Ir al contenido

Documat


Com a docents de ciències, avaluem la nostra pràctica?

    1. [1] Universitat Autònoma de Barcelona

      Universitat Autònoma de Barcelona

      Barcelona, España

  • Localización: Ciències: revista del professorat de ciències de primària i secundària, ISSN-e 1699-6712, Nº. 36, 2018, págs. 20-29
  • Idioma: catalán
  • DOI: 10.5565/rev/ciencies.397
  • Títulos paralelos:
    • As a educational of sciences, assess our practice?
  • Enlaces
  • Resumen
    • català

      El títol d’aquest article pretén convidar a reflexionar al professorat de ciències sobre per què, què i com avaluem la nostra pràctica docent. Vivim immersos en un context educatiu on es parla – i molt – sobre innovació educativa, canvis metodològics, organitzatius, de l’avaluació, etc. Però no trobem el mateix nivell de debat sobre si convé avaluar – i com ferho – els esforços del professorat per dissenyar, repensar i adaptar les pràctiques i experiències d’aula. Es presenta un marc analític per a l’avaluació de propostes d’aula i intervencions educatives, i s’exemplifica i es concreta amb el cas de l’avaluació d’un projecte escolar sobre la contaminació de l’aire que parteix del problema del crematori de Cerdanyola. La finalitat d’aquesta reflexió didàctica és, per tant, fer partícip al professorat de ciències d’aquest necessari debat sobre com valorem la qualitat de la pràctica docent.

    • English

      The title of this article is intended to invite science teachers to reflect on why, what and how we evaluate our teaching practice. We live immersed in an educational context where a lot is said about educational innovations, methodological, organizational, and assessment changes, etc. However, it is not found the same level of debate on whether evaluation of teachers’ efforts to design, rethink and adapt school practices and experiences is needed – and how to carry it out. An analytical framework for the evaluation of teaching proposals and educational interventions is presented, together with an exemplification focused on the case of an evaluation of a school project about air pollution contextualised in the problem of Cerdanyola’s crematorium. The aim of this educational reflection is, therefore, engage science teachers in this necessary debate on how to appraise the quality of teaching practice.

  • Referencias bibliográficas
    • -Bennett, J., Holman, J., Millar, R., & Waddington, D. (2005) Making a difference: Evaluation as a tool for improving science education....
    • -Black, P. (2017). Assessment in Teaching and Lear-ning. Conferència via telemàtica al seu acte de reconeixement a la Facultat de Ciències...
    • -Blanco-López, A., Martínez-Peña, B. & Jiménez-Liso, R. (2018). ¿Puede la investigación iluminar el cambio educativa? Ápice. Revista de...
    • -Bransford, J. D., Brown, A. L. & Cocking, R. R. (2004). Learning and Transfer. In: How People Learn: Brain, Mind, Experience, and School,...
    • -Couso, D. (2017). Per a què estem a STEM? Un intent de definir l’alfabetització STEM per a tothom i amb valors. Ciències, 34, 22-30.
    • -Domènech, J. (2014). ¿Qué profesorado queremos (ser)? Cuadernos de Pedagogía, 450.
    • -Domènech, J. (2018). Aprendizaje basado en proyectos en el marco STEM. Componentes didácticas para la competencia científica. Ápice. Revista...
    • -Ferrer, S. (2018). Educación basada en la evidencia: ¿qué pedagogías han probado que funcionan? Sinc. Retrieved from: https://www.agenciasinc.es/Reporta-jes/Educacion-basada-en-la-evidencia-que-pedago-gias-han-probado-que-funcionan
    • -Freixa, M. (2017). Professorat novell: competències do-cents a l’inici de l’exercici professional. AQU. Retrieved from: http://www.aqu.cat/doc/doc_39746465_1.pdf
    • -Hernández, M.I. & Pintó, R. (2016). The Process of It-erative Development of a Teaching/Learning Se-quence on Acoustic Properties of...
    • -McDermott, L.C. (2001). Oersted Medal Lecture 2001: “Physics education research – the key to student learning”, American Journal of Physics,...
    • -Millar, R., Le Maréchal, J.F. & Tiberghien, A. (1999). ‘Mapping’ the domain: Varieties of practical work. In J. Leach & A. Paulsen...
    • -Osborne, J. (2014). Teaching scientific practices: me-eting the challenge of change. Journal of Science Teacher Education, 25, 177 – 196.
    • -Pintó, R. (1983). Anàlisi de programes de Física per a l'ensenyament elemental. Publicacions de la UAB.
    • -Sanmartí, N. & Márquez, C. (2017). Aprendizaje de las ciencias basado en proyectos: del contexto a la acción. Ápice. Revista de Educación...
    • -Schwarz, C. V., Reiser, B. J., Davis, E. A., Kenyon, L., Acher, A., Fortus, D., Shwartz, Y., Hug, B., & Krajcik, J. (2009). Developing...
    • Simon, Erduran & Osborne (2006). Learning to Teach Argumentation: R&D in the science classroom. International Journal of Science Education,...
    • -Stanley, G., MacCann, R., Gardner, J., Reynolds, L., Wild, I. (2009). Review of teacher assessment: what works best and issues for development....
    • -van den Akker, J. (1999). Principles and methods of development research. In J. van den Akker, et al. (Eds.), Design approaches and tools...
    • Fonts electròniques
    • -Sanmartí N., Prat i Pla, A., Pigrau, T., Mas i Ferrer, M., Al·lès, G., Tresor de recursos. Avaluar per aprendre. (5 de Desembre, 2018). Recuperat...
    • -Generalitat de Catalunya, Departament d’ensenyament, Xarxa de Competències bàsiques. Full d’indicadors per a l’ensenyament. És competencial...
    • http://xtec.gencat.cat/web/.content/al-fresco/d/d/workspace/SpacesS-tore/0029/f0b48627-bdc5-48e5-9b3c-4bceed129d61/Full-indicadors-unitats-compe-tencials.pdf
    • -Generalitat de Catalunya, Departament d’ensenyament. Full d’indicadors de valoració de les proves d’avaluació. “Cap a una avaluació més autèntica,...
    • http://xtec.gencat.cat/web/.content/al-fresco/d/d/workspace/SpacesS-tore/0014/4d35cb97-7bb9-43d3-919b-46cb8f271671/Mini_GAPPISA_horitzontal.pdf

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno