Ir al contenido

Documat


El Programa Etnomatemáticas: Perspectivas Actuales y Futuras

  • Rosa, Milton [2] ; Orey, Daniel Clark [1] ; Gavarrete, Maria Elena
    1. [1] Universidade Federal de Ouro Preto

      Universidade Federal de Ouro Preto

      Brasil

    2. [2] niversidade Federal de Ouro Preto
  • Localización: Revista Latinoamericana de Etnomatemática, ISSN-e 2011-5474, Vol. 10, Nº. 2, 2017 (Ejemplar dedicado a: Número Especial: Primer Encuentro Latinoamericano de Etnomatemática ELEm1), págs. 69-87
  • Idioma: español
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      ResumenEste artículo ofrece una amplia visión en etnomatemáticas que incluye ideas, procedimientos y prácticas enraizadas en diversos contextos culturales. Al reflexionar en las dimensiones sociales, educativas y políticas de la etnomatemática se abordan aspectos importantes de este programa de investigación que conlleva al desarrollo de enfoques innovadores para el desarrollo de una sociedad dinámica y “glocalizada”. La etnomatemática reconoce que los miembros de distintos grupos culturales desarrollan técnicas, métodos y explicaciones matemáticas únicos, los cuales les permiten entender y transformar las normas sociales. Las bases teóricas de las etnomatemáticas ofrecen alternativas válidas a los estudios tradicionales que aluden los aspectos pedagógicos y la naturaleza de la matemática. La agenda actual para la etnomatemática es continuar en marcha con una trayectoria progresiva que contribuya al logro de la justicia social, la paz y la dignidad para la humanidad. Las discusiones expuestas en este artículo comparten algunas ideas clave que facilitan una comprensión más clara del campo de la etnomatemática, al discutir acerca de las acciones pedagógicas sus contribuciones para los programas de formación docente

    • English

      This paper offers a broad view on ethnomathematics that includes the ideas, procedures, and practices rooted in diverse cultural contexts. By reflecting on the social, educational, and political dimensions of ethnomathematics, another important aspect of this research program is the development of innovative approaches for the development of a dynamic and glocalized society. Ethnomathematics recognizes that members of distinct cultural groups develop unique mathematical techniques, methods, and explanations that allow them to understand and transform societal norms. The theoretical basis of ethnomathematics offers a valid alternative to traditional studies of pedagogical aspects and the nature of mathematics. The current agenda for ethnomathematics is to continue an ongoing and progressive trajectory that contributes to the achievement of social justice, peace, and dignity for humanity. The discussions outlined in this article share a few of the key ideas that provide for a clearer understanding of the field of ethnomathematics by discussing its pedagogical actions and its contributions for teacher education programs.

  • Referencias bibliográficas
    • Barton, B., Fairhall, U., & Trinick, T. (1998). Tikanga Reo Tatai: issues in the development of a Maori mathematics. For the Learning...
    • Bishop, A. (2002). Mathematical acculturation, cultural conflicts, and transition. In G. Abreu, A. Bishop & N. Presmeg (Eds.). Transitions...
    • D’Ambrosio, U. (1985). Ethnomathematics and its place in the history and pedagogy of mathematics. For the Learning of Mathematics, 5(1), 44-48.
    • D’Ambrosio, U. (1999). Literacy, matheracy, and technoracy: a trivium for today. Mathematical Thinking and Learning, 1(2), 131–53.
    • D’Ambrosio, U. (2006). Ethnomathematics: link between traditions and modernity. Rotterdam, The Netherlands: Sense Publishers.
    • D’Ambrosio, U. (2007). Peace, social justice and ethnomathematics. The Montana Mathematics Enthusiast. Monograph 1, 25-34.
    • D’Ambrosio, U. (2009). A nonkilling mathematics. In J. E. PIM (Ed.). Toward a nonkilling paradigm (pp. 241-270). Honolulu, HW: Center for...
    • D’Ambrosio, U., & Rosa, M. (2008). A dialogue with Ubiratan D’Ambrosio: a Brazilian conversation about ethnomathematics. Revista Latinoamericana...
    • Eglash, R., Bennett, A., O'Donnell, C., Jennings, S., & Cintorino, M. (2006). Culturally situated designed tools: ethnocomputing from...
    • Gavarrete, M. E. (2013). La Etnomatemática como campo de investigación y acción didáctica: su evolución y recursos para la formación de profesores...
    • Gavarrete, M. E. (2015). Etnomatemáticas indígenas y formación docente: una experiencia en Costa Rica a través del modelo MOCEMEI. Revista...
    • Gerdes, P. (2005). Lunda symmetry where geometry meets art. Boston, MA: MIT Press.
    • Ladson-Billings, G. (1994). The dreamkeepers. San Francisco, CA: Jossey-Bass Publishing.
    • Orey, D. C., & Rosa, M. (2015a). Three approaches in the research field of ethnomodeling: emic (local), etic (global), and dialogical...
    • Orey, D. C., & Rosa, M. (2015b). Ethnomathematics: connecting cultural aspects of mathematics through culturally relevant pedagogy. Mathematics...
    • Orey, D. C., & Rosa, M. (2016). Reflecting on ethnomathematics as a pedagogical action in the mathematics curriculum. International Journal...
    • Rauff, J. (2009). Native American dice games and discrete probability. Journal of Mathematics and Culture, 4(1), 50-62.
    • Rosa, M. (2010). A mixed-methods study to understand the perceptions of high school leader about English language learners (ELL): the case...
    • Rosa, M., & Orey, D. C. (2005). Tendências atuais da etnomatemática como um programa: rumo à ação pedagógica. Zetetiké, 13(23), p. 121-136.
    • Rosa, M., & Orey, D. C. (2007). Cultural assertions and challenges towards pedagogical action of an ethnomathematics program. For the...
    • Rosa, M., & Orey, D. C. (2013). A etnomatemática como uma perspectiva metodológica para o ambiente virtual de aprendizagem a distância...
    • Rosa, M., & Orey, D. C. (2015a). Evidence of creative insubordination in the research of pedagogical action of ethnomathematics program....
    • Rosa, M., & Orey, D. C. (2015b). A trivium curriculum for mathematics based on literacy, matheracy, and technoracy: an ethnomathematics...
    • Sousa, F., & Palhares, P. (2015). A etnomatemática na comunidade piscatória de Câmara de Lobos em Portugal. Journal of Mathematics and...

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno