Ir al contenido

Documat


Tras la indagación de significados. Tareas para la formación de profesores que revelan concepciones alternativas: el caso del número racional

  • Cristina Ochoviet Filgueiras [1] ; Verónica Molfino Vigo [1]
    1. [1] Instituto de Profesores Artigas, Consejo de Formación en Educación, Montevideo, Uruguay
  • Localización: Educación matemática, ISSN-e 0187-8298, ISSN 1665-5826, Vol. 37, Nº. 2, 2025, págs. 200-225
  • Idioma: español
  • DOI: 10.24844/EM3702.07
  • Títulos paralelos:
    • In search of meaning: Tasks for teacher education that reveal alternative conceptions — the case of rational numbers
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Existen abundantes evidencias sobre la importancia de las tareas que se proponen a los estudiantes para favorecer la enseñanza de las matemáticas. Las investigaciones profundizan en los diferentes tipos de tareas, su potencial, cómo gestionarlas en el aula, y cuáles son los resultados esperados de su inclusión en el aula. Sin embargo, son pocos los estudios relativos a qué tipo de tareas son propicios para enseñar didáctica de matemáticas. Este trabajo presenta una tarea propuesta en un curso de didáctica de matemáticas de un programa de formación de profesores, diseñada en cinco fases a partir de insumos específicos de la matemática educativa. Además, el estudio ilustra, a través de un estudio de caso, cómo esa tarea, que se articula con la práctica docente de una futura profesora, permitió evidenciar tanto sus concepciones sobre el concepto de fracciones equivalentes como las repercusiones que estas tienen sobre la enseñanza que imparte. El diseño de la clase planificada por la futura profesora estuvo guiado por la práctica de interrogar significados, que asumió en este trabajo un doble rol: como herramienta de indagación del pensamiento de los estudiantes para la docente y como herramienta de indagación del pensamiento de ella para las investigadoras.

    • English

      There is abundant evidence on the importance of the tasks assigned to students to enhance the teaching of mathematics. Research delves into the different types of tasks, their potential, how to manage them, and the expected outcomes of their use in the classroom. However, few studies focus on what types of tasks are suitable for teaching Didactics of Mathematics. This paper presents a task proposed in a Mathematics Method course within a teacher training program, designed in five phases based on specific inputs from Mathematics Education. Furthermore, through a case study, the research illustrates how this task—connected to the teaching practice of a prospective teacher—revealed both her conceptions about the concept of equivalent fractions and the implications these have on her teaching. The design of the class planned by the prospective teacher was guided by the practice of questioning meanings, which played a dual role in this study: as a tool for the teacher to explore students’ thinking and as a tool for the researchers to explore the teacher’s thinking.

  • Referencias bibliográficas
    • Ball, D. L. (1990). Prospective elementary and secondary teachers’ understanding of division. Journal for Research in Mathematics Education,...
    • Borko, H., Eisenhart, M., Brown, C., Underhill, R., Jones, D. y Agard, P. (1992). Learning to teach hard mathematics: Do novice teachers and...
    • Carvalho, R. (2023). Prospective teacher’s representations of fractions. Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics...
    • Chhabra, M. y Baveja, B. (2012). Exploring Minds: Alternative Conceptions in Science. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 55, 1069...
    • Copur-Gencturk, Y. (2021). Teachers’ conceptual understanding of fraction operations: results from a national sample of elementary school...
    • Copur-Gencturk, Y. (2022). Teachers’ knowledge of fraction magnitude. International Journal of Science and Mathematics Education, 20(5), 1021-1036. ...
    • Cubero, R. (2021). Concepciones alternativas, preconceptos, errores conceptuales. ¿distinta terminología y un mismo significado? Investigación...
    • Depaepe, F., Torbeyns, J., Vermeersch, N., Janssens, D., Janssen, R., Kelchtermans, G., Verschaffel, L. y Van Dooren, W. (2015). Teachers’...
    • Escudero-Ávila, D., Montes, M. y Contreras, L. (2021). What Do Mathematics Teacher Educators Need to Know? Reflections Emerging from the Content...
    • Kieran, C. (1981). Concepts Associated with the Equality Symbol. Educational Studies in Mathematics, 12(3), 317–326. https://doi.org/10.1007/BF00311062
    • Kilpatrick, J., Swafford, J., & Findell, B. (Eds.). (2001). Adding it up: Helping children learn mathematics. National Academy Press.
    • Lentin, A. y Rivaud, J. (1982). Álgebra moderna. Aguilar.
    • Merenluoto, K. y Lehtinen, E. (2002). Conceptual change in mathematics: understanding the real numbers. En M. Limón y L. Mason (Eds.), Reconsidering...
    • Molfino, V. y Ochoviet, C. (2019a). A mathematics teacher’s identity study through their teaching practices in a postgraduate training course....
    • Molfino, V. y Ochoviet, C. (2019b). La producción de conocimiento didáctico en la formación de profesores de matemática: la investigación...
    • Molfino, V., Ochoviet, C. y Pagés, D. (2023). Exploración de las identidades profesionales de tres formadoras de profesores de Matemáticas...
    • Murray, E. y Baldinger, E. (2018). Impact of Abstract Algebra on Teachers’ Understanding of and Approaches to Instruction in Solving Equations....
    • Narjaikaew, P. (2013). Alternative Conceptions of Primary School Teachers of Science about Force and Motion. Procedia - Social and Behavioral...
    • Newton, K. J. (2008). An extensive analysis of preservice elementary teachers’ knowledge of fractions. American Educational Research Journal,...
    • Ochoviet, C. (2022). Enseñar a enseñar en la formación inicial de profesores de matemática. Informe final de proyecto por año sabático, Consejo...
    • Ochoviet, C. y Parodi, S. (2024). Vinhetas conceituais para o ensino de didática da Matemática. Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo...
    • Ryan, J. y Williams, J. (2007). Children’s Mathematics 4-15. Learning From Errors and Misconceptions. McGraw-Hill.
    • Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4–14.
    • Son, J. W. y Crespo, S. (2009). Prospective teachers’ reasoning and response to a student’s non-traditional strategy when dividing fractions....
    • Stein, M. K. y Smith, M. S. (1998a). Mathematical Tasks as a Framework for Reflection: From Research to Practice. Mathematics Teaching in...
    • Stein, M. K. y Smith, M. S. (1998b). Selecting and creating mathematical tasks: From research to practice. Mathematics Teaching in the Middle...
    • Szydlik, J. (2015). Mathematical Conversations To Transform Algebra Class. Mathematics Teacher, 108(9), 656–661.
    • Tirosh, D. y Tsamir, P. (2024). Mis-Out and Mis-In Examples: The Case of Rational Numbers. International Journal of Science and Mathematics...
    • Zaslavsky, O. (2008). Meeting the challenges of mathematics teacher education through design and use of tasks that facilitate teacher learning....
    • Zaslavsky, O. y Sullivan, P. (2011). Setting the stage: A conceptual framework for examining and developing tasks for mathematics teacher...
    • Zazkis, R. y Marmur, O. (2018). Scripting tasks as a springboard for extending prospective teachers’ example spaces: A case of generating...

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno