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Integración de Estándares de Gestión de TI mediante MIN-ITs

  • Antoni Lluís Mesquida [1] ; Antonia Mas [1] ; Tomás San Feliu [2] ; Magdalena Arcilla [3]
    1. [1] Universitat de les Illes Balears

      Universitat de les Illes Balears

      Palma de Mallorca, España

    2. [2] Universidad Politécnica de Madrid

      Universidad Politécnica de Madrid

      Madrid, España

    3. [3] Universidad Nacional de Educación a Distancia

      Universidad Nacional de Educación a Distancia

      Madrid, España

  • Localización: RISTI: Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, ISSN-e 1646-9895, Nº. Extra 1, 2014, págs. 31-46
  • Idioma: español
  • DOI: 10.4304/risti.e1.31-45
  • Títulos paralelos:
    • Integrating IT Management Standards through MIN_ITs
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Las empresas de desarrollo de software han apostado por la implantación de modelos y estándares de calidad con el objetivo de ofrecer productos que se adapten a las necesidades de los clientes y aumenten su satisfacción. Además de mejorar sus procesos de desarrollo de software, estas organizaciones también desean aumentar la capacidad de los procesos de otras disciplinas, como pueden ser la gestión de servicios de Tecnologías de la Información (TI) o la gestión de la seguridad de la información. Las normas ISO que definen las mejoras prácticas de estas áreas guardan una gran cantidad de relaciones entre sus recomendaciones, directrices y requisitos. A partir del estudio de todos estos elementos y aspectos comunes, se ha desarrollado el marco MINITs, un marco que facilita la implantación integrada de los diferentes estándares ISO de gestión de TI..

    • English

      Software development companies have opted for implementing quality models and standards in order to provide products that meet customers’ needs and increase their satisfaction. In addition to improving their software development processes, these organizations also wish to increase the capability of the processes related to other disciplines, such as Information Technology (IT) service management and information security management. The ISO standards that define the best practices in these areas keep a great number of relations among their recommendations, guidelines and requirements. From the study of all these common elements and aspects we have developed MIN-ITs, a framework that facilitates the integrated implementation of different ISO IT management standards.

  • Referencias bibliográficas
    • ISO (2003). ISO/IEC 15504-2:2003 Information technology -- Process assessment -- Part 2: Performing an assessment.
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    • ISO (2005a). ISO/IEC 27001:2005 Information technology – Security techniques – Information security management systems – Requirements, International Organization...
    • ISO (2005b). ISO/IEC 27002:2005 Information technology – Security techniques – Code of practice for information security management, International...
    • ISO (2006). ISO/IEC 15504-5:2006 Information Technology – Process Assessment – Part 5: An exemplar Process Assessment Model, International...
    • ISO (2008). ISO 9001:2008 Quality management systems – Requirements, International Organization for Standarization.
    • ISO (2010). ISO/IEC TR 20000-4:2010 Information technology – Service Management – Part 4: Process reference model, International Organization...
    • ISO (2011). ISO/IEC 20000-1:2011 Information technology – Service management – Part 1: Service management system requirements, International...
    • Mas, A. & Amengual, E. (2004). A Method for the Implementation of a Quality Management System in Software SMEs. Proc. 12th International...
    • Mas, A., Amengual, E. & Mesquida, A. L. (2010). Application of ISO/IEC 15504 in Very Small Enterprises. Systems, Software and Services...
    • Mas, A., Fluxà, B. & Amengual E. (2012). Lessons learned from an ISO/IEC 15504 SPI Programme in a Company. Journal of Software: Evolution...
    • Mesquida, A. L., Mas, A. & Amengual, E. (2011). An ISO/IEC 15504 Security Extension. Communications in Computer and Information Science...
    • Mesquida, A. L., Mas, A., Amengual, E. & Calvo-Manzano, J. A. (2012). IT Service Management Process Improvement based on ISO/IEC 15504:...
    • SEI (2010). CMMI® for Development, Version 1.3, Software Engineering Institute.
    • TSO (2011). ITIL® Lifecycle Publication Suite – Books. The Stationery Office.

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