Ir al contenido

Documat


Estudio exploratorio de las emociones en la cotidianidad de las clases de Matemáticas

  • Josefa Perdomo Díaz [1] ; Andrés Fernández Vizcarra [1]
    1. [1] Universidad de Chile

      Universidad de Chile

      Santiago, Chile

  • Localización: REDIE: Revista Electrónica de Investigación Educativa, ISSN-e 1607-4041, Vol. 20, Nº. 4, 2018, págs. 133-139
  • Idioma: español
  • DOI: 10.24320/redie.2018.20.4.1748
  • Títulos paralelos:
    • Exploratory Study of Everyday Emotions in Mathematics Classes
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Se presenta un estudio exploratorio cuyo objetivo es analizar el mapa emocional de un grupo de estudiantes chilenos de 4o. de Primaria durante la realización de actividades de la unidad “Medición:

      unidades de longitud, perímetro y área”, estudiar diferencias de género e indagar la existencia de patrones emocionales. Se utiliza una perspectiva situada, que considera las emociones como parte de los afectos locales, de corta duración y ligadas a condiciones específicas. Los métodos empleados fueron el análisis de frecuencias, el test  2 y el test no paramétrico de Kruskal-Wallis, y un análisis de clústeres. El mapa global muestra un 45% de emociones positivas, frente a un 18.3% de emociones negativas. Los hombres presentan mayor promedio de respuestas en blanco que las mujeres y se muestran menos preocupados. Por último, la clusterización permitió definir 5 patrones emocionales

    • English

      This paper presents an exploratory study that seeks to analyze the emotional map of a group of 4th -grade elementary students from Chile during activities in the unit “Measurement: units of length, perimeter and area”, study gender differences, and explore the existence of emotional patterns. The study uses a situated perspective that considers emotions to be part of local affects, short-lived and linked to specific conditions. The methods employed are a frequency analysis, a  2 test, a non-parametric Kruskal-Wallis test, and a cluster analysis. Globally, the map shows 45% positive emotions and 18.3% negative emotions.

      Men exhibit a higher average of blank responses than women, and appear less concerned. Lastly, clustering made it possible to define five emotional patterns.

  • Referencias bibliográficas
    • Atlas, R., y Overall, J. (1994). Comparative evaluation of two superior stopping rules for hierarchical cluster analysis. Psychometrika, 59(4),...
    • Buehl, M. M. y Alexander, P. A. (2005). Motivation and performance differences in students’ domain-specific epistemological belief profiles....
    • DeBellis, V. A. y Goldin, G. A. (2006). Affect and meta-affect in mathematical problem solving: a representational perspective. Educational...
    • Frenzel, A. C., Pekrun, R. y Goetz, T. (2007a). Girls and mathematics – A “hopeless” issue? A control-value approach to gender differences...
    • Frenzel, A. C., Pekrun, R. y Goetz, T. (2007b). Perceived learning environment and students’ emotional experiences: A multilevel analysis...
    • Goetz, T., Frenzel, A. C., Hall, N. C. y Pekrun, R. (2008). Antecedents of academic emotions: Testing the internal/external frame of reference...
    • Goldin, G. A. (2000). Affective pathways and representation in mathematical problem solving. Mathematical Thinking and Learning, 2(3), 209-219.
    • Hamming, R. (1950). Error detecting and error correcting codes. Bell System Technical Journal, 29(2), 147-160.
    • Hannula, M. (2012). Exploring new dimensions of mathematics-related affect: embodied and social theories. Research in Mathematics Education,...
    • Hannula, M. S., Pantziara, M., Waege, K. y Scholöglmann, W. (2010). Introduction multimethod approaches to the multidimensional affect in...
    • Holm, M. E., Hannula, M. S. y Björn, P. M. (2016). Mathematics-related emotions among Finish adolescents across different performance levels....
    • Ibáñez, N. (2002). Las emociones en el aula. Estudios Pedagógicos, 28, 31-45.
    • McLeod, D. B. (1992). Research on affect in mathematics education: a reconceptualization. En D. A. Grouws (Ed.). Handbook of research on mathematics...
    • Mandler, G. (1989). Affect and learning: Causes and Consequences of Emotional Interactions. En D. B. McLeod y V. M. Adams (Eds.), Affect and...
    • Martínez-Sierra, G. y García, M. S. (2014). High school students’ emotional experiences in mathematics classes. Research in Mathematics Education,...
    • Op’t Eynde, P., De Corte, E. y Verschaffel, L. (2006). Accepting emotional complexity: A socio-constructivist perspective on the role of emotions...
    • Pekrun, R. (2005). Progress and open problems in educational emotion research. Learning and Instruction, 15, 497-506.
    • Pekrun, R., Goetz, T., Frenzel, A. C., Barchfeld, P. y Perry, R. P. (2011). Measuring emotions in students’ learning and performance: The...
    • Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W. y Perry, R. P. (2002). Academic emotions in students’ self-regulated learning and achievement: A program of...
    • Schoenfeld, A. (1998). Toward a theory of teaching-in-context. Issues in Education, 4(1), 1-94.
    • Volet, S. y Järvelä, S. (Eds.). (2001). Motivation in learning contexts: Theoretical advances and methodological implications. Reino Unido:...

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno