Ir al contenido

Documat


A Proposal of Categorisation for Analysing Inductive Reasoning

  • Autores: María Consuelo Cañadas Santiago Árbol académico, Encarnación Castro Martínez Árbol académico
  • Localización: PNA: Revista de investigación en didáctica de la matemática, ISSN-e 1887-3987, Vol. 1, Nº. 2, 2007
  • Idioma: español
  • Enlaces
  • Resumen
    • We present an analysis of the inductive reasoning of twelve Spanish secondary students in a mathematical problem-solving context. Students were interviewed while they worked on two different problems. Based on Polya¿s steps and Reid¿s stages for a process of inductive reasoning, we propose a more precise categorization for analyzing this kind of reasoning in our particular context. In this paper we present some results of a wider investigation (Cañadas, 2002).

  • Referencias bibliográficas
    • Cañadas, M. C. (2002). Razonamiento inductivo puesto de manifiesto por alumnos de secundaria. Granada: Universidad de Granada.
    • Cañadas, M. C., Nieto, E., & Pizarro, A. (2001). El valor de la demostración en la educación secundaria. In J. Berenguer, B. Cobo, &...
    • Healy, L., & Hoyles, C. (1998). Justifying and proving in school mathematics. (TechnicalrReport on The Nationwide Survey). London: Institute...
    • Jones, L. (1996, July). A developmental approach to proof. Paper presented at the 8th International Congress on Mathematical Education, Seville.
    • Küchemann, D., & Hoyles, C. (2002). Students' understanding of a logical implication and its converse. In A. Cockburn, & E. Nardi...
    • Lampert, M. (1990). When the problem is not the question and the solution is not the answer: Mathematical knowing and teaching. American Educational...
    • Boletín Oficial del Estado (2003a). Real Decreto 831/2003 de 27 de junio, de Ordenación General y las Enseñanzas Comunes de la Educación Secundaria...
    • Boletín Oficial del Estado (2003b). Real Decreto 832/2003 de 27 de junio, de Ordenación General y las Enseñanzas Comunes del Bachillerato...
    • Mason, J. (1996). Expressing generality and roots of algebra. In N. Bednarz, C. Kieran, & L. Lee (Eds.), Approaches to algebra. Perspectives...
    • Pólya, G. (1967). La découverte des mathématiques. París: DUNOD.
    • Reid, D. (2002). Conjectures and refutations in grade 5 mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, 33(1), 5-29.

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno