup Zero. (1985). Les funcions circulars. 2a. ed. Barcelona: Vicens-Vives (Col. lecció Matemàtiques Grup Zero).
    • JClic. Entorn per a la creació, realització i avaluació d’activitats educatives multimèdia. http://clic.xtec.cat/ca/jclic.
    • NRICH enriching mathematics. http://nrich.maths.org/frontpage.
    • Oliu, V. (2011). Itineraris de matemàtiques: recobriment curricular amb seqüències didàctiques per a l’aula digital de secundària. https://sites.google.com/site/victoriaoliu.
    • Pisa 2003. Ítems alliberats (2005). Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament d’Ensenyament. Consell Superior d’Avaluació del Sistema...
    • Planas, N., Alsina, A. (2009.). Educación matemática y buenas prácticas: infantil, primaria, secundaria y educación superior. Graó, 257.
    • Pòlya, G. (1967). La découverte des mathématiques. París: Dunod.
    • Puig Adam, P. (1955). Decàleg per a la didàctica de la matemàtica.
    • Queralt Gil, J. (2006). Moodle i el constructivisme social. V Jornades de Programari Lliure. Barcelona: UPC.
    • Romo, G. (2008). TooMates. Web d’exercicis de matemàtiques. http://www.toomates.net.
    • Thatquiz. Activitats i proves de matemàtiques per a alumnes i professors de tots els nivells. http://www.thatquiz.org/ca.
    • XTEC. Competències bàsiques. http://www.xtec.cat/web/guest/hom.

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno