Ir al contenido

Documat


¿Pueden los niños aprender a programar usando un entorno de programación basado en texto con un agente compañero?

  • Elizabeth K. Morales-Urrutia [3] ; José M. Ocaña [1] ; Diana Pérez-Marín [2] ; Celeste Pizarro [2]
    1. [1] Universidad Técnica de Ambato

      Universidad Técnica de Ambato

      Ambato, Ecuador

    2. [2] Universidad Rey Juan Carlos

      Universidad Rey Juan Carlos

      Madrid, España

    3. [3] Ejército Ecuatoriano
  • Localización: IE Comunicaciones: Revista Iberoamericana de Informática Educativa, ISSN-e 1699-4574, Nº. 32 (Julio-Diciembre), 2020, págs. 34-45
  • Idioma: español
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Aprender a programar en Educación Primaria está generando un gran interés investigador en los últimos años. Se necesita más investigación sobre los entornos y lenguajes de programación más adecuados para los niños. Un enfoque parece estar centrado en el uso de programas basados en bloques sin posibilidades de depuración y usando lenguajes multimedia simplificados. Por otro lado, también tiene bastante interés la investigación en agentes compañeros para facilitar el aprendizaje en niños. En este artículo, la pregunta de investigación es si los niños, sin conocimiento previo de programación, podrán aprender a programar usando un entorno de programación basado en texto con un agente compañero. La hipótesis es que los niños mejorarán sus notas de forma significativa usando un entorno de aprendizaje de la programación basado en texto con un agente compañero. Para comprobar la hipótesis se ha llevado a cabo un experimento con 21 estudiantes de entre 10 y 12 años en España. Durante los tres meses que duró el experimento, los estudiantes usaron el sistema una hora por semana. Los resultados obtenidos validan la hipótesis. Los niños pueden aprender a programar usando un entorno de programación basado en texto con un agente compañero sin necesidad de tener conocimientos previos de programación.

    • English

      Learning how to program in Primary Education has attracted a great deal of research for the last decades. It is not clear how programming environments and languages should be adapted to children for better learning and use. One trend seems to be focused on the use of visual block-based programming environments with multimedia programming languages. There has also been research a great deal of interest in the research of learning companions to help children to learn. In this paper, the research question is whether children, withour previous programming knowledge, can learn how to program by using a text-based programming environment with a learning companion. It is our hypothesis that children will have a significant increase of their test scores when using such programming learning environment. An experiment was carried out with 21 students between 10 and 12 years old in Spain. During the experiment, for three months, students used the textual programming environment with the learning companion one-hour per week. The pre-post test results have validated the hypothesis. Children can learn how to program by using a text-based programming environment with a learning companion, even if they do not have previous programming knowledge.

  • Referencias bibliográficas
    • Adam, C. L. Cavedon, L. Padgham, Hello Emily, how are you today? Personalised dialogue in a toy to engage children, presented at the proceedings...
    • Adam, M. Daoud, P. Frison. 2019. Direct Manipulation versus Text-based Programming. An experiment report. ITICSE 2019, DOI: 10.1145/3304221.3319738
    • Balanskat, A. and K. Engelhardt, "Computing our future. Computer programming and coding Priorities, school curricula and initiatives across...
    • Brackmann, C., D. Barone, A. Casali, R. Boucinha, S. Muñoz-Hernandez. 2016. Computational thinking: Panorama of the Americas. In Computers...
    • Feurzeig, W., S. Papert. 1967. The logo programming language. ODP-Open Directory Project.
    • García-Peñalvo, F.J. "A brief introduction to TACCLE 3 - Coding European Project," in 2016 International Symposium on Computers in...
    • García-Peñalvo, F.J. and J. A. Mendes, "Exploring the computational thinking effects in pre-university education," Computers in Human...
    • Lye, S.Y. and J. H. L. Koh, "Review on teaching and learning of computational thinking through programming: What is next for K-12?,"...
    • Howland, K., J. Good and K. Nicholson, "Language-based Support for Computational Thinking," in 2009 Ieee Symposium on Visual Languages...
    • Martínez-Valdés, J.A., J. Á. Velázquez-Iturbide and R. Hijón-Neira, "A (Relatively) Unsatisfactory Experience of Use of Scratch in CS1,"...
    • Vico, F. "ToolboX: Una estrategia transversal para la enseñanza de la programación en entornos educativos," ReVisión, vol. 10, no....
    • García-Peñalvo, F.J., F. Llorens Largo, X. Molero Prieto and E. Vendrell Vidal, "Educación en Informática sub 18 (EI<18)," ReVisión,...
    • Heidig, S. and G. Clarebout, “Do pedagogical agents make a difference to student motivation and learning?”, Educ. Res. Rev. 6, 27–54, 2011.
    • Heintz, F., L. Mannila, T. Färnqvist, “A review of models for introducing computational thinking, computer science and computing in K-12 education”,...
    • Jacobsen, H. 2014. Five-years-olds learn coding in schools to prepare for future labour market. EurActiv.com - EU News & policy debates,...
    • Kalelioğlu, F. 2015. A new way of teaching programming skills to children: Code. org. Computers in Human Behavior, 52, 200-210.
    • Lee, J.K. W.D. Stiehl, R.L. Toscano, and C. Breazeal, "Semi-autonomous robot avatar as a medium for family communication and education",...
    • Lee, J.K., W.D. Stiehl, R.L. Toscano, and C. Breazeal, "Semi-autonomous robot avatar as a medium for family communication and education",...
    • Lim, M.Y. "Memory models for intelligent social companions". Human-computer interaction: The agency perspective (pp. 241–262). Berlin,...
    • Llorens-Largo, F., F. J. García-Peñalvo, X. Molero Prieto and E. Vendrell Vidal, "La enseñanza de la informática, la programación y el...
    • Lopez Mencia, B. Agentes animados personificados en sistemas interactivos: diseño y evaluación. Doctoral thesis, Universidad Politecnica de...
    • Muñoz, R., T. Barcelos, R. Villarroel, I. Frango. 2017. Using Scratch to Support Programming Fundamentals. Journal on Computational Thinking...
    • Murphy, E., T. Crick and J. H. Davenport, "An Analysis of Introductory Programming Courses at UK Universities," The Art, Science,...
    • Ouahbi, I., F. Kaddari, H. Darhmaoui, A. Elachqar, S. Lahmine, S. 2015. Learning basic programming concepts by creating games with Scratch...
    • Papavlasopoulou, S., M. N. Giannakos, and L. Jaccheri, "Exploring children's learning experience in constructionism-based coding activities...
    • Papert, S. 1980. Mindstorms: Children, computers, and powerful ideas. New York, NY: Basic Books.
    • Resnick, M., J. Maloney, A. Monroy-Hernandez, N. Rusk, E. Eastmond, K. Brennan, K. 2009. Scratch: Programming for all. Communications of the...
    • Roa Seïlerm, N. "Designing Interaction Strategies for Companions interacting with children", Emot., Tech., and Design Emot. and Techn.,...
    • Serna-Agudelo, B., E. Recalde-España, G. Adolfo - Beltrán, C. Cañón – Recalde. 2018. El Scratch como estrategia didáctica para desarrollar...
    • Velázquez-Iturbide et al., "Informe del Grupo de Trabajo SCIE/CODDII sobre la enseñanza preuniversitaria de la informática," Sociedad...
    • Velázquez-Iturbide, J.A., "Report of the Spanish Computing Scientific Society on Computing Education in Pre-University Stages," in...
    • Wing, J.M. 2006. Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33–35.
    • Zainuddin, Z., M. Shujahat, H. Haruna, and S. Kai Wah Chu, "The role of gamified e-quizzes on student learning and engagement: An interactive...
    • Zapata-Ros, M. "Computational Thinking Unplugged," Education in the Knowledge Society, vol. 20, art. 18, 2019. doi: 10.14201/eks2019_20_a18.

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno