Ir al contenido

Documat


Mathematical meaning-making and its relation to design of teaching

  • Jaworski, Barbara [1]
    1. [1] Loughborough University

      Loughborough University

      Charnwood District, Reino Unido

  • Localización: PNA: Revista de investigación en didáctica de la matemática, ISSN-e 1887-3987, Vol. 9, Nº. 4, 2015, págs. 261-272
  • Idioma: inglés
  • DOI: 10.30827/pna.v9i4.6098
  • Títulos paralelos:
    • Creación de significado matemático y su relación con el diseño en la enseñanza
  • Enlaces
  • Resumen
    • This paper addresses the design of teaching to promote engineering students’ conceptual understanding of mathematics, and its outcomes for mathematical meaning-making. Within a developmental research approach, inquiry-based tasks have been designed and evaluated, through the use of competencies proposed for their potential to promote conceptual learning. A sociocultural frame draws attention to interactions between different cultural elements to address challenges to teaching related to student perspectives and the math-ematical meanings they develop. The paper recognizes tensions between design of inquiry-based practice and the outcomes of that practice, and demonstrates the need for new research to address mathematical meanings of a student community within a sociocultural frame.Creación de significado matemático y su relación con el diseño en la enseñanzaEn este trabajo se aborda el diseño de la enseñanza para promover la comprensión conceptual de las matemáticas por parte de estudiantes de ingeniería, y sus resultados para crear significado matemático. Dentro de un enfoque de investigación del desarrollo, las tareas se han diseñado y evaluado a través del uso de competencias propuestas por su potencial para promover aprendizaje conceptual. Un marco sociocultural llama la atención sobre las interacciones entre los diferentes elementos culturales para hacer frente a los retos de la enseñanza en relación a las perspectivas de los estudiantes y los significados matemáticos que desarrollan. El artículo reconoce las ten-siones entre el diseño de la práctica basada en la investigación y los resultados de esa práctica, y demuestra la necesidad de nuevas investigaciones para abordar los significados matemáticos de una comunidad estudiantil dentro de un marco sociocultural.Handle: http://hdl.handle.net/10481/36050WOS-ESCI 

  • Referencias bibliográficas
    • Abdulwahed, M., Jaworski, B., & Crawford, A. (2012). Innovative approaches to teaching mathematics in higher education: A review and critique....
    • Artigue, M., Batanero, C., & Kent, P. (2007). Mathematics thinking and learning at post secondary level. In F. Lester (Ed.), Second handbook...
    • Cornu, B. (1991). Limits. In D. Tall (Ed.), Advanced Mathematics Thinking (pp. 153-166). Dordrecht, The Netherlands: Kluwer.
    • Ernest, P. (1991). The philosophy of mathematics education. London, United Kingdom: Falmer Press.
    • Even, R., & Tirosh, D. (1995). Subject-matter knowledge and knowledge about students as sources of teacher presentations of the subject-matter....
    • Hernández-Martínez, P., Williams, J., Black, L., Pampala, M., & Wake, G. (2011). Students' views on their transition from school to...
    • Hiebert, J. (1986). Conceptual and procedural knowledge: The case of mathematics. Hillslade, NJ: Erlbaum.
    • Jaworski, B. (2003). Research practice into/influencing mathematics teaching and learning development: Towards a theoretical framework based...
    • Jaworski, B. (2006). Theory and practice in mathematics teaching development: Critical inquiry as a mode of learning in teaching. Journal...
    • Jaworski, B., & Matthews, J. (2011). Developing teaching of mathematics to first year engineering students. Teaching Mathematics and its...
    • Jaworski, B., Robinson, C., Matthews, J., & Croft, A. C. (2012). Issues in teaching mathematics to engineering students to promote conceptual...
    • Niss, M. (2003). The Danish “KOM” project and possible consequences for teacher education. In R. Straesser, G. Bradell, B. Grevholm, &...
    • Pilzer, S., Robinson, M., Lomen, D., Flath, D., Hughes Hallet, D., Lahme, B., Morris, J., McCallum, W., & Thrash, J. (2003). ConcepTests...
    • Schmittau, J. (2003). Cultural-historical theory and mathematics education. In A. Kozulin, B. Gindis, V. S. Ageyev, & S. M. Miller (Eds.),...
    • SEFI - European Society for Engineering Education (2013). A framework for mathematics curricula in engineering education. A report of the...
    • Skemp, R. (1976). Relational understanding and instrumental understanding. Mathematics Teaching, 77, 20-26.
    • Wenger, E. (1998). Communities of practice. Cambridge, United Kingdom: Cambridge University Press.
    • Wertsch, J. V. (1991). Voices of the mind. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno