Ir al contenido

Documat


Development of children's solutions of non-standard arithmetic word problem solving

  • Laura Jiménez [1] ; Lieven Verschaffel [2]
    1. [1] Universidad de Castilla-La Mancha

      Universidad de Castilla-La Mancha

      Ciudad Real, España

    2. [2] KU Leuven

      KU Leuven

      Arrondissement Leuven, Bélgica

  • Localización: Revista de psicodidáctica, ISSN 1136-1034, Vol. 19, Nº. 1, 2014, págs. 93-123
  • Idioma: inglés
  • Enlaces
  • Resumen
    • En este estudio se ha investigado el desarrollo de las soluciones que dan los niños a cuatro tipos de problemas aritméticos no-estándar. Se ha intentado ofrecer una evidencia indirecta de las creencias que los niños desarrollan sobre los problemas verbales a través de la inmersión en la cul tura escolar tradicional de las matemáticas. Dichas creencias son: todo problema tiene solución , solo hay una respuesta numérica correcta, siempre es necesario realizar cálculos y todos los números deben ser usados para hallar la solución. Se pidió a alumnos de 1. 0 a 6. 0 de Educación Primaria (E.P.) que resolvieran cuatro problemas verbales contrarios a estas cuatro creencias. Los resultados generales revelaron, en primer lugar, que solo el 37.9% de respuestas de los niños eran correctas. En segundo lugar. el grado de dificultad ante los distintos problemas verbales fue aumentando desde el denominado problema irresoluble (18.3%), y seguido por el de soluciones múlliples (30.3%), el problema cuya solución estaba ofrecida en el enunciado (45.7%), hasta el de datos irrelevantes (57.3%). En tercer lugar, se halló que las respuestas correctas de los niños aumentaron desde 1º de E.P. (15.5%) hasta 6º de E. P. (56%), pero no entre los tres cursos inferiores ni entre los tres cursos superiores. El artículo finaliza con una discusión de las implicaciones teóricas, metodológicas y educativas.

  • Referencias bibliográficas
    • Baruk, S., (1985) L'âge du capitaine. De l'erreur en mathematiques, , Paris: Seuil
    • Brousseau, G., (1997) Theory of didactical situations in mathematics, , Dordrecht, The Netherlands: Kluwer academic publishers
    • Caldwell, L., (1995) Contextual considerations in the solution of children's multiplication and division word problems, , Unpublished...
    • Carpenter, T.P., Lindquist, M.M., Brown, C.A., Kouba, V.L., Silver, E.A., Swafford, J.O., Results of the four NAEP Assessment of Mathematics:...
    • Chapman, O., Teachers' conceptions and use of mathematical contextual problems in Canada (2009) Words and worlds. Modelling verbal descriptions...
    • Cohen, J., Weighted kappa: Nominal scale agreement provision for scaled disagreement or partial credit (1968) Psychological Bulletin, 70,...
    • De Corte, E., Verschaffel, L., Beginning first graders' initial representation of arithmetic word problems (1985) Journal of Mathematical...
    • Depaepe, F., De Corte, E., Verschaffel, L., Analysis of the realistic nature of word problems in upper elementary mathematics education in...
    • Depaepe, F., De Corte, E., Verschaffel, L., Teachers' approaches towards word problem solving: Elaborating or restricting the problem...
    • Freudenthal, H., (1991) Revisiting mathematics education, , Dordrecht, The Netherlands: Kluwer academic publishers
    • Gerofsky, S., A linguistic and narrative view of word problems in mathematics education (1996) For the Learning of Mathematics, 16 (2), pp....
    • Hidalgo, M.C., (1997) L'activation des connaissances à propos du monde réel dans la résolution de problèmes verbaux en arithmétique, ,...
    • Ilany, B., Margolin, B., Language and mathematics: Bridging between natural language and mathematical language in solving problems in mathematics...
    • Inhelder, B., Piaget, J., (1958) The growth of logical thinking from childhood to adolescence, , London, UK: Routledge and Kegan Paul
    • Jiménez, L., La aplicación del conocimiento contextualizado en la resolución de problemas matemáticos: Un estudio sobre las dificultades de...
    • Jiménez, L., Ramos, F.J., El impacto negativo del contrato didáctico en la resolución realista de problemas. Un estudio con alumnos de 2.o...
    • Kouba, V.L., Brown, C.A., Carpenter, T.P., Lindquist, M.M., Silver, E.A., Swafford, J.O., Results of the fourth NAEP Assessment of Mathematics:...
    • Lave, J., Word problems: A microcosm of theories of learning (1992) Context and cognition: Ways of learning and knowing, pp. 74-92. , In P....
    • Littlefield, J., Rieser, J.J., Semantic features of similarity and children's strategies for identification of relevant information in...
    • Mason, L., Scrivani, L., Enhancing students' mathematical beliefs: An intervention study (2004) Learning and Instruction, 14, pp. 153-176....
    • Montagero, J., (1996) Understanding changes on time: The development of diachronic thinking in 7-12 year old children, , London, UK: Taylor...
    • Nunes, T., Bryant, P., Sylva, K., Barros, R., (2009) Development of math capacities and confidence in Primary school, , Oxford, UK: University...
    • Orrantia, J., González, L.B., Vicente, S., Un análisis de los problemas aritméticos en los libros de texto de Educación Primaria (2005) Infancia...
    • Puchalska, E., Semadeni, Z., Children's reactions to verbal arithmetical problems with missing, surplus or contradictory data (1987) For...
    • Raddatz, H., Untersuchungen zum Lösen eingekleideter Aufgaben. [Research on solving word problems] (1983) Zeitschrift für Mathematik-Didaktik,...
    • Reusser, K., Problem solving beyond the logic of things: Contextual effects on understanding and solving word problems (1988) Instructional...
    • Reusser, K., Stebler, R., Every word problem has a solution: The suspension of reality and sensemaking in the culture of school mathematics...
    • Schliemann, A.D., Carraher, D.W., The evolution of mathematical understanding: Everyday versus idealized reasoning (2002) Developmental Review,...
    • Schoenfeld, A.H., On mathematics as sense-making: An informal attack on the unfortunate divorce of formal and informal mathematics (1991)...
    • Selter, C., How old is the captain? (1994) Strategies, 5, pp. 34-37
    • Sowder, L., Children's solution to story problems (1988) Journal of Mathematical Behavior, 7, pp. 227-238
    • Staub, F.C., Reusser, K., The role of presentational structures in understanding and solving mathematical word problems (1995) Discourse comprehension:...
    • Van Dooren, W., De Bock, D., Hessels, A., Janssens, D., Verschaffel, L., Not everything is proportional: Effects of age and problem type on...
    • Verschaffel, L., De Corte, E., Teaching realistic mathematical modeling in the elementary school: A teaching experiment with fifth graders...
    • Verschaffel, L., De Corte, E., Borghart, L., Pre-service teachers' conceptions and beliefs about the role of real world knowledge in mathematical...
    • Verschaffel, L., De Corte, E., Lasure, S., Realistic considerations in mathematical modelling of school arithmetic word problems (1994) Learning...
    • Verschaffel, L., De Corte, E., Lasure, S., Van Vaerenbergh, G., Bogaerts, H., Ratinckx, E., Design and evaluation of a learning environment...
    • Verschaffel, L., Greer, B., De Corte, E., (2000) Making sense of word problems, , Lisse, The Netherland: Swets & Zeitlinger
    • Verschaffel, L., Greer, B., De Corte, E., Whole number concepts and operations (2007) Second handbook of research on mathematics teaching...
    • Wyndhamn, J., Säljö, R., Word problems and mathematical reasoning: A study of children's mastery of reference and meaning in textual realities...
    • Yackel, E., Cobb, P., Sociomathematical norms, argumentation, and autonomy in mathematics (1996) Journal for Research in Mathematics Education,...

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno