Ir al contenido

Documat


Agenda colaborativa para el aprendizaje de idiomas: del papel al dispositivo móvil

  • Berns, Anke [1] ; Palomo Duarte, Manuel [1] ; Isla Montes, José Luis [1] ; Dodero Beardo, Juan Manuel [1] ; Delatorre, Pablo [1]
    1. [1] Universidad de Cádiz

      Universidad de Cádiz

      Cádiz, España

  • Localización: RIED: revista iberoamericana de educación a distancia, ISSN 1138-2783, Vol. 20, Nº 2, 2017 (Ejemplar dedicado a: La integración efectiva del dispositivo móvil en la educación y en el aprendizaje), págs. 119-139
  • Idioma: español
  • DOI: 10.5944/ried.20.2.17713
  • Títulos paralelos:
    • The collaborative agenda for language learning: from paper to the mobile device
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

       En este artículo se presenta un sistema multiusuario específicamente diseñado para facilitar el aprendizaje colaborativo de idiomas a través de dispositivos móviles. El sistema facilita una versión móvil que implementa una tarea de aprendizaje, llamada Terminkalender, que fue diseñada inicialmente para ser realizada en soporte papel y que se usó con éxito durante varios años con estudiantes del nivel A1 de alemán (MCERL). Dicha tarea requiere que los estudiantes intercambien mensajes escritos a fin de planificar y anotar en un calendario personal una serie de citas para actividades. Si bien la versión en papel ya tenía gran potencial para motivar a los estudiantes a interactuar entre ellos y usar la lengua meta, la app tiene un valor añadido, ya que no solo facilita el proceso de interacción entre los propios estudiantes sino que, además, permite a los docentes revisar y analizar las interacciones producidas a partir de los registros almacenados. Para ello se ha implementado un conjunto de elementos software que incluye: un portal web, un chat para la comunicación textual, un servicio de retroalimentación en tiempo real y una herramienta para registrar las interacciones entre los usuarios. La experiencia presentada permite estimar el potencial que tiene el sistema para analizar el comportamiento de los usuarios y sus patrones de interacción, así como para evaluar diferentes indicadores de rendimiento relacionados con el uso y las competencias en lengua meta. 

    • English

      This paper presents a multi-user mobile learning system—specifically designed to enhance collaborative language learning through mobile devices. The system delivers an app version of a paper-based learning task, called Terminkalender, which has successfully been used for several years with students from an A1-level German language course (CEFR). The learning task requires students to interact with each other via text messages in order to jointly plan different activities and record them in an appointment calendar. While the paper-based version already had a great potential for engaging students to interact in the target language, the app not only facilitates students’ interaction, but also allows teachers to easily trace back and analyse learners’ interaction. To this end, specific software implementing several features was developed: a web-based platform for system administration, an in-app text chat function, real-time feedback on learner performance as well as a log function for storage and assessment of learners’ interaction. The experiment sheds some light on the potential of the designed system for analysing learners’ behaviour and interaction patterns as well as assessing different indicators with regard to the student use and competencies in the target language.

  • Referencias bibliográficas
    • Alemi, M., Sarab, M., y Lari, Z. (2012). Successful learning of academic word list via MALL: Mobile Assisted Language Learning. International...
    • Ally, M., y Tin, T. (2009). Mobile phone to improve English pronunciation. En Proceedings of mlearn 2009, 8th World Conference on Mobile and...
    • Amer, M. (2014). Language learners’ usage of a mobile learning application for learning idioms and collocations. CALICO Journal, 31 (3), 285-302....
    • Aragón-Mendizábal, E., Delgado-Casas, C., Navarro-Guzmán, J-I., Menacho-Jiménez, I., y Romero-Oliva, M-F. (2016). A comparative study of handwriting...
    • Berns, A., Isla-Montes, J.L., Palomo-Duarte, M., y Dodero, J.M. (2016). Motivation, students' needs and learning outcomes: A hybrid game-based...
    • Berns, A., y Palomo-Duarte, M. (2015). Supporting foreign language learning through a gamified app. En R. Hernández y P. Rankin, (Eds.), Higher...
    • Berns, A., Palomo-Duarte, M., Dodero, J.M., Ruiz Ladrón, J.M., y Calderón Márquez, A. (2015). Mobile apps to support and assess foreign language...
    • Bocanegra, A. y Perea-Barberá, L. (2014). Languages for specific purposes in the digital era. En E. Bárcena, T. Read y J. Arús, (Eds.), Promoting...
    • Briz-Ponce, L., Juanes-Méndez, J. A., y García-Peñalvo, F. J. (2016). Handbook of Research on Mobile Devices and Applications in Higher Education...
    • Briz-Ponce, L., Pereira, A., Carvalho, L., Juanes-Méndez, J.A., y García-Peñalvo, F.J. (2016). Learning with mobile technologies – Students’...
    • Burston, J. (2013). Mobile-assisted language learning: A selected annotated bibliography of implementation studies 1994-2012. Language, Learning...
    • Burston, J. (2014). The reality of MALL project implementations: Still on the fringes. CALICO Journal, 31 (1), 103–125. doi: http://dx.doi.org/10.11139/cj.31.1.103-125
    • Burston, J. (2015). Twenty years of MALL project implementation: A meta-analysis of learning outcomes. ReCALL, 27 (1), 4–20. doi: http://dx.doi.org/10.1017/S0958344014000159
    • Calderón, A. (2016). Teaching and assessing foreign language learning through apps. Memoria Fin de Grado. Recuperado de http://hdl.handle.net/10498/18627
    • Castillo-Capriz, J., Matey, J., y Hernández García (2016). Current state of the art and future challenges of mobile learning: Bridging formal...
    • Chen, C-M., y Chung, C-J. (2008). Personalized mobile English vocabulary learning system based on item response theory and learning memory...
    • Chen, T-S., Chang, C-S., Lin, J-S., y Yu, H-L. (2009). Context-aware writing in ubiquitous learning environments. Research and Practice in...
    • Demouy, V., y Kukulska‐Hulme, A. (2010). On the spot: Using mobile devices for listening and speaking practice on a French language programme....
    • Duman, G., Orhon, G., y Gedik, N. (2015). Research trends in mobile assisted language learning from 2000 to 2012. ReCALL, 27 (2), 97-216....
    • García-Penalvo, F.J., y Colomo Palacios, R. (2015). Innovative Teaching Methods in Engineering. International Journal of Engineering Education,...
    • Godwin-Jones, R. (2011). Mobile apps for language learning. Language Learning & Technology, 15 (2), 2-11.
    • Ibáñez Moreno, A., y Vermeulen, A. (2015). Using VISP (Videos for Speaking), a mobile App based on Audio Description, to promote English Language...
    • Kiernan, P., y Aizawa, K. (2004). Cell phones in task based learning: Are cell phones useful language learning tools? ReCALL Journal, 16 (1),...
    • Kukulska-Hulme, A., y Shield, L. (2008). An overview of mobile assisted language learning: From content delivery to supported collaboration...
    • Levy, M., y Kennedy, C. (2005). Learning Italian via mobile SMS. En A. Kukulska-Hulme y J. Traxler, (Eds.), Mobile Learning: A Handbook for...
    • Li, M., Ogata, H., Hou, B., Hashimoto, S., Uosaki, N., Liu, Y., y Yano, Y. (2010). Development of adaptive vocabulary learning via mobile...
    • Li, Z., y Hegelheimer, V. (2013). Mobile-assisted grammar exercises: Effects on self-editing in L2 writing. Language Learning & Technology,...
    • Lin, C-C., y Yu, Y-C. (2012). Learning English vocabulary on mobile phones. En J. Colpaert, A. Aerts,W-C. V. Wu y Y-C. J. Chao, (Eds.), The...
    • Osuna, J. (2016). Terminkalender: Sistema informático para aprendizaje colaborativo de idiomas mediante juego de calendario. Memoria de Trabajo...
    • Palomo-Duarte, M., Berns, A., Cejas, A., Dodero, J.M., y Caballero, J.A. (2016). Assessing foreign language learning through mobile game-based...
    • Papadima-Sophocleous, S., Georgiadou, O., y Mallouris, Y. (2012). iPod impact on oral reading fluency of university ESAP students. En Proceedings...
    • Pearson, L. (2011). Family-centred learning for Eastern European migrants using a mobile English language application. En Proceedings 10th...
    • Pinto-Llorente, A. M., Sánchez-Gómez, M. C., y García-Peñalvo, F. J. (2016). Assessing the effectiveness of interactive and collaborative...
    • Read, T., y Barcena, E. (2016). Metacognition as scaffolding for the development of listening comprehension in a social MALL App. RIED. Revista...
    • Rico, M. M., y Agudo, J. E. (2016). Aprendizaje móvil de inglés mediante juegos de espías en Educación Secundaria. RIED. Revista Iberoamericana...
    • Ruiz-Rube, I., Mota, J.M., Person, T., Berns, A., y Dodero, J.M. (2016). Autoría y analítica de aplicaciones móviles educativas multimodales....
    • Saran, M., Seferoglu, G., y Cagiltay, K. (2009). Mobile assisted language learning: English pronunciation at learners’ fingertips. Eurasian...
    • Saran, M., Seferoglu, G., y Cagiltay, K., (2012). Mobile language learning: Contribution of multimedia messages via mobile phones in consolidating...
    • Stockwell, G. (2007). A review of technology choice for teaching language skills and areas in the CALL literature. ReCALL, 19, 105–120. doi:...
    • Stockwell, G., y Hubbard, P (2013). Some emerging principles for mobile-assisted language learning. The International Research Foundation...
    • Talavan, N., y Ávila Cabrera, J. J. (2015). Audiovisual reception and MALL: Adapting technology to real needs. Porta Linguarum, 24, 33-46.
    • Yang, T-Y., y Chen, H-J. (2012). Investigating the effects of a mobile game on EFL learners’ vocabulary learning. En J. Colpaert, A. Aerts,...
    • Yang, J. C., Lai, C. H., y Chu, Y. M. (2005). Integrating speech technologies into a one-on-one digital English classroom. En IEEE International...

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno