Ir al contenido

Documat


Towards effective educational feedback through Augmented Audience Response Systems

  • Iván González Diaz [1] ; Ramón Hervás Lucas [1] ; Jesús Fontecha [1] ; Ana Isabel Molina [1] ; Manuel A. Serrano [1] ; Carmen Lacave [1] ; Tania Mondéjar [1] ; Alfonso Niño [1]
    1. [1] University of Castilla-La Mancha
  • Localización: IE Comunicaciones: Revista Iberoamericana de Informática Educativa, ISSN-e 1699-4574, Nº. 33 (Enero-Junio), 2021, págs. 1-13
  • Idioma: inglés
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Los Sistemas de Respuesta de Audiencia (SRA) promueven el aprendizaje significativo en el aula al aumentar la participación de los estudiantes y fomentar su pensamiento crítico durante las clases. El aprendizaje activo se lleva a cabo cuando el profesor plantea preguntas a la audiencia, utilizando medios digitales y los estudiantes dan sus respuestas, presentadas en última instancia como resultados agregados en los que no se identifican las respuestas individuales. Estos resultados proporcionan una retroalimentación instantánea y un impacto directo en el aprendizaje. Por su parte, el profesor también aprovecha estos resultados para corregir errores, malentendidos y reforzar conceptos "sobre la marcha". A pesar de su probada utilidad, el concepto de SRA apenas ha cambiado/evolucionado desde su incursión en la educación a mediados de los 80. Este trabajo contribuye a la investigación en Informática Educativa de dos maneras: (1) proporcionando una evaluación preliminar de un nuevo concepto de SRA, con características ampliadas, denominado Sistemas de Respuesta de Audiencia Aumentado (A-ARS). En este sentido, se realiza un ensayo con 19 usuarios para identificar los puntos fuertes y debilidades del concepto A-ARS; y (2), presentando los esfuerzos técnicos realizados hasta la fecha para la construcción de un prototipo de A-ARS, basado en las lecciones aprendidas de la evaluación.

    • English

      ARSs promote significant learning in the classroom by increasing student participation and encouraging their critical thinking during the lessons. Basically, active learning is accomplished when the teacher poses questions to the audience using digital media and students give their responses, ultimately presented as aggregated results where individual's responses are not identified. These results provide live feedback and direct learning impact on the students. For its part, teacher also takes advantage of these results to correct mistakes, misunderstandings and to reinforce concepts “on the fly”. Despite its proven usefulness, the ARS concept has hardly changed/evolved since its incursion into education in the mid-1980s. This work contributes to the educational informatics research in two ways: (1) by providing a preliminary evaluation of a novel concept of ARS, with extended features, named Augmented Audience Response systems (A-ARS). In this sense, a trial with 19 users is performed to highlight strengths and weaknesses of the A-ARS concept; and (2), by presenting the technical efforts made to date for the construction of a A-ARS prototype based on lessons learnt from the evaluation.

  • Referencias bibliográficas
    • Ausubel, D. P. (1968). Educational Psychology: A Cognitive View. Holt, Rinehart & Winston.
    • Bergmann, J., & Sams, A. (2012). Flip your classroom: Reach every student in every class every day. International society for technology...
    • Blasco-Arcas, L., Buil, I., Hernández-Ortega, B., & Sese, F. J. (2013). Using clickers in class. the role of interactivity, active collaborative...
    • Buil, I., Catalán, S., & Martínez, E. (2016). Do clickers enhance learning? A control-value theory approach. Computers & Education,...
    • Castillo-Manzano, J. I., Castro-Nuño M., López-Valpuesta, L., Sanz-Díaz, M. T., & Yñiguez, R. (2016). Measuring the effect of ARS on academic...
    • Chien, Y., Chang, Y., & Chang, C. (2016). Do we click in the right way? A meta-analytic review of clicker-integrated instruction. Educational...
    • Dawson, D., Meadows, K., & Haffie, T. (2010). The Effect of Performance Feedback on Student Help-Seeking and Learning Strategy Use: Do...
    • Earls, N., F. (2015). Audience Response Systems: A Comparison of Rewarded Responses versus Nonincentivized Responses Using Clickers as a More...
    • Gok, T. (2011). An evaluation of student response systems from the viewpoint of instructors and students. Turkish Online Journal of Educational...
    • Hervás, R., Ruiz-Carrasco, D., Mondéjar, T., & Bravo, J. (2017, 23-26 may) Gamification mechanics for behavioral change: a systematic...
    • Keough, S. M. (2012). Clickers in the Classroom: A Review and a Replication. Journal of Management Education, 36(6), 822-847. https://doi.org/10.1177/1052562912454808
    • Novak, G., Patterson, E., Gavrin, A., & Christian, W. (1999). Just-in-Time Teaching: Blending active Learning and Web Technology. Addison-Wesley...
    • Petress, K. (2006). An Operational Definition of Class Participation. College Student Journal, 40(4), 821–823.
    • Spinney, J. E. L., & Kerr, S. E. (2018). Students' perceptions of clickers for enhancing student engagement and academic achievement....
    • Streeter, J. L., & Rybicki, F. J. (2006). A Novel Standard-Compliant Audience Response System for Medical Education. Radio Graphics, 26(4),...

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno