Ir al contenido

Documat


Formalización de un marco metodológico para la implementación de un proyecto educativo virtual accesible

    1. [1] Universidad Galileo

      Universidad Galileo

      Guatemala

    2. [2] Universidad de Alcalá

      Universidad de Alcalá

      Alcalá de Henares, España

  • Localización: Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación, ISSN-e 2174-5374, ISSN 1139-613X, Vol. 21, Nº 2, 2018, págs. 349-371
  • Idioma: español
  • DOI: 10.5944/educxx1.15591
  • Títulos paralelos:
    • Formalization of a methodological framework towards the implementation of an accessible virtual educational project
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      La educación enfrenta una constante evolución y la adopción de las nuevas tecnologías de información y comunicación (TICs) en las actividades académicas se refleja en la inclusión de cursos en modalidad virtual en el proceso formativo. Sin embargo, factores de accesibilidad de las plataformas y los cursos virtuales no se han tomado en cuenta en el proceso formativo, en especial en países en desarrollo que no cuentan con legislación que incentive a tomar en cuenta la accesibilidad que representa un magnífico beneficio para estudiantes con discapacidad.En este trabajo se propone un marco metodológico de referencia para tomar en cuenta la accesibilidad en los diferentes procesos del ciclo de vida de un proyecto educativo virtual. La metodología propuesta se ha basado en una norma de estandarización internacional y ha sido complementada con experiencias prácticas implementando cursos virtuales en diferentes contextos.

      Con el objetivo de validar el marco metodológico, un curso de formación virtual accesible para docentes ha sido preparado. La metodología ha sido validada con un proceso iterativo de tres fases, recolectando comentarios y sugerencias de los distintos actores involucrados en el proceso formativo para mejorar la comprensión y facilidad de uso de la misma. En el marco de una iniciativa de cooperación entre universidades europeas y latinoamericanas, la metodología ha sido difundida mediante un proceso de formación docente a gran escala. Un total de 12 ediciones del curso preparado han sido impartidas, 8 ediciones en formato semipresencial y 4 online. Un total de 1.182 docentes han sido formados (509 hombres y 673 mujeres).

      Este trabajo aporta una metodología basada en un marco para la descripción de la calidad de procesos de formación. Esto permitirá que cualquier institución pueda tomar como referencia esta metodología y realizar las adaptaciones necesarias para incorporar la accesibilidad en sus procesos de producción de cursos virtuales.

    • English

      The development of education faces a constant evolution and the adoption of new information and communication technologies (ICTs) for education is reflected in the inclusion of virtual courses in the educational process.

      However, accessibility in virtual platforms and courses has not been taken into account in the educational process, especially in developing countries that do not have legislation that encourages the consideration of accessibility, a very important benefit for students with disabilities.

      This paper proposes a methodology to take accessibility into account in the different processes of the life cycle of a virtual educational project. The creation of this methodology has taken place under an iterative process, based on an international standard, and complemented with practical experiences. In order to validate the proposed methodology, an accessible virtual training course for teachers was prepared. The methodology was validated with an iterative design consisting of three phases. Following this experience, comments and suggestions were gathered from several stakeholders in the virtual education process. As part of a cooperation initiative between European and Latin American universities, the proposed methodology was distributed through mass training for teachers. A total of 12 editions of the prepared course have been taught, 8 editions in a blended-learning approach and 4 courses with an online learning focus. A total of 1,182 teachers have participated in the training experience (509 men and 673 women).

      This study provides a methodology based on a framework for describing the quality of educational processes. This will allow any institution to use this methodology as a reference in order to work on the changes needed to incorporate accessibility into their own production processes for virtual courses.

  • Referencias bibliográficas
    • AENOR (2010). UNE-EN ISO/IEC 19796-1:2010 Tecnología de la información. Enseñanza, educación y formación. Gestión, aseguramiento y métricas...
    • AFNOR (2004). AFNOR Z 76-001 French Code of Practice in e-Learning. Asociación Francesa para la Normalización.
    • BS (2010). BS 8878:2010, Web accessibility, code of practice. British Standard. Burgstahler, S. (2006). The development of accessibility indicators...
    • Burgstahler, S., Anderson, A. & Litzkow, M. (2011). Accessible Technology for Online and Face-to-Face Teaching and Learning. En K. King...
    • CAST (2011). Universal Design for Learning Guidelines version 2.0. Center for Applied Special Technology (CAST). Wakefield, MA. Recuperado...
    • CEN (2011). CWA 16266: Curriculum for training ICT Professionals in Universal Design. Comité Europeo de Normalización.
    • Conole, G., Dyke, M., Oliver, M., &Seale, J. (2004). Mapping pedagogy and tools for effective learning design. Computers & Education,...
    • Cooper, M. (2007). Making online learning accessible to disabled students: an institutional case study. En J. Seale (Ed.), Approaches to Developing...
    • DIN (2004). DIN PAS 1032-1 Learning, Education and Training focussing on e-Learning. Part 1: Reference Model for Quality Management and Quality...
    • Guglielman, E. (2013). Rethinking e-learning accessibility: Toward didactic guidelines to design inclusive activities. En D. Parmigiani, V....
    • Hersh, M. (2014). Evaluation framework for ICT-based learning technologies for disabled people. Computers & Education, 78(1), 30-47.
    • ISO (2005). ISO/IEC 19796-1:2005, ITLET Quality management, assurance and metrics, Part 1: General approach. International Organization for...
    • ISO (2009). ISO/IEC 19796-3:2009, ITLET Quality management, assurance and metrics, Part 3: Reference methods and metrics. International Organization...
    • ISO (2015) ISO/IEC 36000:2015, ITLET (Information Technology - Learning, Education, and Traning - Quality for Learning, Education and Training...
    • Kelly, B., Sloan, D., Brown, S., Seale, J., Petrie, H., Lauke, P., & Ball, S. (2007). Accessibility 2.0: people, policies and processes....
    • Kelly, B., Lewthwaite, S., & Sloan, D. (2010). Developing countries; developing experiences: approaches to accessibility for the real...
    • McAndrew, P., Farrow, R., & Cooper, M. (2012). Adapting online learning resources for all: planning for professionalism in accessibility....
    • Santos, O.C., & Boticario, J.G. (2015). Practical guidelines for designing and evaluating educationally oriented recommendations. Computers...
    • Seale, J. (2007). Disability, technology and e-learning: challenging conceptions. En J. Seale (Ed.), Approaches to Developing Accessible Learning...
    • Seale, J. (2006). E-learning and disability in higher education: accessibility research and practice. Nueva York. Routledge.
    • Slater, R., Pearson, V., Warren, J., & Forbes, T. (2015). Institutional change for improving accessibility in the design and delivery...
    • Smith, C., Spiegel, H., & Cox, B. (2010). The Missing Piece: The Need for Training Online Faculty to Design Accessible Online Courses....
    • Phipps, L., & Kelly, B. (2006). Holistic approaches to e-learning accessibility. ALT-J: Research In Learning Technology, 14(1), 69-78.
    • W3C (2012). WAI: Strategies, guidelines, resources to make the Web accessible to people with disabilities. Web Accessibility Initiative. World...
    • Yi, Z., Zhiting, Z., Xiaoyong, H., & Qing, L. (2004). Specification for service quality management system of e-learning. En W. Liu, Y....

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno