Ir al contenido

Documat


Biaix d'items i habilitat en fraccions

    1. [1] Universitat de Barcelona

      Universitat de Barcelona

      Barcelona, España

  • Localización: Educar, ISSN-e 2014-8801, ISSN 0211-819X, Nº 17, 1990 (Ejemplar dedicado a: Didáctica de las matemáticas y de las ciencias), págs. 161-181
  • Idioma: catalán
  • DOI: 10.5565/rev/educar.523
  • Títulos paralelos:
    • Bias of item and ability in fractions
    • Sesgo de items y habilidad en fracciones
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      En este artículo se contemplan algunos conceptos clave en la Teoría de respuestas de Items (TRI): curvas características, significado de habilidad y discriminación en dicha Teoría. Se aplica el estudio de niveles de habilidad cognitiva en el aprendizaje de las fracciones en la Educación Básica en 5º y 8ºde EGB en España siguiendo el planteamiento de Onslow y Kieren. Los diseños gráficos muestran claramente las diferencias entre edades y cursos.

    • català

      En aquest article es contemplen alguns conceptes clau en la Teoria de respostes d'Items (TRI): corbes característiques, significat d'habilitat i discriminació en aquesta Teoria. S'aplica l'estudi de nivells d'habilitat cognitiva en l'aprenentatge de les fraccions a l'Educació Bàsica a 5è i 8è d'EGB a Espanya seguint el plantejament d'Onslow i Kieren. Els dissenys gràfics mostren clarament les diferències entre edats i cursos.

    • English

      We observe the main concepts about Item Response Theory (IRT): Item characteristic curves, the new meaning of discrimination and ability curves. We apply this ideas to the study of cognitive ability levels with the learning of fractions in elementary school in Spain. The designs showing better than the classic systems the differences between courses (5-8 EGB) and some other ineresting characteristics about the Onslow-Kieren's ideas.

  • Referencias bibliográficas
    • ADAMS, R; ROWE, K.J. Item Bias in Keeves, J. (ed) Educations Research, methodo- logy and measurement. Pergamon Press. Oxford. 398-403....
    • ANDERSEN, J. et al. An evaluation of Rasch's structural model for test items. Bri- tish Journal of mathematical and Statistical Psychology....
    • BERTRAND, R. Pourquoi de nouvelles théories de la mesure? a Mesure et évaluation en Education. vol. 11, no 2. U. Laval. Québec, 1988.
    • BINET SIMON. The development of intelligence in young children. The training school. Vineland. NJ. 1916.
    • BIRNBAUM, A. Some latent trait models and their use in inferring an examenee's abi- lity. In EM. LORD & M. NOVICK (ed). Statistical...
    • BRINDLEY, J. et al. Report of Calgary Junior High School mathematics Project. Univ. Alberta. 1981.
    • CARROLL, J.B. Measurement theory. Future development in educational measure- ment in Keeves, J. (ed). Educational Research, methodology...
    • CRONBACH, L.; GLESER, G.; RAJARTNAM, N. The dependability on behavioral mea- surements. John Wiley. N. York, 1972.
    • GIMENEZ, J. About continuous operator subconstruct in rational number in G. VERGNAUD (ed) Proceedings PME 15. Paris, 1989.
    • GIMENEZ, J. Znnovación metodológica sobre el racional positivo. Tesis. 1989.
    • HAMBLETON, R.; VAN DER LINDEN. Advances in Item response. Theory and appli- cations: An introduction. Applied Psychological Measurement 1982,...
    • HAMBLETON, R.; SWAMINATHAN, H. Item response theory Principies and applica- tions. Kluwer Nijhoff Publ. Boston Mass. 1985.
    • HULLIN, C.; DRASGOW, F.; PARSONS, C. Item response theory Applications to psychological measurement. Dow -Jones Irwin, Homewood. Illinois,...
    • LORD, F.M. Applications of item response theory to practical testingproblems. Law- rence Erlbaum Ass. Hillsdale. N. York, 1980.
    • LORD, E; NOVICK. Statistical theories of mental test scores. Reading Mass Addison Wesley. 1968.
    • LORD-STOCKING. Item response theory in Keeves, J. (ed). Educational research, met- hodology and measurement. Pergamon Press. Oxford. 269-272....
    • NOELTING, G. The development of proportional reasoning and the ratio concept. Part 1. Differentiation of stages. Educational Studies in Mathematics...
    • NOELTING, G. Le development cognitifet le mécnisme de I'equilibration. Gaetan Mo- rin (ed) Québec. 1982.
    • NOELTING, G. (dir) et al. Partage. Cahier clinique. Echelle ordinallepartant sur les notions de rapport et de fractions. Centre de Psychologie...
    • RAHIM & KIEREN, T. A preliminary report on the reliability and factorial validity of the RNTT in the Rep. of Trinidad and Tobago. in...
    • SPEARMAN, C. Demonstration of formulae for true measurement of correlation in Americal Journal of Psichology 18, 161-169. 1907.
    • WILCOX, R. Some empirical and theoretical results on an answer-until-correct sco- ring procedure. Br. .L Math. Stat. Psychol. 35: 57-70....
    • WRIGHT, B. Sample free test calibration and person measurement. Proceedings of the 1967 Invitational Conference on testing problems. Princenton...

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno