Ir al contenido

Documat


Instrumental mediations and students’ identities

  • Autores: Steffen Mollegaard Iversen, Morten Misfeldt, Uffe Thomas Jankvist
  • Localización: Recherches en Didactique des Mathématiques, ISSN 0246-9367, Vol. 38, Nº 2, 2018, págs. 133-156
  • Idioma: inglés
  • Títulos paralelos:
    • Mediations instrumentales et identites des eleves
    • Mediaciones instrumentales e identidades de los estudiantes
  • Texto completo no disponible (Saber más ...)
  • Resumen
    • español

      Este artículo teórico considera la relación entre el uso de herramientas digitales en la enseñanza y aprendizaje de las matemáticas y el desarrollo de las identidades de los estudiantes como escritores matemáticos en la enseñanza secundaria superior. El marco teórico es el enfoque instrumental en educación matemática, que estudia cómo los estudiantes se apropian de los artefactos digitales como herramientas.

      Argumentamos que el foco en las mediaciones epistémicas y pragmáticas, dominantes durante mucho tiempo en este enfoque, se pueden incrementar con un foco en el trabajo de identidad de los alumnos. El interés por el trabajo de identidad de los alumnos en relación con el uso de herramientas digitales en matemáticas creció a partir de un estudio de caso etnográfico longitudinal con estudiantes de matemáticas de la secundaria superior danesa. Utilizando datos de este estudio, presentamos ejemplos empíricos de una perspectiva de identidad sobre el uso de herramientas digitales en educación matemática y discutimos posibles maneras de incorporar la "identidad" y el "trabajo identitario" en el enfoque instrumental.

    • English

      This theoretical article considers the relation between the use of digital tools in the teaching and learning of mathematics and the development of students’ identities as mathematical writers, within their upper secondary school education. The theoretical outset is the instrumental approach in mathematics education, which studies how students appropriate digital artifacts as tools. We argue that the focus on epistemic and pragmatic mediations, which has long been prevalent within this approach, can benefit from being augmented with a focus on the students’ identity work. The interest for students’ identity work in relation to their use of digital tools in mathematics grew out of a longitudinal ethnographic case study of Danish upper secondary students’ work with mathematics. Using data excerpts from this study we provide empirical examples of an identity perspective on the use of digital tools in mathematics education and discuss possible ways to incorporate “identity" and "identity work" in the instrumental approach.

    • français

      Cet article s’intéresse à la relation entre l’utilisation des outils numériques dans l’enseignement et l’apprentissage et le développement de l’identité des élèves en tant qu’auteurs en mathématiques, au lycée.

      L’approche instrumentale nous permet d’étudier comment les élèves s’approprient les artefacts numériques en tant qu’outils. Nous soutenons que l’accent porté sur les médiations épistémiques et pragmatiques, qui prévaut dans ce type d’approche théorique, peut être enrichi par un focus sur le travail identitaire des élèves. Cet aspect est né d’une étude de cas ethnographique longitudinale du travail d’étudiants danois du lycée en mathématiques. Nous présentons des extraits de cette étude portant sur la perspective identitaire sur l’utilisation des outils numériques et discutons des possiblités d’intégration de « l’identité » et du « travail identitaire » dans l’approche instrumentale.

  • Referencias bibliográficas
    • ARTIGUE, M. (2002). Learning mathematics in a CAS environment: the genesis of a reflection about instrumentation and the dialectics between...
    • BRAATHE, H. J. (2008). Identity and genre literacy in student teachers' mathematical texts. In: C. Winsløw (Ed.). Nordic Research in Mathematics...
    • DARRAGH, L. (2016). Identity research in mathematics education. Educational Studies in Mathematics, 93(1), 19-33.
    • DE FINA, A. (2011). Discourse and identity. In: T. A. van Dijk (Ed.). Discourse Studies: A Multidisciplinary Introduction (pp. 263-282). London:...
    • GEE, J. P. (2001). Identity as an analytic lens for research in education. Review of Research in Education, 25, 99-125.
    • GEE, J. P. (2003). What Video Games have to Teach Us about Learning and Literacy. New York: Palgrave Macmillan.
    • GEE, J. P. (2005). Semiotic social spaces and affinity spaces: from the Age of Mythology to today’s schools. In: D. Barton and K. Tusting...
    • GEERTZ, C. (1973). The interpretation of cultures. New York: Basic Books.
    • GROOTENBOER, P, & ZEVENBERGEN, R. (2008). Identity as a lens to understand learning mathematics: developing a model. In: M. Goos, R. Brown...
    • GUIN, D., RUTHVEN, K., & TROUCHE, L. (Eds.) (2005). The didactical challenge of symbolic calculators turning a computational device into...
    • HALL, S. (1996). Introduction: ‘who needs ‘identity’? In: S. Hall and P. du Gay (Eds.). Questions of cultural identity (pp. 1-17). London:...
    • HEYD-METZUYANIM, E., LUTOVAC, S. & KAASILA, R. (2016). Identity. In: G. A. Goldin et al., Attitudes, Beliefs, Motivation and Identity...
    • HYLAND, K. (2009). Teaching and Researching Writing. Edinburgh: Pearson Education Limited.
    • IVANIČ, R. (1998). Writing and Identity: The Discoursal Construction of Identity in Academic Writing. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins...
    • IVANIČ, R. (2004). Discourses of writing and learning to write. Language and Education, 18(3), 220-245.
    • IVANIČ, R. (2006). Language, learning and identification. In: R. Kiely, P. Rea-Dickins and G Clibbon (Eds.), Language, Culture and Identity...
    • IVERSEN, S. M. (2014). Skrivning og skriveudvikling i de gymnasiale matematikfag. PhD Thesis. Odense: Faculty of Humanities, University of...
    • JANKVIST, U. T., MISFELDT, M. & IVERSEN, S. M. (accepted). A student’s perception of CAS-related sociomathematical norms surrounding teacher...
    • JANKVIST, U. T., MISFELDT, M. & MARCUSSEN, A. (2016). The didactical contract surrounding CAS when changing teachers in the classroom....
    • IVERSEN, S. M. (2013). Identity as an analytical tool to explore students’ mathematical writing. In: B. Ubuz, C. Haser and M. A Mariotti (Eds.),...
    • KRESS, G. (1997). Before Writing: Rethinking the Paths to Literacy. London and New York: Routledge.
    • LAGRANGE, J.-B. (2005). Transposing computer tools from the mathematical sciences into teaching. In: D. Guin, K. Ruthven and L. Trouche (Eds.),...
    • LAVE, J. & WENGER, E. (1991). Situated Learning. Cambridge: Cambridge University Press.
    • NARDI, B. A. (1996). Context and Consciousness Activity Theory and Human-Computer Interaction. Cambridge, Mass.: MIT Press.
    • RABARDEL, P., & BOURMAUD, G. (2003). From computer to instrument system: a developmental perspective. Interacting with Computers, 15(5),...
    • RYVE, A. (2011). Discourse research in mathematics education: a critical evaluation of 108 journal articles. Journal for Research in Mathematics...
    • SFARD, A. & PRUSAK, A. (2005). Telling identities: in search of an analytic tool for investigating learning as a culturally shaped activity....
    • SKOVSMOSE, O. (2005). Meaning in mathematics education. In: J. Kilpatrick, C. Hoyles and O. Skovsmose (Eds). Meaning in mathematics education...
    • STEENTOFT, D. & VALERO, P. (2009). Identities-in-action: exploring the fragility of discourse and identity in learning mathematics. Nordic...
    • TROUCHE, L. (2005). Instrumental genesis, individual and social aspects. In: D. Guin, K. Ruthven and L. Trouche (Eds.), The didactical challenge...
    • VERGNAUD, G. (1996). Au fond de l’apprentissage, la conceptualisation. [At the heart of the learning, the conceptualisation]. In R. Noirfalise...
    • VERGNAUD, G. (2009). The theory of conceptual fields. Human Development, 52(2), 83–94.
    • VERILLON, P., & RABARDEL, P. (1995). Cognition and artifacts : a contribution to the study of thought in relation to instrumented activity....
    • WENGER, E. (1998). Communities of Practice: Learning, meaning and identity. Cambridge: Cambridge University Press.

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno