Ir al contenido

Documat


La introducción de los números reales en la enseñanza secundaria: un análisis institucional de libros de texto

    1. [1] University of Montreal

      University of Montreal

      Canadá

  • Localización: Números: Revista de didáctica de las matemáticas, ISSN-e 1887-1984, ISSN 0212-3096, Nº. 105, 2020, págs. 7-24
  • Idioma: español
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      En este artículo se presenta un análisis de la introducción de los números irracionales y reales en libros de texto de secundaria, usando una muestra de libros de texto brasileños usados en escuelas públicas y aprobados por el Ministerio de Educación. Nuestros análisis siguen un enfoque institucional (utilizando la Teoría Antropológica de lo Didáctico de Chevallard). Los resultados indican que la noción de número irracional se introduce, en general, basándose en la representación decimal de los números y que la necesidad matemática para la construcción de los reales no es clara en estos libros. Se puede decir que los libros usados en instituciones de enseñanza secundaria desarrollan organizaciones matemáticas que se enfocan en el bloque práctico

    • English

      In this paper, we analyse the introduction of irrational and real numbers in secondary textbooks, using a sample of Brazilian textbooks used in state schools and approved by the Ministry of Education. The analyses discussed in this paper follow an institutional perspective (using Chevallard’s Anthropological Theory of the Didactic). Our results indicate that the notion of irrational number is generally introduced on the basis of the decimal representation of numbers, and that the mathematical need for the construction of the field of real numbers remains unclear in the textbooks. It seems that textbooks used in secondary teaching institutions develop mathematical organisations witch focus on the practical block.

  • Referencias bibliográficas
    • Balacheff, N. (1987). Processus de preuve et situations de validation. Educational Studies in Mathematics, 18, 147-176.
    • Barbé, J., Bosch, M., Espinoza, L. & Gascón, J. (2005). Didactic restrictions on the teacher’s practice: the case of limits of functions...
    • Bergé, A. (2008). Students’ perception of the completeness property of the set of real numbers. Presented at the 11th International Conference...
    • Bronner, A. (1997). Les rapports d’enseignants de troisième et de seconde aux objets « nombre réel » et « racine carrée ». Recherches en Didactique...
    • Chevallard, Y. (1999). L’analyse des pratiques enseignantes en théorie anthropologique du didactique. Recherches en Didactique des Mathématiques,...
    • Fischbein, E., Jehiam, R., & Cohen, D. (1995). The concept of irrational number in high-school students and prospective teachers. Educational...
    • Giraldo, V., González-Martín, A.S., & Santos, F.L. (2009). An analysis of the introduction of the notion of continuity in undergraduate...
    • González-Martín, A.S., Giraldo, V., & Souto (2013). The introduction of real numbers in secondary education: an institutional analysis...
    • González-Martín, A.S., Nardi, E., & Biza, I. (2011). Conceptually-driven and visually-rich tasks in texts and teaching practice: the case...
    • Howson, G. (1995). Mathematics textbooks: A comparative study of grade 8 texts (Vol. 3). Vancouver: Pacific Educational.
    • Katz, V.J. (1992). A History of Mathematics: An Introduction. New York: Harper Collins. Law, N., Pelgrum, W.J., & Plomp, T. (2008). Pedagogy...
    • Lithner, J. (2004). Mathematical reasoning in calculus textbook exercises. Journal of Mathematical Behavior, 23, 405-427.
    • Raman, M. (2004). Epistemological messages conveyed by three high-school and college mathematics textbooks. Journal of Mathematical Behavior,...
    • Reys, B.J., & Reys, R.E. (2007). An agent of change: NSF sponsored mathematics curriculum development. NCSM Journal of Mathematics Education...
    • Soares, E.F.E., Ferreira, M.C.C., & Moreira, P.C. (1999). Números reais: concepções dos licenciandos e formação Matemática na licenciatura....
    • Souto. A. M. (2010). Análise dos Conceitos de Número Irracional e Número Real em Livros Didáticos da Educação Básica. Master Thesis, Rio de...
    • Sträßer, R. (2009). Instruments for learning and teaching mathematics. An attempt to theorise about the role of textbooks, computers and other...
    • Stylianides, G.J. (2009). Reasoning-and-proving in school mathematics textbooks. Mathematical Thinking and Learning, 11 (4), 258-288.
    • Wagner, D. (2012). Opening mathematics texts: Resisting the seduction. Educational Studies in Mathematics, 80 (1-2), 153-169.
    • Winsløw, C. 2006. Transformer la théorie en tâches : la transition du concret à l’abstrait en analyse réelle. In R. Rouchier & I. Bloch...
    • Zazkis, R., & Sirotic, N. (2004). Making sense of irrational numbers: focusing on representation. In M. Høines & A.B. Fugelstad (Eds.),...

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno