Ir al contenido

Documat


La amplitud de una demostración

  • Autores: Gila Hanna
  • Localización: PNA: Revista de investigación en didáctica de la matemática, ISSN-e 1887-3987, Vol. 9, Nº. 1, 2014, págs. 29-39
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • The width of a proof
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      This paper’s aim is to discuss the concept of width of a proof put forward by Timothy Gowers. It explains what this concept means and attempts to show how it relates to other concepts discussed in the existing literature on proof and proving. It also explores how the concept of width of a proof might be used productively in the mathematics curriculum and how it might fit with the various perspectives on learning to prove.

    • English

      El objetivo de este artículo es discutir el concepto de amplitud de una demostración presentado por Timothy Gowers. Se explica el significado de este concepto y se trata de mostrar cómo se relaciona con otros conceptos discutidos en la literatura existente sobre prueba y demostraciones. También se explora cómo el concepto de amplitud de una demostración podría utilizarse productivamente en el currículo de matemáticas y cómo podría encajar con las diferentes perspectivas sobre el aprendizaje de la demostración.

  • Referencias bibliográficas
    • Balacheff, N. (2010). Bridging knowing and proving in mathematics: A didactical perspective. In G. Hanna, H. N. Jahnke, & H. Pulte (Eds.),...
    • De Villiers, M. (2010). Experimentation and proof in mathematics. In G. Hanna, H. N. Jahnke, & H. Pulte (Eds.), Explanation and proof...
    • Douek, N. (2007). Some remarks about argumentation and proof. In P. Boero (Ed.), Theorems in school (pp. 163-184). Rotterdam, The Netherlands:...
    • Durand-Guerrier, V., Boero, P., Douek, N., Epp, S., & Tanguay, D. (2012). Argumentation and proof in the classroom. In G. Hanna &...
    • Gowers, W. T. (2007). Mathematics, memory and mental arithmetic. In M. Leng, A. Paseau & M. Potter (Eds.), Mathematical knowledge (pp....
    • Hanna, G. (2000). Proof, explanation and exploration: An overview. Educational Studies in Mathematics, 44(1-2), 5-23.
    • Hanna, G. & Barbeau, E. (2009). Proofs as bearers of mathematical knowledge. In G. Hanna, H. N. Jahnke, & H. Pulte (Eds.), Explanation...
    • Hemmi, K. (2008). Students' encounter with proof: The condition of transparency. ZDM, 40(3), 413-426.
    • Jahnke, H. N. (2009). Proof and the empirical sciences. In F. L. Lin, F. J. Hsieh, G. Hanna, & M. de Villiers (Eds.), ICMI Study 19: Proof...
    • Knipping, C. (2008). A method for revealing structures of argumentation in classroom proving processes. ZDM, 40(3), 427-441.
    • Leron, U. (1983). Structuring mathematical proofs. American Mathematical Monthly, 90(3), 174-185.
    • Leron, U. & Zaslavsky, O. (2009). Generic proving: Reflections on scope and method. In F. L. Lin, F. J. Hsieh, G. Hanna, & M. de Villiers...
    • Manin, Y. I. (1998). Truth, rigour, and common sense. In H. G. Dales & G. Oliveri (Eds.), Truth in mathematics (pp. 147-159). Oxford,...
    • Mariotti, A. (2006). Proof and proving in mathematics education. In A. Gutiérrez & P. Boero (Eds.), Handbook of research on the psychology...
    • Mejia-Ramos, J. P, Fuller, E., Weber, K., Rhoads, K., & Samkoff, A. (2012). An assessment model for proof comprehension in undergraduate...
    • Pedemonte, B. (2007). How can the relationship between argumentation and proof be analysed? Educational Studies in Mathematics, 66(1), 23-41.
    • Raman, M. (2003). Key ideas: What are they and how can they help us understand how people view proof? Educational Studies in Mathematics,...
    • Thurston, W. P. (1994). On proof and progress in mathematics. Bulletin of the American Mathematical Society, 30(2), 161-177.

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno