Ir al contenido

Documat


Orden y distancia de fracciones y decimales en la recta numérica:: El caso de Abigaíl

  • Thomas G. Rothery [2] ; Alfinio Flores Peñafiel [1]
    1. [1] University of Delaware

      University of Delaware

      Estados Unidos

    2. [2] Perry High School, Chandler AZ (Estados Unidos de América)
  • Localización: Avances de investigación en educación matemática, ISSN-e 2254-4313, Nº. 5, 2014, págs. 73-90
  • Idioma: español
  • DOI: 10.35763/aiem.v1i5.49
  • Títulos paralelos:
    • Order and distance of fractions and decimals on the number line: The case of Abigail.
    • Ordre et distance de fractions et décimales sur la ligne de nombres: le cas d'Abigail.
    • Ordem e distância de fracções e decimais na recta real: O caso de Abigaíl.
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Este es un estudio de un caso acerca de las representaciones de números racionales en la recta numérica hechas a mano y utilizando un programa interactivo de una alumna de nivel medio superior. En un principio las representaciones de la alumna mostraron una clara comprensión de cómo representar el orden entre diferentes números en la recta numérica, pero no cómo representar correctamente las distancias entre ellos. La forma de representación utilizada (decimales o fracciones) también fue importante para que ella pudiera o no mostrar su comprensión de las distancias entre diversos números racionales. El estudio muestra el pensamiento de la alumna, sus dificultades y avances, a través de las interacciones con el entrevistador y el programa de computadora

    • English

      This is a case study about representations of rational numbers on the number line made by hand by a high school student and using an interactive computer program. At the beginning the student’s representations showed a clear understanding of how to represent order among different numbers on the number line, but not how to represent distances between them correctly. The form of representation used (decimals or fractions) also was important for her ability to show her understanding about distances between different rational numbers. The study reveals the thinking of the student, her difficulties and progress, through her interactions with the interviewer and the computer program.

    • français

      Il s'agit d'une étude sur les représentations de nombres rationnels sur la droite de nombres fait à la main et à l'aide d'un logiciel interactif d'une élève de niveau moyenne-supérieure. Au début, les performances de l'élève ont montré une compréhension claire de la façon de représenter l'ordre des numéros différents sur la ligne de nombres, mais pas la façon de représenter correctement les distances entre eux. La forme de représentation utilisé (décimales ou fractions) était également important pour elle de montrer ou non sa compréhension des distances entre les différents nombres rationnels. L'étude montre la pensée de l'élève, ses difficultés et progrès, par des interactions avec l'intervieweur et le logiciel informatique

    • português

      Este é um estudo de caso sobre as representações de números racionais na recta real realizadas à mão e utilizando um programa interactivo de uma aluna de nível médio superior. Inicialmente as representações obtidas pela aluna mostram uma compreensão clara de como representar a ordem entre diferentes números na recta real, mas já não como representar correctamente as distâncias entre eles. A forma de representação utilizada (decimais ou fracções) também foi importante para que ela pudesse mostrar a sua forma de entender as distâncias entre diversos números racionais. O estudo revela a forma de pensar da aluna, as suas dificuldades e os seus progressos, através das interacções com o entrevistador e com o programa informático.

  • Referencias bibliográficas
    • Behr, M., Harel, G., Post, T., & Lesh, R. (1992). Rational numbers, ratios, and proportions. En D. Grouws (Ed.), Handbook of research...
    • Behr, M., Lesh, R. Post, T., & Silver, E. (1983). Rational number concepts. En R. Lesh & M. Landau (Eds.), The acquisition of mathematical...
    • Behr, M. J., & Post, T. R. (1992). Teaching rational number and decimal concepts. In T. R. Post (Ed.), Teaching mathematics in grades...
    • Bright, G. W., Behr, M. J., Post, T. R., & Wachsmuth, I. (1988). Identifying fractions on number lines. Journal for Research in Mathematics...
    • Bruno, A. & Cabrera, N. (2006). La recta numérica en los libros de texto en España. Educación Matemática, 18(3), 125-149. Clement, L....
    • Common Core State Standards Initiative. (2010). Common Core State Standards for Mathematics. Consultado Enero 18 2013 de http://www.corestandards.org/Math
    • Cramer, K. (2003). Using a translation model for curriculum development and classroom instruction. En R. Lesh & H. Doerr (Eds.), Beyond...
    • Doritou, M. (2006). Understanding the number line: Conception and practice. Unpublished doctoral dissertation, University of Warwick, Warwick,...
    • Ernest, P. (1985). The number line as a teaching aid. Educational Studies in Mathematics, 16(4), 411-424.
    • Harel, G., & Confrey, J. (1994). The The development of multiplicative reasoning in the learning of mathematics. Albany, NY: State University...
    • Hiebert, J., & Behr, M. (1988). Introduction: Capturing the major themes. In J. Hiebert & M. Behr (Eds.), Number concepts and operations...
    • Janvier, C. (1987). Translation processes in mathematics education. En C. Janvier (Ed.), Problems of representation in the teaching and learning...
    • Kastberg, S. E., & Norton, A. (2007). Building a system of rational numbers. In P. Kloosterman & F. K. Lester (Eds.), Results and...
    • Kieren, T. E. (1994). Multiple views of multiplicative structures. In G. Harel & J. Confrey (Eds.), The development of multiplicative...
    • Lesh, R. (1979). Mathematical learning disabilities: Consideration for identification, diagnosis, and remediation. En R. Lesh, D. Mierkiewicz,...
    • Lesh, R., Behr, M., & Post, T. (1987). Rational number relations and proportions. En C. Janvier (Ed.), Problems of representation in the...
    • National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM.
    • Pea, R. D. (1987). Cognitive technologies in mathematics education. In A. H. Schoenfeld (Ed.), Cognitive science and mathematics education...
    • Post, T. & Cramer, K. (1989). Knowledge, representation, and qualitative thinking. En M. Reynolds (Ed.), Knowledge base for the beginning...
    • Rothery, Thomas G. (2006). English as a Second Language students using technological tools and multiple representations to learn the real...
    • Sowder, J. T. (1995). Instructing for rational number sense. In J. T. Sowder & B. P. Schappelle (Eds.), Providing a foundation for teaching...
    • Sherman, M. (2012) The role of technological tools in relation to students’ mathematical thinking during classroom tasks. In L. R. Van Zoest,...
    • Steffe, L. & Thompson, P. (2000). Teaching experiment methodologies: Underlying principles and essential elements. En A. E. Kelly &...
    • Stein, M. K., & Smith, M. S. (1998). Mathematical tasks as a framework for reflection: From research to practice. Mathematics Teaching...
    • TI Interactive! [programa de cómputo]. Texas Instruments.
    • Wearne, D., & Kouba, V. L. (2000). Rational numbers. In E. A. Silver & P. A. Kenney (Eds.), Results from the Seventh Mathematics Assessment...
    • Yin, R. K. (1994). Case study research: Design and methods. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno